۶
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۰۱
گزارش مهر از وضعیت اینترنت پرسرعت در کشور؛

اینترنت پر سرعت برای کمتر از 3 میلیون ایرانی

ایتنا - کمتر از ۳ درصد مردم کشورمان از اینترنت پرسرعت بهره می‌برند.
اینترنت پر سرعت برای کمتر از 3 میلیون ایرانی

بخش خصوصی، شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای وایمکس طبق شواهد موجود در مجموع توانسته‌اند کمتر از سه میلیون خط اینترنت پرسرعت راه اندازی کنند که با وجود آنکه نیمی از این خطوط به کاربران واگذار شده، ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت به ۳ درصد هم نمی‌رسد.

به گزارش ایتنا به نقل از مهر، اگرچه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت به تعهدات خود در قالب سند برنامه چهارم توسعه عمل کرده و ۱٫۵ میلیون پورت اینترنت در کشور راه اندازی کرده‌اند اما با توجه به ضریب نفوذ اینترنت جهانی و رشد ثانیه ای آن در دنیا، وضعیت اینترنت پرسرعت در کشور از روند مطلوبی برخوردار نیست.
شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت ADSL و شرکت مخابرات ایران در مجموع نزدیک به ۲٫۵ میلیون خط اینترنت پرسرعت در کشور نصب کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و دویست هزار پورت به مشترکان واگذار شده و در حال استفاده است. در این میان آمار واگذاری خطوط اینترنت پرسرعت بی سیم وایمکس مشخص نیست و تاکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارشی از روند فعالیت اپراتورهای وایمکس کشور ارائه نکرده است.

آخرین وضعیت اینترنت پرسرعت ADSL در کشور.

به گزارش ایتنا به نقل از مهر، طبق آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گروه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت توانستند تعداد پورت‌های ADSL نصب شده در سطح کشور را تا پایان خردادماه ۱۳۹۰ از مرز یک میلیون و پانصد هزار پورت عبور دهند که از این تعداد بیش از نهصد و یازده هزار پورت دایر و به کاربران واگذار شده و زیر بار است.

تا آخر خردادماه امسال یک میلیون و پانصد و سی و هفت هزار و صد و هشتاد و چهار پورت ADSL در ۳۱ استان توسط شرکت‌های بخش خصوصی دارای پروانه PAP در کل کشور نصب شده که در مقایسه با آمار قبلی (تا آخر اردیبهشت)، هفتاد و شش هزار و صد و چهل و پنج پورت به مجموع پورت‌های ADSL نصب شده گروه شرکت‌های ندا در کل کشور اضافه شده که این میزان افزایش، نسبت به دوره یک ماه قبل از آن تقریباً دوبرابر بوده است.

شرکت‌های ندا در سطح کشور و تا آخر خرداد ماه مجموعاً نهصد و یازده هزار و ششصد و شصت و دو پورت ADSL دایر کرده‌اند که این آمار حاکی از افزایش بیست و هفت هزار و دویست و نود و دو پورت ADSL دایری است که توسط کاربران در حال بهره‌برداری است.

در استان تهران تا ۳۱ خرداد ۹۰، آمار پورت‌های منصوبه و دایری واگذارشده توسط گروه شرکت‌های ندا به ترتیب به پانصد و پنجاه و هفت هزار و سیصد و سی و شش پورت و سیصد و سی و هفت هزار و چهارصد و سه پورت رسیده است.

تعداد پورت‌های منصوبه شرکت‌های ندا در شهر تهران نیز چهارصد و سی و نه هزار و ششصد و بیست و دو پورت است که از این تعداد دویست و هشتاد و هشت هزار و دویست و پنجاه و سه پورت در حال بهره‌برداری است.

شرکت مخابرات ایران نیز که از ۱٫۵ سال پیش و پس از خصوصی شدن درصدد ورود به عرصه اینترنت پرسرعت برآمده تاکنون توانسته نهصد و هفده هزار پورت پرسرعت ADSL نصب کند که دویست و نود و هفت هزار پورت از این تعداد زیربار رفته و دایر شده است.

ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در ایران حرفی برای گفتن ندارد.

به گزارش ایتنا به نقل از مهر، با توجه به واگذاری حدود ۱٫۵ میلیون پورت پرسرعت اینترنت در کشور و اگرچه تاکنون آمار مشخصی از تعداد مشترکان اپراتورهای وایمکس اعلام نشده اما شواهد نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در کشور حدود ۳ درصد است و نزدیک به ۳ درصد مردم اینترنت پرسرعت با سرعت حداقلی ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه دارند.

کارشناسان معتقدند که مشکلات عنوان شده از سوی شرکت‌های PAP در توسعه این بخش همچون عدم همکاری و تعامل شرکت‌های مخابراتی با PAP ها در واگذاری لینک اینترانت در مراکز مورد درخواست، عدم ارائه یک برنامه زمان‌بندی معقول و مشخص در پاسخ به درخواست‌ها و نیز عدم وجود سیستم جامع و یکپارچه از جمله عواملی است روند واگذاری پورت‌های ADSL را با کندی مواجه کرده است.

