۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۲

تولید سيستم آبياري قابل كنترل با پيامك و اينترنت در كشور

محققان يكي از شركت‌هاي فناور استان فارس، موفق به طراحي و ساخت سيستم جامع اتوماسيون آبياري هوشمند كشاورزي با قابليت آبياري و كودرساني باغ‌ها و زمين‌هاي كشاورزي از طريق سيستم پيامك و اينترنت شدند.
تولید سيستم آبياري قابل كنترل با پيامك و اينترنت در كشور


مهندس ارشام حسن‌پور، مدير عامل شركت طراح اين سيستم اظهار كرد:‌ در اين طرح با بومي‌سازي تجهيزات و قطعات صنعتي مورد استفاده در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي از آنها براي استفاده در باغ‌ها و زمين‌هاي كشاورزي استفاده كرديم؛ به گونه‌اي كه به وسيله سنسورهاي تعبيه شده در كنار ريشه گياهان موجود در باغ يا زمين كشاورزي مورد نظر، نياز آبي آن را برآورده كرده، بر اساس آن با باز كردن و بستن پمپ‌ها و شيرهاي الكتريكي موجود در باغ منطقه و محل مورد نظر، آن را بر حسب نياز آبياري مي‌كنيم.

وي با بيان اين كه اين روش، نوعي آبياري هوشمند كشاورزي بدون نياز به كارگر و نيروي انساني است و مي‌توان عمليات آبياري و كودرساني را در زمين‌هاي كشاورزي به راحتي انجام داد، تصريح كرد: با استفاده از اين سيستم هوشمند، مي‌توان از طريق موبايل و پيامك، با زمين يا باغ ارتباط برقرار كرده و ضمن اطلاع از شرايط جوي محيط مورد نظر مانند دما، رطوبت، خاك و هوا، ميزان غبار آلودگي هوا، سرعت و جهش وزش باد،‌ ميزان بارش،‌ پيش‌بيني احتمالي سرمازدگي محصولات كشاورزي و ميزان نياز رطوبت گياهان و محصولات كشاورزي، آبياري اتوماتيك زمين كشاورزي و باغ را انجام داد.

حسن‌پور افزود: در سيستم اتوماسيون آبياري كشاورزي مي‌توان ضمن آبياري محل دقيق مورد نياز از طريق پيامك و اينترنت با بررسي شرايط جوي، عمليات كودرساني و سم‌پاشي را نيز انجام داد.

مديرعامل شركت طراح سيستم اتوماسيون آبياري هوشمند، با بيان اينكه در دنيا تنها ۱۰ كشور دارنده اين فناوري هستند در خصوص چگونگي ‌آزمايش اين سيستم در مقياس‌هاي مختلف به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: تست اين طرح ابتدا از گلخانه شروع شد و از آنجا كه عمده مشكل كشاورزي كشور در بخش صنعتي كشاورزي است به تست اين سيستم در مرحله صنعتي باغ و زمين‌هاي كشاورزي وارد شديم؛ به گونه‌اي كه ابتدا از باغچه‌اي هزارمتري مراحل تست را آغاز كرده و در مراحل بعدي، آن را در زمين‌هاي مركبات ۳،۱۵ و ۳۰ هكتاري در شهرهاي داراب، فسا، كازرون و جهرم با موفقيت آ‌زمايش كرديم.

حسن‌پور در پايان با بيان اين كه مرحله نهايي تست اين سيستم بر روي زمين ۶۰ هكتاري مركبات در شهرستان لارستان استان فارس - به عنوان سومين زمين كشاورزي بزرگ دنيا كه دارنده اين سيستم است - انجام شد خاطرنشان كرد: در حال پياده‌سازي اين سيستم بر روي زميني به وسعت ۱۳۲ هكتار در سميرم اصفهان - به عنوان بزرگترين زمين كشاورزي دارنده اين فناوري در دنيا - هستيم كه با حمايت‌هاي دولت مي‌توان آن را به عنوان نخستين ركورد فناوري ايران به ثبت برسانيم.

به گزارش ايسنا، دكتر سيدعلي اكبر صفوي، دانشيار دانشگاه شيراز و دكتر قائمي، معاون پژوهشي دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز به عنوان مشاوران علمي اين طرح همكاري داشته‌اند.
کد مطلب: 17365
نام شما
آدرس ايميل شما


میرزایی
feedback
Iran, Islamic Republic of
طرح کاملا مضری است تصور کنید مثل امروز که کلا اینترنت قطع است هم پیامک نمیرود هم تلفن قطع است لنگر کستی هم که زیاد به یاد کابل فجیره هست کشورمان هم که قهرمان قطعی اینترنت و موبایل و عدم انتن دهی است گیاهای بدبخت کلا خشک میشن که