۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۵

چرايي استقرار ديتاسنترها در نقاط سردسير

ایتنا - شرکت‌های بزرگی هم‌چون گوگل و مایکروسافت درصددند تا دیتاسنترهای خود را با استفاده از امکانات محیطی در نقاط سردسیر راه‌اندازی کنند و میزان استفاده از منابع و انرژی را به حداقل برسانند.
چرايي استقرار ديتاسنترها در نقاط سردسير


سیدمحمد مهدی نوری - کارشناس فن‌آوری اطلاعات - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان، با بیان این مطلب دیتاسنترها را بحث داغی دراین دورهٔ زمانی مطرح و خاطر نشان کرد: امروزه این حوزه موضوع بسیار داغی است و مهم‌ترین مبحث در راستای آن زیرساخت‌ها و تأمین منابع DC است که البته با الگو گرفتن و رعایت استانداردهایی هم‌چون Tia ۹۴۲ می‌توان زیرساخت‌های بهینه‌ای را ایجاد و راه‌اندازی کرد.

این کارشناس دربارهٔ مکان و نحوهٔ نگهداری سیستم دیتاسنترها ابراز کرد: مکان یکی از نکات مهم و ضروری در راستای این سیستم‌ها است و شرکت‌های بزرگی هم‌چون گوگل و مایکروسافت نیز درصددند که دیتاسنترهای خود را در نقاط سردسیر راه‌اندازی کنند و با استفاده از تکنولوژی میزان استفاده از منابع و انرژی را به حداقل برسانند و در عوض آن از امکانات محیطی بهره ببرند، زیرا در حال حاضر برای مطلوب نگهداشتن فضای دیتاسنترها مجبوریم از جیلرها استفاده کنیم که آن‌ها نیز در تمامی فصول باید روش باشند و میزان مصرف انرژی بالا می‌رود.

نوری گفت: به‌طور مثال اگر بیش از یک ربع ساعت سرمایش مکان و دیتاسنترها قطع شود، دمای آن‌ها به حدود ۴۰ درجه می‌رسد و سرویس‌ها به مرور Down می‌شوند و بنابراین دلیل انتخاب موقعیت مکانی یکی از ویژگی‌های بارز به‌شمار می‌رود.

وی دربارهٔ تکنولوژی‌های جدید مطرح در این حوزه خاطر نشان کرد: کشورهای پیشرفته به سمت موبایل دیتاسنترها در حال حرکت هستند که توسط این تکنولوژی کانتینرهای بزرگی که دارای فضای کافی برای استقرار رک‌ها و سرورها هستند را به وجود می‌آورند و بنابراین موقعیت آن‌ها قابل تغییر خواهد بود.

نوری یادآور شد: میزان صرفه‌جویی‌ها که برای استفاده از دیتاسنترهای داخلی به وجود می‌آید را نمی‌توان تخمین زد، اما می‌توان با فرض‌کردن ارائهٔ سرویس‌های بالا و ترافیک بالای دسترسی‌ها به این قضیه پی برد که حجم زیادی از نقل و انتقالات به داخل می‌آید و صرفه‌جویی در این حوزه صورت می‌گیرد.

وی دربارهٔ اهمیت وجود دیتاسنترهای داخلی اظهار کرد: زمانی بود که اکثر سرویس‌های اینترنتی و ارائهٔ خدمات توسط دیتاسنترهای خارج از کشورهاست می‌شد و این موضوع از لحاظ ارزی چندان صرفه‌ای نداشت، زیرا باید از Gateway داخلی عبور می‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری در سال ۸۵ تصمیم گرفت دیتاسنتر داخلی را برای سازمانش به وجود آورد تا هزینه‌کردهایش نیز کاهش یابد و میزبانی در داخل کشور انجام شود.

او با اشاره به پیش‌قدم بودن شهرداری در این حوزه گفت: با شروع کار توسط این سازمان، راهنما و الگوی خوبی برای سایر سازمان‌ها به وجود آمد تا جایی‌که برای انجام چنین اقداماتی، کاهش هزینه‌ها، سرعت بالاتر و ارائهٔ خدمات و سرویس مطلوب‌تر به بازدید از مرکز داده شهرداری پرداختند.

این کارشناس فن‌آوری اطلاعات وجود دیتاسنترهای مستقل برای هر سازمانی را الزامی ندانست و تصریح کرد: تمامی سازمان‌ها می‌توانند مشترک و یا خدمت گیرنده از دیتاسنترهای متمرکز و یکپارچه‌ای باشند که توسط سازمان و یا نهادی خاص هم‌چون مخابرات و یا سازمان فن‌آوری اطلاعات به وجود آمده است.
کد مطلب: 18974
نام شما
آدرس ايميل شما