دراین میان به رغم تلاش بخش خصوصی ارائه دهنده این خدمات و با وجود گسترش روزافزون تکنولوژی‌های جدید و ورود فناوری وایمکس به عرصه اینترنت پرسرعت، بازار ADSL را با چالش مواجه کرده است چرا که به اعتقاد کارشناسان فناوری وایمکس به دلایلی چون بی سیم بودن و هزینه ارزان‌تر برای کاربران اینترنت مقرون به صرفه تر به شمار می‌رود و به راین اساس بخش خصوصی اینترنت پرسرعت که تاکنون به دلیل عدم همکاری شرکت‌های مخابرات استانی و هم اکنون نیز به دلیل ورود مستقیم مخابرات به این عرصه آن‌طور که باید نتوانسته توسعه چشمگیری در این بخش داشته باشد با گسترش وایمکس و توسعه اپراتورهای این فناوری، جای محکمی در بازار نخواهد داشت مگر آنکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با کاهش تعرفه این سرویس فضای رقابتی برای این بخش ایجادکند.

با این حال آنچه مسلم است به دلیل محدودیت در عرضه اینترنت پرسرعت بیشتر از سرعت ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه، همچنان کشور ما از ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت قابل قبول برخوردار نیست چرا که اتحادیه جهانی مخابرات ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت را بر پایه اینترنت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه محاسبه می‌کند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران از نظر سرعت اینترنت جزء ۶ کشور انتهای این جدول قرار دارد و از نظر ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت نیز حرفی برای گفتن ندارد.

ضریب نفوذ اینترنت دایل آپ در کشور که دسترسی کاربران را با حداکثر سرعت ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه به شبکه اینترنت ممکن می‌کند براساس آخرین آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۴۲٫۶ درصد اعلام شده است.
کد مطلب: 19064
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
Germany
راستش فرق چندانی مابین دایل اپ و ای دی اس ال وجود نداره همونطور که با دایل اپ فقط میشه ایمیل و چک کرد با ای دی اس ال هم به همونصورته فقط یه خرده سرعت بیشتره با این تفاوت که قیمتها فرق دارند دایل اپ براحتی قطع و وصل نمیشه در صورتیکه ای دی اس ال داغونمون پر از قطع و وصلیه و .براحتی نمیشه حتی رایانه رو آپدیت کرد و فایلهای بزرگ گرفت .مسئولینمون هم همینو میخوان که فقط بشه با ای دی اس ال ایمیلها رو چک کنیم وگرنه اگر غیر از این بود تا حالا کار مفید و با ارزشی انجام میدادن .همونطور که همه مردم شاهدن برای اینترنت پرسرعت تا کنون هیچکاری برای پیشرفتش انجام نشده و فقط وعده هایی دادن که تاکنون بی نتیجه بوده .بخاطر همینه که آمار رشدش پایینه.
امیر رجائی زاده
feedback
Iran, Islamic Republic of
تیتر اشتباهه،
اصلا در ایران اینترنت پرسرعت وجود نداره،
128 kb برای 7 سال پیشه.
شاهد عینی!
feedback
Iran, Islamic Republic of
در این که مخابرات پهنای باد کاربران خانگی را باید افزایش دهد شکی نیست ولی چند نکته را نباید نادیده گرفت:
1- آنهایی که واقعا سرعت برایشان مهم است از طرق مختلف مثلا نامه آوردن از شرکت و غیره حال واقعی یا غیر واقعی مشکل خود را حل می نمایند و عملا محدودیت مخابرات کشک!
2- بسیاری از مردم هنوز در سبد کالای خانواده خود هزینه برای اینترنت پر سرعت حتی همان 180 کیلو را هم در نظر نگرفته اند و به نوعی آن را یک هزینه اضافی می دانند و هنوز برایشان کاربری اینترنت معنا و مفهوم پیدا نکرده و حتی ذهنیت منفی نسبت به آن دارند.وقتی نیاز نباشد عرضه هم متناسب با آن تنظیم می شود!
حسین
feedback
United States
فقط میخوام بگم نه دولت به فکر مرد هست در زمینه ارتباطات نه نمایندگان
قانونمند مجلس
دلیل اینکار هم اینست رشد فناوری اطلاعات در بین این مسئولین زیر درصد رشد اینترت در ایران است یا بهتره بگیم هروقت اینترنت رشدی پیدا کرد سواد مسئولین عزیز در زمینه IT افزایش یافته
سعید
feedback
آخه همه دارن سر همو کلا می ذارن.می گن اینترنت پر سرعت با حداقل سرعت 128 کیلوبایت در ثانیه اما وقتی می ری می گی بیان واست وصل کنن می بینی سرعتشون به قرار زیره
64KB : 10 KB
128kb : 20KB
256kb : 30 kb
512kb : 50 kb
1024 kb : 70-80 kb
از این به بعد بجای 128 بگید 20 حداقلش اینه که شفاف تر گفتین و مردم هم می دونن چه خبره
behnam
feedback
والا ما خودمون از مخابرات adsl 512 kخريديم ولي سرعتش بيشتر از 5 كيلوبايت بالاتر نمي ره
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام