۹
۰
plusresetminus
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۸
نگاهی به تبعات فیلترینگ ناگهانی گوگل و جی‌میل

مردم 12 میلیارد تومان خرج VPN کردند

ایتنا - این رقم بسیار فراتر از تصور اولیه از فعالیت آنها است که به صورت ماهیانه به حساب‌های پنهان و آشکار این شرکت‌های گمنام سرازیر می‌شود.
مردم 12 میلیارد تومان خرج VPN کردند


هفته گذشته موتور جست‌وجوی گوگل و تمامی سرویس‌های آن در اعتراض به انتشار فیلم موهن درباره پیامبر فیلتر شد.
قطع دسترسی کاربران ایرانی به این سرویس به اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مقامات مسئول مواجه شد و حتی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ نیز با اظهارنظرهای متفاوت اعضای آن در تایید یا رد قطع دسترسی، وعده داده است که قطعی ناخواسته گوگل به زودی رفع می‌شود.

اتفاقی که هفته گذشته با ممانعت از دسترسی کاربران داخلی به موتور جست‌وجوی مرجع گوگل و سرویس ایمیل این شرکت یعنی جی‌میل ایجاد شد، فارغ از اصل ماجرا، حواشی جالب و قابل تاملی نیز دارد که از جمله آنها اختلال در دسترسی به سرویس‌های سیستم عامل اندروید روی گوشی‌های هوشمند است.
در این میان باید منتظر بازارهای سودجویانه ناشی از قطع دسترسی به این سرویس نیز باشیم.

توزیع‌کنندگان vpn حداقل ۱۲ میلیارلد تومان به جیب زدند
یک حساب سرانگشتی و غیررسمی از میزان استفاده کاربران از VPN برای عبور از فیلترینگ حاکی از آن است که توزیع‌کنندگان این سرویس طی یک ماه حداقل ۱۲ میلیارد تومان به جیب زدند.

به گزارش عصر ارتباط تعداد تقربی کاربران اینترنت کشور حدود ۳۳ میلیون نفر است که با در نظر گرفتن تنها ۵۰ درصد این رقم به عنوان نمونه‌ای از کاربران فعال و نیمه‌حرفه‌ای فضای اینترنت، عددی نزدیک به ۱۵ تا ۱۶ میلیون نفر حاصل می‌شود.
با قطع دسترسی این تعداد از کاربران به مهم‌ترین منبع جست‌وجو و ارسال نامه‌های الکترونیکی، بسیاری از آنها به سراغ سرویس‌های عمدتا ناامن و البته غیرقانونی VPN خواهند رفت.

در صورتی که تنها ۲۰ درصد از این تعداد یعنی در حدود ۳ میلیون کاربر اینترنت در کشور به استفاده از این سرویس‌ها روی آورند، با ضرب تعداد آنها در متوسط قیمت ۴ هزار تومانی هر حساب کاربری VPN، رقم ۱۲ میلیارد تومانی به عنوان درآمدهای توزیع‌کنندگان آنها حاصل می‌شود که از فرصت پیش‌آمده نهایت سود را به جیب می‌زنند.

این رقم بسیار فراتر از تصور اولیه از فعالیت آنها است که به صورت ماهیانه به حساب‌های پنهان و آشکار این شرکت‌های گمنام سرازیر می‌شود.

این رقم را باید به قیمت‌ها و سرعت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز افزود که با بی‌مهری از مشترکان اینترنت کشور مطالبه می‌شود.
 
کد مطلب: 23782
نام شما
آدرس ايميل شما


حسین
feedback
این بیزینس سنگین قطعا توسط یک سیستم تشکیلاتی سنگین مدیریت می شود رابطه بستن جیمیل و سود کلان وی پی ان ها
KMG ProxY
feedback
شما گفت مردم 12 میلیارد تومان خرج VPN کردند حرف زور نزنيد حرچي جستجو كيكني فليلتر هست
مختار
feedback
ازت دلگيرم ايتنا .. نظر قبليم رو منتشر نكردي
تو اين مملكت بايد اين سايتهاي اخبار فناوري از سايتها و كاربران نت حمايت كنن ..
شوراي عالي مجازي و ارشاد و فيلترينگ و دادستاني همه براي وسيعتر كردن فيلترينگ ايجاد شدن .. نبايد به اميد اونها باشيم
بايد بررسي كنيد اين وي پي ان ها رو كيا ميفروشن ؟ با اونا كه ماهانه يكي دو تومن از اين راه درامد دارن كاري ندارم ..
اما اوني كه از اين 12 ميليارد حداقل 10 ميليارد رو به جيب زده رو بايد پيدا كنين ..
حامد
feedback
کاملا مشخصه که بازار vpn نوعی رانت ...هست برای بعضی افراد، چطور ممنوع هست و بعد بانک ها راحت بهشون سرویس میدن و من خودم به صورت پرداخت آنلاین میخرم ؟؟؟؟
پس اینا جیمیل رو قطع کردن که ...
یک دانشجوی مدیریت تکنولوژی
feedback
Iran, Islamic Republic of
من با درستی یا نادرستی این عدد 12 میلیارد کاری ندارم ولی باید عرض کنم نوع تحلیل شما برای رسیدن به این عدد بسیار غیرعلمی و غیر قابل قبول می باشد
از کجا میدانید حتما 3 میلیون نفر خرید کرده اند؟
بیست درصد را از کجا آوردید؟
البته ادعا نمیکنم کمتر یا بیشتر از مقدار است فقط با روش استدلال شما مشکل دارم.
ضمنا شما این عدد 12 میلیارد رو برای یک ماه محاسبه نموده اید ولی از تیتر و خبرتان این برداشت میشود که این عدد در نتیجه ی فقط فیلتر گوگل در این چند روز بوده
جسارتا ما این چیزا رو خوب متوجه میشیم
امیر
feedback
United States
اگه مردم گفتن خب نظر سنجیشو نشون بدید ما هم ببینیم...
دیگه شورشو درآوردن.
با این کاری که کردن اعتبارشونو زیر سوال بردن از این به بعد هر سایتی فیلتر بشه ما فکر نمیکنیم سایت مشکل داشته ما مشکلو از اینایی که فیلتر میکنند میدونیم.
یک ایرانی
feedback
aghajan bayadam bala bashe halale halalam hast vaghti kalameye azarbaejan iran filter mishe mikhay vpn nakharan mardoom???? asan chera mibandin ke mardoom beran ba vpn baz konan ye masol az on komite biarin pasokhgo bashe
feedback
خیلی قبل تر از اینها وی پی ان طرفدار داشته و داره
SOCKS
feedback
United States
یجوری نوشتی انگار آمار غلطتون تو جیب یکی دونفر رفته ! من خودم فروشندم با افتخار ... هیچیم گیرم نیومده ... حق مردم استفاده از اینترنت بدون فیلتره
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام