۰
plusresetminus
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۰
معاون وزیر ارتباطات

صادرات۱۵۰ میلیون دلاری فناوری اطلاعات در سال۹۰

ایتنا - ما چندان در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور نداریم؛ اگر بخواهیم بازار صادرات را گسترش دهیم باید البته با شناخت و مطالعه، در اکثر نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم.



علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات این روزها بسیار پر کار شده است؛ نه به خاطر ریاست سازمان فناوری اطلاعات ایران و دبیری شورای عالی فناوری اطلاعات، بلکه به دلیل آماده‌سازی مقدمات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که این روزها تمام دغدغه وزارتخانه و سازمان فناوری اطلاعات شده است.
با حکیم جوادی گفت‌وگو کردیم؛ با این بهانه که بپرسیم شبکه‌ مفصلی که قرار است راه‌‌اندازی کند را با چه محتوایی پر خواهد کرد؟

حکیم جوادی ‌درباره وضعیت تولید محتوی در کشور و حال و روز تولیدکنندگان داخلی محتوی، گفت: یکی از موانع پیش روی فعالان تولید محتوی،‌ سهم ناچیز ۱۰ درصدی تولیدکنندگان از درآمد سرویس است.
وی ادامه داد: با وجود ویژگی‌های ذاتی این حوزه از جمله توجیه اقتصادی، پتانسیل بالای ایجاد کار و سرمایه اولیه اندک، مشکل سودآوری مانع از ورود علاقمندان به تولید محتوی می‌شود.

جوادی تأکید کرد: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، بازار تولید محتوی رونق خواهد گرفت و با تنظیم روابط تولیدکننده و سرویس‌دهنده، ورود به این عرصه توجیه‌پذیر خواهد شد.

آیین‌نامه حمایت از صادرات فناوری اطلاعات در دست تهیه است
خبرنگار فارس پرسید: سهم اقتصادی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال،‌ در تولید ناخالص ملی چه میزان است که حکیم جوادی در پاسخ به این سوال، گفت: رقم دقیق این شاخص در حال آمارگیری است؛ اما خوشبختانه آماری که از حجم صادرات در این حوزه اعلام می‌شود، مطلوب است.
وی ادامه داد: اخیراً نیز اعلام شده که در سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار در این حوزه صادرات داشته‌ایم که به نظر می‌رسد، می‌تواند رقم درستی باشد و در این صورت عدد قابل توجهی است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و انجمن صادرکنندگان، آیین‌نامه‌ای در حال تهیه است که امیدواریم این آیین‌نامه سبب رونق صادرات فناوری اطلاعات شود.

خبرنگار فارس پرسید: نظرتان در خصوص حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست؟ حکیم جوادی در پاسخ به این سوال،‌ گفت: ما چندان در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور نداریم؛ اگر بخواهیم بازار صادرات را گسترش دهیم باید البته با شناخت و مطالعه، در اکثر نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم.
وی گفت: برای این کار باید متولیان مناسبی وجود داشته باشند که بتوانند سایرین را دور خود جمع کنند؛ ما در برخی موضوعات بین‌المللی سعی کرده‌ایم این همگرایی را ایجاد کنیم، حال چه در قالب کمیته ملی یا متولی بخش دولت.
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات افزود: در بخش نمایشگاه‌ها نیز امید است بتوانیم با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نمایشگاه‌ها، کاری کنیم که در برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور مؤثر و محکمی داشته باشیم و صنعت و محصولات خود را معرفی کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تأکید کرد: کمک دولت به چند شکل می‌تواند انجام شود؛ بسیاری از کشورهایی که درحوزه صادرات موفق عمل کردند، قطعاً بدون حمایت و هدایت دولت موفق نمی‌شدند. وی ادامه داد: در مرحله نخست باید بازار هدف و نمایشگاه‌هایی که می‌تواند برای صادرات ما مؤثر باشد، را شناسایی کنیم‌ تا در قدم بعدی بتوانیم بخش خصوصی را برای ورود به این عرصه کمک کنیم.

اشتراکات زبانی و مذهبی با همسایگان‌ بازار بالقوه‌ای برای محصولات ایرانی‌
خبرنگار فارس پرسید: برای محصولات ایرانی چه بازارهای خارجی‌‌ می‌تواند وجود داشته باشد؟
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این‌باره گفت: کشورهای فارسی زبان همسایه که تعدادشان کم هم نیست؛ اغلب به محصولات فارسی علاقه‌مند هستند و می‌توانند بازاری خوبی برای محصولات ایرانی باشند.
وی ادامه داد: در زمینه صادرات محصولات فناوری اطلاعات، به این نتیجه رسیده‌ایم که بسیاری از کشورهای آشنا با زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی و کشورهای مسلمان به دلیل اشتراکات میان ما و آنها، پتانسیل خوبی برای استفاده از محصولات ایرانی دارند.

اساسی‌ترین نیاز حوزه محتوی‌ قانون مالکیت معنوی است
خبرنگار فارس پرسید: به نظر شما در زمینه تولیدکننده محتوی، خلا قانونی وجود دارد؟
حکیم جوادی در پاسخ به این سوال، گفت: به نظر من در کشور قانون به اندازه کافی وجود دارد البته به دلیل اینکه گستردگی و تازگی حوزه فناوری اطلاعات، تمام کشورهای دنیا نیاز به قوانین تکمیلی در این حوزه خواهند داشت.
وی افزود: در این حوزه ضرورت قانون حمایت از مالکیت معنوی بیش از سایر قوانین احساس می‌شود که باید آن را در نظر داشت.

جهش تولید محتوی در سال‌های آتی
خبرنگار فارس پرسید: آیا تاکنون اقدامی در جهت ساماندهی و هماهنگ شدن فعالان حوزه تولید محتوی شده است؟
حکیم جوادی در پاسخ به این سؤال‌ گفت: قطعاً حرکت‌هایی انجام شده اما شاید کافی نبوده است؛ یکی از دلایل نیز این است که زیرساخت‌های لازم برای این کار، هم‌اکنون در حال کامل شدن است.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات افزود: در سال‌های آتی یک جهش در زمینه تولید محتوی در کشور خواهیم داشت،باید در حوزه محتوی بسیار جدی وارد شویم تا بتوانیم با ساماندهی فعالان این بخش حداکثر توان ملی را برای افزایش سهم ایران در تولیدات محتوای جهانی به کار ببندیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: پس از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، بزرگ‌ترین دغدغه، تولید محتوای ایرانی مفید، سالم و کابردی برای مردم خواهد بود که پاسخ‌گویی به این دغدغه، نیازمند برنامه ریزی حساب شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: برای این منظور، در قدم نخست، ما در وزارت ارتباطات وظیفه خود می‌دانیم که زیرساخت‌های لازم را برای تولید محتوای ایجاد کنیم.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، آمارهای جهانی حاکی از این است که تولید محتوی در دنیا، از بنگاه‌های بزرگ به سمت بنگاه‌های فردی سوق می یابد و سهم زیادی از محتوی تولیدی در دنیا توسط افراد در اقصی نقاط دنیا در حال تولید هستند.

سهم تولیدکننده محتوی از درآمد سرویس‌ یک دهم است
خبرنگار فارس پرسید: مهم‌ترین مشکل و موانعی که شرکت‌های تولیدکننده محتوی و رسانه‌های دیجیتال با آن مواجه هستند، چیست؟
حکیم جوادی توضیح داد: تولید محتوی یک بخش از کار است و رساندن محتوی به دست مصرف کننده بخش دیگر؛ لزوما تولید کننده محتوی، اپراتور و سرویس‌دهنده نیست.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هم اکنون سهم سود تولید کننده محتوی از سود حاصل از فروش محتوی، بسیار کم است؛ در برخی بخش‌ها نیز می‌دانم که این نسبت ۵ درصد به ۹۵ درصد یا ۱۰ درصد به ۹۰ درصد است که این رقم‌ها بسیار کم است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران توضیح داد: برای مثال کسانی که هم اکنون محتوای مرتبط با تلفن همراه تولید می‌کنند، بخش کوچکی از درآمد اپراتور را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اما در دنیا این طور نیست که تولید کننده محتوی سهم بسیار کمی از درآمد حاصل از فروش محتوی را داشته باشد؛ این مشکل، یکی از موضوعات جدی است که باید ساماندهی شود و سرویس‌دهندگان نیز باید بدانند که حمایت بیشتری از تولیدکنندگان محتوی لازم است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: علاوه بر این، اگر بخواهیم در آینده، سرویس‌‌دهنده‌های بیشتری وارد شبکه ملی اطلاعات شوند، این سرویس‌‌دهنده‌ها قطعاً نیاز به محتوی خواهند داشت و در این مرحله تولید کنندگان محتوی باید حمایت شوند تا بتوانند ادامه حیات دهند، فعالیت‌ برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد و قادر به جذب افراد بیشتری باشند و با کمک آنها سطح کیفیت محتوی تولیدی خود را افزایش دهند.
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: امروز در دنیا، کسانی که در زمینه تولیدِ بازی فعالیت دارند،‌ سهم قابل توجهی از درآمد سرویس‌دهنده را به خود اختصاص می‌دهند و این رقم نیز،‌ عدد کمی نیست.

بازار تولید محتوی با شبکه ملی اطلاعات‌ داغ می‌شود
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز ما نیز باید بحث درآمد در حوزه محتوی را به گونه‌ای توجیه‌پذیر کنیم که خیلی‌ها برای وارد شدن به این عرصه علاقه داشته باشند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: به یقین حوزه محتوی، حوزه درآمدزایی خواهد بود؛ همچنین علاوه بر پتانسیل بالا برای اشتغال، نیاز به سرمایه اولیه اندک دارد.
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات اظهار داشت: باید به حوزه محتوی بیشتر بپردازیم و روابط بین تولید کننده و سرویس‌دهنده مشخص ‌شود،ضمن اینکه به دلیل اینکه این حوزه، حوزه جدیدی است، به استفاده از تجارب دیگر کشورها نیاز داریم.

وی ادامه داد: از آن جایی که پایه اصلی شبکه ملی اطلاعات، بحث محتوی است، اعتقاد ما این است که با راه‌اندازی این شبکه‌، بازار تولید محتوی رونق خواهد گرفت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: با توجه به فرابخشی ‌حوزه تولید محتوی، به هماهنگی با بسیاری بخش‌ها نیاز است.
وی ادامه داد: ضمن اینکه در بخش خدمات در شبکه ملی اطلاعات، ماتریس مسئولیت‌‌ها در حال مشخص شدن است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در تولید محتوی، ابزارهای تولید محتوی است که باید در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا بتوانند ایجاد اشتغال کنند.
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: لازم اینکه تولیدکنندگان بتوانند در کنار هم قرار گیرند و مجموعه‌های بزرگ تر را برای اجرای پروژه‌های بزرگ‌تر ایجاد کنند، ایجاد سندیکاها است.
حکیم جوادی گفت: در بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم، موضوع حمایت از صنعت فناوری اطلاعات نیز مطرح شده که آیین‌نامه اجرایی آن، نیز آماده است.
وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوان تولید محتوی را گسترش داد و به سطح قابل قبولی از تولید محتوی جهانی رساند.
 
کد مطلب: 22281
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام