۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۳۵

كميسيون تنظيم مقررات درباره‌ SLA چه تصميمي مي‌گيرد؟

كميسيون تنظيم مقررات درباره‌ SLA چه تصميمي مي‌گيرد؟ پيشنهاد تعرفه توافقنامه سطح سرويس يا خدمات - SLA - از طرف شركت ارتباطات زيرساخت به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارسال شده و بررسي تعرفه SLA در جلسه آتي كميسيون تنظيم مقررات كه قرار است در روز پنجم ارديبهشت‌ماه برگزار شود بررسي ‌و در مورد آن تصميم‌گيري ‌شود. به گزارش ايسنا، منظور از SLA يا Service Level Agreement قرارداد تضمين و تامين ميزاني معين از كيفيت خدمات از سوي شركت سرويس‌دهنده براي شركت سرويس گيرنده يا كاربر است؛ اجرايي شدن چنين توافقنامه‌هايي در عرصه خدمات ارتباطي در ايران هم با توجه به حضور بخش خصوصي به‌ويژه در بخش تلفن همراه و اينترنت ضروري به نظر مي‌رسد و جاي خالي آن احساس مي‌شود تا مشتركان خدمات از حقوق خود مطلع باشند و در مواقع لزوم نسبت به پيگيري قانوني آن اقدام كنند كه بعد از گذراندن مراحل مورد نياز و نهايي شدن تعرفه آن اجرايي مي‌شود. از دلايل تاخير تدوين و اجراي اين توافقنامه‌ها در كشور كه بگذريم، آيين‌نامه توافقنامه سطح دسترسي به خدمات ارتباطي (SLA) حدود سه سال گذشته تهيه و آماده شده و جلسات مختلفي از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت با مخابرات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي برگزار شد. به گزارش ايسنا چندي پيش كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات كليات آيين‌نامه SLA شركت زيرساخت را براي ارايه خدمات نقطه به نقطه، تصويب كرد؛ اجراي كليات SLA به صورت قرارداد با بهره‌برداران مخابراتي منعقد مي‌شود و درصورت تمايل اين دسته از مشتريان شركت ارتباطات زيرساخت شرايط قرارداد با توجه به سطح SLA درخواستي و قبول هزينه مربوط به آن از سوي مشتري، تنظيم مي‌شود و براي هر دو طرف لازم الاجرا خواهد بود و از سويي با قانونمند شدن واگذاري لينک‌هاي ارتباطي و تصويب موافقت‌نامه سطح خدمات، واگذاري لينک‌هاي ارتباطي در شبکه‌هاي زيرساخت کشور و شبکه انتقال استاني و شهري در سطح کشور قانونمند شد. تصويب توافقنامه سطح سرويس يا خدمات گامي بلند از سوي رگولاتوري براي هرچه بيش‌تر قانونمند كردن شرکت‌هاي دولتي در ارائه امکانات و همچنين دفاع از حقوق بخش خصوصي فعال در حوزه ICT در قبال دولتي‌ها و نيز دفاع از حقوق کاربران در مقابل اين دو بخش به شمار مي‌رود. چراكه تدوين و تصويب SLA را مي‌توان از جمله اقداماتي برشمرد که امنيت فضاي سرمايه‌گذاري در کشور را بيش از پيش تضمين مي‌كند و موجب ارتقاء بيش‌تر کيفيت خدمات مخابراتي و ارتباطي در سطح کشور خواهد شد. شركت ارتباطات زيرساخت به عنوان عضوي از شركت مادر تخصصي مخابرات ايران و تامين كننده زيرساخت‌هاي اينترنتي، ارتباطات راه دور و اتصال متقابل، پيش‌تر از ساير شركت‌هاي زير مجموعه شركت مادر تخصصي مخابرات ايران در سال 1384 از معاونت نگهداري و مديريت شبكه و مركز تحقيقات مخابرات ايران درخواست كرد تا مركز تحقيقات مخابرات ايران براي شماري از خدمات اتصال متقابل و خطوط استيجاري شركت ارتباطات زير ساخت، چارچوب و قالب حقوقي- فني معيني را به عنوان SLA تدوين كند. بر اين اساس هم‌اکنون توسعه‌ شبکه‌ زيرساخت و تنوع خدمات مخابراتي در اين شبکه زمينه را براي اجراي تفاهم نامه سطح خدمات، SLA در شرکت ارتباطات زير ساخت، فراهم کرده است تا خدماتي که اين شرکت به عنوان متولي دولتي و انحصاري شبکه ارتباطات بين شهري و بين‌الملل کشور به مشتريانش ارائه مي‌دهد از تضمين کيفيت و امنيت مناسب برخوردار باشد؛ گفتني است؛ تفاهم‌نامه سطح خدمات به بياني ديگر قراردادي رسمي بين فراهم آورنده خدمات ( Service Provide) و خدمات‌گيرنده (Customer) که در برگيرنده مشخصات خدمات، مسووليت‌ها و اولويت‌هاي طرف مقابل است. اين آيين‌نامه در پنج سطح است؛ سطح‌هاي درجه يک و دو اين آيين‌نامه هزينه بسياري بالايي براي استفاده کنندگان آن خواهد داشت و بسيار گران است که سطح اول آن دياموند (الماس) و سطح دوم گلد (طلا) است که معمولا براي ديتاسنترها استفاده مي‌شوند. اما مجيد حقي - مدير کل توسعه و ارزيابي شبکه ديتاي شرکت ارتباطات زيرساخت - در گفت‌و‌گو با ايسنا گفته بود: معمولاً سازمان‌ها و مراکز از سطوح سوم، چهارم و پنجم SLA استفاده مي‌کنند و مي‌توان گفت که کمتر از 10 درصد از کشورهاي ديگر از سطح درجه يک و دو يعني الماس و طلا استفاده مي‌کنند زيرا هزينه بسيار بالايي دارد و معمولاً مراکز اطلاعاتي و امنيتي خريدار آن‌ها هستند. البته بنا بر اعلام SLA ازسوي شركت ارتباطات زيرساخت در چهار سطح ارايه خواهد شد و با توجه به سطحي كه از سوي بهره‌برداران انتخاب مي‌شود علاوه بر اختصاص مسيرهاي پشتيبان و ضريب بالاي دسترسي تعيين شده با پرداخت هزينه‌هاي مربوط به مسيرهاي پشتيباني، همراه خواهد بود. به گزارش ايسنا طبق آنچه كه در ديگر كشورها مرسوم است مشتريان مي‌توانند با بررسي مشخصات خاص تهيه شده براي خدمات از سوي ارايه‌دهندگان سرويس و همچنين سطوح كيفي ادعا شده، ارزيابي لازم را انجام دهند كه در اين ميان بحث SLA مطرح مي‌شود. همچنين تاج الديني - مديرکل طرح و مهندسي سيستم‌هاي انتقال شرکت ارتباطات زيرساخت- كه در حال حاضر بازنشسته شده در اين رابطه به ايسنا گفته بود: در حال حاضر قرارداد SLA در شرکت زيرساخت با مشتري‌ها هنوز به صورت کامل منعقد نمي‌شود به دليل اينکه تعرفه آن بايد توسط سازمان تنظيم مقررات بررسي و تعيين شود. در هر حال توجه به اين نكته ضروري است كه با حضور اپراتور سوم و جدي‌تر شدن درخواست‌هاي اپراتور ايرانسل به طور حتم نهايي شدن SLA ضروري مي‌شود؛ توافقنامه سطح سرويس يا خدمات به هر سرويس دهنده‌اي از جمله اينترنت مي‌تواند تعلق يابد؛ هر شبکه‌اي بايد براي SLA امضا کردن امکانات فني مناسب با آن را به وجود آورد و به موازات آن شبکه‌هاي هوشمند به وجود آيند که براساس تعهدي که به مشتري مي‌دهد بتوانند به آن عمل کنند.
کد مطلب: 13835
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام