۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۶
مصوبه‌ای که اجرایی نشد!

کاهش استفاده از اینترنت هوشمند در کشور

ایتنا - میزان استفاده از سرویس اینترنت هوشمند در کشور نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته که کارشناسان دلیل آن را مقرون به صرفه نبودن این سرویس برای کاربران عنوان می‌کنند این درحالی است که مصوبه کاهش قیمت اینترنت هوشمند تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است.
کاهش استفاده از اینترنت هوشمند در کشور



به گزارش ایتنا به نقل از مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی تنظیم بازار و تعرفه های خدمات ارتباطی در مردادماه سال ۸۹ برای متعادل سازی قیمت اینترنت مصرف کنندگان نسبت به بازنگری و کاهش تعرفه خدمات اینترنت هوشمند – IN - اقدام و این سرویس را ارزان کرد.

طبق این مصوبه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مقرر کرد که مشترکان باید بابت اتصال به اینترنت برای هر دقیقه ۳۶ ریال از طریق قبوض تلفن ثابت خود به شرکت مخابرات بپردازند که طبق توافق صورت گرفته و با وجودی که ارائه خدمات از طریق IN توسط شرکت‌های اینترنتی انجام می‌شود از این مبلغ سهم شرکت‌های عرضه کننده اینترنت ۲۵ ریال و سهم شرکت مخابرات ایران ۱۱ ریال خواهد بود.

اما نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران در شهریورماه سال ۸۹ از اجرایی نکردن مصوبه کاهش تعرفه شبکه هوشمند (IN) از سوی مخابرات خبر داد و گفت: شورای رقابت مصوبه سازمان تنظیم مقررات در خصوص کاهش تعرفه IN از ۵۰ به ۳۶ ریال را رد کرده و اعلام کرده که قیمت‌های قبلی به قوت خود باقی است.

افت ۲۵ درصدی استفاده از اینترنت هوشمند در کشور
عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به کاهش میزان مراجعه کنندگان به اینترنت هوشمند در کشور از افت ۲۵ درصدی استفاده از این سرویس طی یک سال گذشته از سوی کاربران اینترنت خبر داد.

محمودرضا خادمی در مورد دلایل کاهش استفاده از اینترنت هوشمند – IN – در کشور اظهار داشت: چنانچه قیمت این خدمات مناسب باشد به طور قطع مخاطب بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به افت میزان مراجعه کنندگان به سرویس اینترنت هوشمند نسبت به مدت مشابه سال قبل تاکید کرد: کاربران اینترنت به لحاظ کیفیتی مشکلی با IN ندارند و این سرویس همان انتظاری که از سرویس اینترنت دایل آپ می‌رود را برآورده می‌کند اما به لحاظ قیمتی برای کاربران مقرون به صرفه نیست.

خادمی با بیان اینکه در اینترنت هوشمند کاربر ملزم به پرداخت هزینه پالس تلفن و هزینه اینترنت است، ادامه داد: ۳۰ درصد از درآمد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت هوشمند نصیب شرکت مخابرات می‌شود.

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به مصوبه کاهش تعرفه شبکه هوشمند که سال گذشته از سوی سازمان تنظیم مقررات به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شد گفت: ارائه سرویس اینترنت هوشمند از طریق شبکه IN شرکت‌های مخابرات استانی که با مشارکت شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی (ISP) صورت می‌گیرد پیش از این به ازی هر دقیقه اتصال ۵۰ ریال بود که با این مصوبه باید به ۳۶ ریال به ازی هر دقیقه اتصال کاهش می‌یافت اما این مصوبه تاکنون از سوی شرکت مخابرات ایران اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه این مصوبه تنها در خبرها اعلام شد اما هیچ‌گاه پیگیری بابت اجرای آن انجام نشد تاکید کرد: تغییر تعرفه های اینترنت هوشمند باید به صورت مساوی انجام شود و به نحوی نباشد که سهم سرویس دهنده‌ها در این زمینه کاهش یابد اما سهم ۳۰ درصدی مخابرات کماکان به قوت خود باقی بماند.

مصوبه کاهش قیمت اینترنت هوشمند اعمال نمی‌شود
در این رابطه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مخابرات و سازمان تنظیم مقررات برای رفع ابهامات مصوبات اجرا نشده مخابراتی گفت: نرخ اینترنت هوشمند با تعرفه های قبلی محاسبه خواهد شد.

صابر فیضی با بیان اینکه مذاکرات بر سر تعرفه اینترنت هوشمند میان سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات ایران همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: بزودی نتیجه این مذاکرات مشخص خواهد شد اما فعلاً تعرفه های قبلی اعمال می‌شود تا تکلیف آن معلوم شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا اجرای اغلب مصوبات تعرفه ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سوی شرکت مخابرات ایران دارای ابهام است و اعمال نمی‌شود، تصریح کرد: تاکنون مذاکرات دو جانبه ای به شکل فعلی صورت نمی‌گرفت اما هم اکنون با تشکیل کمیته نسبت به ابهامات موجود بررسی صورت می‌گیرد و به زودی این مسائل رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اضافه کرد: کاهش تعرفه مطابق با ماده ۹۰ پروانه فعالیت مخابرات باید با توافق دو طرف صورت گیرد و بر این اساس مذاکرات در حال انجام است.

با گذشت یک سال از ابلاغ مصوبه کاهش قیمت اینترنت هوشمند، هنوز وضعیت این سرویس مشخص نیست و اخبار رسمی نیز در زمینه اجرا و یا دلایل عدم اجرای این مصوبه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نشده است.

تاکنون حدود ۹ سرویس از طریق شبکه IN به مشترکان مخابرات ارائه شده که از جمله آن می‌توان به سرویس مکالمه اعتباری، مکالمه رایگان، شبکه خصوصی مجازی، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، مشاوره تلفنی، نظرسنجی تلفنی و انتقال شماره اشاره کرد اما اینترنت هوشمند از زمان راه اندازی این شبکه بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده بود و از مابقی این سرویس‌ها استقبال چندانی صورت نگرفت.

طبق آخرین آمار ارائه شده بالغ بر ۹۰ درصد کاربران اینترنت در ایران از اینترنت با سرعت حداکثر ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه استفاده می‌کنند که لزوم کاهش قیمت اینترنت هوشمند برای استفاده این کاربران امری ضروری محسوب می‌شود.
کد مطلب: 19357
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
دنیا به سمت پیشرفت
ما به سمت پسرفت
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام