۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۱

الزامات، ابعاد و چارچوب شبکه علمی با نگاهی به مشترکان

ایتنا- شبکه علمی کشور، شبکه‌ای است مستقل که با استفاده از فیبر نوری کلیه مراکز و مؤسسات آموزشی، علمی و پژوهشی را به یکدیگر متصل می‌کند.


فاز نخست شبکه علمی کشور با امکان راه‌اندازی سرویس‌های حساس مانند محاسبات نوری و رایانش ابری دیروز در تهران به بهره‌بردای رسید که جزئیات بیشتر این شبکه منتشر شده است.

به گزارش ایتنا به نقل از فارس، مراسم بهره‌برداری از دو دستاورد شبکه ملی اطلاعات ( فاز نخست شبکه علمی کشور) دیروز با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرضیه وحید دستجردی در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

بر اساس این گزارش، شبکه علمی کشور، شبکه‌ای است مستقل که با استفاده از فیبر نوری کلیه مراکز و موسسات آموزشی، علمی و پژوهشی را به یکدیگر متصل می‌کند.

این شبکه امکان اتصال به سایر شبکه‌های علمی معتبر جهانی از جمله شبکه علمی اروپا (Geantii) را دارا است.

بر اساس این گزارش، مدیریت این گونه شبکه‌ها معمولا در اختیار کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است که در ایران اپراتور بهره‌برداری و محتوایی این شبکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است و طراحی و اجرای این شبکه تماما توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

*الزامات ایجاد شبکه
قانون برنامه پنجم توسعه: بند ح ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه و پروانه اپراتور شبکه علمی کشور: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از جمله دلایل لزوم راه‌اندازی این شبکه است.

*اهداف شبکه
هدف از راه‌اندازی این شبکه، توسعه ارتباط مراکز علمی برای تعامل علمی و به اشتراک‌گذاری دستاوردهای علمی و پژوهشی، استفاده بهینه و مشترک مراکز علمی کشور از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یکدیگر و اهمیت نقش مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در توسعه همه‌جانبه عنوان شده است.

*مشترکان شبکه علمی
بر اساس این گزارش، قرار است دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزشی دارای مجوز اعم از دولتی و غیردولتی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مؤسسات و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دارای مجوز اعم از دولتی و غیردولتی و حوزه‌های علمیه از جمله مشترکان این شبکه باشند.

*ابعاد فنی
بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد هسته پرسرعت با لینک‌های ۱۰Gbps در سطح استانداردهای جهانی، افزایش سرعت دسترسی مراکز علمی حداقل یک گیگابیت بر ثانیه، کاهش تاخیر شبکه به مقادیری زیر ۰.۱ ثانیه جهت امکان‌پذیر ساختن ارتباطات زنده دوطرفه و ایجاد یستر تست ارائه خدمات پیشرفته در کشور مانند Qos از جمله مشخصات فنی این شبکه است.

همچنین ایجاد امکان راه‌اندازی سرویس‌های حساس مانند محاسبات نوری (Grid Computing) و رایانش ابری (Cloud Computing، افزایش راندمان کاری مراکز علمی ـ پژوهشی از طریق دسترسی سریع به اطلاعات، ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای پروژه‌های آموزش از راه دور، آموزش‌های تکمیلی الکترونیکی و آموزش مجازی و کاربردهای Virtual Collaborative Environment شامل استفاده از سوپرکامپیوترها و گرید از دیگر ویژگی‌های این شبکه عنوان شده است.

*اثرات طرح
بنا بر این گزارش، همچنین ایجاد زمینه‌های اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاهی، افزایش پهنای باند دسترسی دانشگاه‌ها جهت امکان‌پذیر ساختن خدمات پیشرفته مانند سرویس‌های چند رسانه‌ای و افزایش راندمان کاری مراکز علمی ـ پژوهشی از طریق دسترسی سریع به اطلاعات را می‌توان از جمله تاثیر این طرح برشمرد.
 
کد مطلب: 21231
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام