۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۹
رئیس سازمان فناوری اطلاعات:

شبکه ملی اطلاعات‌ امن است اما امنیتی نیست

اینترنت - روزنامه ایران نوشت:
ایتنا - دولت هیچگونه یارانه‌ای بابت پهنای باند نمی‌پردازد.
علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ایران
علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ایران


وابستگی بسیار زندگی مردم به اینترنت و فناوری‌های روز سبب شده است هرخبر یا شایعه‌ای برای آنها بسیار حائز اهمیت شود بخصوص اینکه وقتی این خبر مربوط به پروژه مهم و اثرگذاری مانند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باشد.
به گزارش ایتنا از ایران، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و پیش به سوی ایران الکترونیک تأکیدی است که هم قانونگذار آن را در برنامه پنجم توسعه کشور مورد توجه قرار داده و هم نیاز گریزناپذیر مردم کشور را به این سمت خواهد برد. راه‌اندازی چنین پروژه عظیمي‌ حتماً شبهات و سؤالاتی را در جامعه به دنبال داشته و خواهد داشت از قطع اینترنت جهانی گرفته تا نظارت بر رفتار شهروندان و محدود شدن آنها در شبکه ملی اطلاعات.
گفت‌وگوی پیش رو پاسخی است به بایدها، نبایدها، شده‌ها و ناشده‌های این پروژه ملی و سایر مباحث حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت که با مهندس «علی حکیم جوادی» رئيس سازمان فناوري اطلاعات ایران به بحث نشسته‌ایم.


• محور اصلی این گفت‌وگو شبکه ملی اطلاعات و مسائل مربوط به اینترنت است. برای آغاز بحث اگر موافق باشید از فعاليت و نقش سازمان فناوري اطلاعات در جامعه و شبكه ملي اطلاعات كه يكي از پروژه‌هاي مهم كشوري محسوب مي‌شود شروع کنیم.
سازمان فناوري اطلاعات ايران با توجه به نياز روزافزون كشور به برقراري و توسعه شبكه‌هاي رايانه‌اي و ارتباطات آنها و با هدف ايجاد زيرساخت‌هاي ارتباطي لازم براي تحقق چنين امري و نيز امكان دسترسي به منابع اطلاعاتي و خدماتي از سال ۱۳۷۰ به عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي وزارت پست، تلگراف و تلفن آغاز به كار كرد. با تغيير نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران در سال ۱۳۸۲، تغييراتي در سطح شركت‌هاي تابعه رخ داد و امور ارتباطات «ديتا» به شركت ارتباطات «داده‌‌ها» تغيير نام يافت و در سال ۱۳۸۷ نيز در راستاي اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي، اين شركت ضمن تفكيك از شركت مخابرات ايران به شركت فناوري اطلاعات ايران تغيير پيدا كرد. سازمان «فناوري اطلاعات ايران» نيز يكي از معاونت‌ها و بازوي اجرايي وزارتخانه محسوب مي‌شود. در سال گذشته با تدوین سند راهبردي در ۱۴ محور كه محورهاي ۱۴گانه سازمان فناوري اطلاعات ايران محسوب مي‌شود، تهيه شد. با پياده‌سازي اين محورها به عنوان عنصر اصلي سازمان فناوري اطلاعات ايران در كشور شناخته شديم.

• در حقيقت قلب فناوري کشور در دست شماست؟
حوزه اجرايي، قلب هر وزارتخانه‌اي است. سازمان فناوري اطلاعات ايران با داشتن چنين اهداف و دانشي، كشور را پوشش مي‌دهد؛ البته منهاي بخش حوزه محتوايي و براي اين كه تداخل پيش نيايد، سعي مي‌كنيم وارد آن حوزه نشويم، اميدواريم در پايان برنامه پنجم توسعه به اهداف از پيش تعيين شده برسيم، همچنین يك «كارگروه مديريتي» در حوزه فناوري اطلاعات تشكيل شده كه مديريت آن را وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران برعهده دارد. در اين كارگروه ۱۲ كميته تخصصي در حوزه دولت الكترونيك از كميته تجارت، دانش، حقوق، عمران، راه‌سازي، خدمات بانكي و پولي، مدارس و... فعالیت دارند.

• چه اهدافی در برنامه پنجم توسعه برای شما پیش‌بینی شده که باید به آن برسید؟
در ماده ۴۶ قانون پنجم توسعه تكليف شده كه شبكه ملي اطلاعات ايران بايد راه‌اندازي و در سطح كشور گسترش يابد بنابراين وزارت ارتباطات در زمينه توسعه شبكه ملي ايران براي ارتقاي كيفيت و سرعت بالاي اينترنت كارش را شروع كرده و «كارگروه مديريت» دولت هم يكسري از اهدافي از اهداف ۱۴گانه را در دستور كار خود قرار داد. به عنوان مثال در حوزه آموزش كه بايد ۳۰ درصد آموزش‌ها الكترونيكي شود.

• چه مرحله از آموزش‌ها؟ در سطح مدارس يا آموزش عالي؟
كل آموزش‌ها بايد الكترونيكي شود البته اين كار نياز به زمان دارد كه در حال حاضر تلاش مي‌شود كه امكان آموزش الكترونيك هر چه زودتر فراهم شود. ۸۰ درصد گردش پولي کشور، ۲۰درصد تجارت داخلي و ۳۰ درصد تجارت خارجي باید الكترونيكي شود. مردم بايد كارت هوشمند ملي داشته باشند، همچنين كاربران از پهناي باند مناسب‌تر استفاده كنند و ۶۰ درصد خانواده‌ها بتوانند به راحتي به آن دسترسي داشته باشند.

• سال ۹۴ پايان برنامه پنجم توسعه است. فكر مي‌كنيد در آن زمان به این اهداف برسيد و تاكنون چه اقداماتي را انجام داده‌ايد؟
سازمان فناوري اطلاعات ايران يك حوزه فرابخشي است كه يك بخش آن به وزارت ارتباطات مربوط مي‌شود كه در اين حوزه بيشتر بحث ايجاد زيرساخت‌ها مطرح است. به عنوان مثال، وقتی درباره پرونده سلامت خانوارها صحبت مي‌كنيم، در اين زمينه يك بخش عمده آن به وزارت بهداشت برمي‌گردد و دوستان ما در اين حوزه بايد با ما هماهنگ باشند و تلاش كنند تا شبكه راه‌اندازي شود. البته بستر و شرايط كار را ما باید براي آنها فراهم كنيم و آنها پروژه سلامت خانوارها را به صورت الكترونيكي اجرا مي‌كنند.
يكي از محاسن شبكه ملي اطلاعات ایجاد رونق جدي در حوزه فناوري اطلاعات است. ميزباني‌ها قطعاً به داخل كشور منتقل و مراكز «داده‌ها» از رونق خاصي برخوردار خواهد شد و ديگر مجبور نخواهيم بود اطلاعات را از خارج كشور دريافت كنيم. در شبكه ملي اطلاعات در زمينه مركز داده ملي، مراكز داده‌هاي استان‌ها و دستگاه‌ها، بخش‌هاي خصوصي و كاربران خانگي رونق خواهد گرفت. در حال حاضر روزانه بيش از هزار و ۸۰۰ خدمات مختلف اينترنتي به سازمان‌ها، نهادها، بخش‌هاي خصوصي و خانوارها داده مي‌شود ضمن اين كه شبكه ملي اطلاعات امكاناتي را فراهم خواهد كرد كه ما سهم بيشتري را در توليد در جهان داشته باشيم.

• براي راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات چه اقداماتي انجام شده؟
در حال حاضر شبكه‌هاي بسياري به صورت اختصاصي و يا دستگاه‌هاي اجرايي، سازمان‌ها و نهادها در حال شكل‌گيري هستند كه همه در آينده نزديك به شبكه ملي اطلاعات متصل و تركيب مي‌شوند. سازمان فناوري اطلاعات ايران براي اجرا و راه‌اندازي شبكه ملي ايران، با سرعت وارد فاز عملياتي شد و با شكل‌گيري مراكز داده‌ها در استان‌ها و زيرساخت‌ها كار خود را شروع كرد.
در مورد شبكه ملي اطلاعات بايد بگويم اين شبكه مشتمل بر شبكه‌هاي ارتباطي پرسرعت نسل جديد عمومي و اختصاصي و همچنين مراكز داده‌هاي امن دولتي و غير‌دولتي است كه وظيفه تأمين زيرساخت‌هاي لازم به‌ منظور ذخيره‌سازي، اشتراك‌گذاري، پردازش اطلاعات، برقراري كليه تعاملات و مبادلات الكترونيكي بين تمام دستگاه‌هاي دولتي و بنگاه‌هاي خصوصي را به‌عهده دارد.
اين شبكه با توسعه ظرفيت ارتباطات بين‌الملل و اينترنت جهاني بر حسب نياز، ميزان پهناي باند آن گسترش يافته و دسترسي كاربران داخلي از شبكه ارتباطي عمومي به اينترنت جهاني را قادر خواهد کرد، در واقع شبكه ملي اطلاعات قادر است امكان دسترسي پرسرعت اينترنت با كيفيت بالا به تمام دستگاه‌هاي دولتي، بنگاه‌هاي خصوصي و كاربران خانگي به سامانه‌هاي اطلاعاتي و خدمات الكترونيكي را فراهم كند.

• اين پروژه از چه زماني شروع شد و اكنون در چه مرحله‌اي است؟
خوشبختانه پروژه شبكه ملي اطلاعات اوايل سال برنامه پنجم توسعه يعني از ابتداي سال ۹۰ هم فاز عملياتي و هم فاز مطالعاتي آن تكميل شده است و وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ملي طي حكمي اینجانب را به عنوان مجري طرح شبكه ملي اطلاعاتي تعيين كردند. تا پايان امسال بخش عمده‌اي از اين پروژه مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت و هدف ما اين است كه انشاء‌الله تا پايان برنامه پنجم توسعه به اهداف از پيش تعيين شده شبكه ملي اطلاعات برسيم. اين مژده را هم بدهم كه روز ۲۷ ارديبهشت بخشي از شبكه ملي اطلاعات همزمان با سالروز ارتباطات و فناوري اطلاعات با حضور شخصيت‌ها و مقامات ارشد و مسئول رونمايي خواهد شد.

• بر‌اساس بخشنامه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، تمامي ارائه‌دهندگان خدمات اينترنت موظف به تفكيك ترافيك شدند، در اين زمينه توضيح دهيد.
اين اتفاق در بسياري از كشورهاي دنيا روي داده و زماني كه يك كاربر مي‌تواند نياز خود را از منابع داخلي برآورده كند، دليلي به مراجعه به منابع خارجي نيست. شبكه ملي اطلاعات به گونه‌اي طراحي شده كه از نظر اقتصادي ترافيك نخواهيم داشت و كاربري كه نياز به دسترسي اينترنت داخلي دارد، به راحتي از آن استفاده مي‌كند و كاربري كه نياز به اينترنت جهاني است، مي‌تواند آن را با سرعت و كيفيت بالا دريافت كند، بالطبع قيمت و سرعت اينترنت نيز از نظر اقتصادي به نفع كاربر خواهد بود، ضمن اين‌كه اگر اطلاعاتي در يك شهر توليد مي‌شود، در همان شهر استفاده مي‌شود و ديگر نياز نيست آن اطلاعات به استان ديگري و يا به استان مجاور منتقل شود، در نتيجه گردش اطلاعات بهينه مي‌شود و در مراكز «داده‌ها»، سرويس‌دهندگان با حداقل اشغال ترافيك، حداكثر بهره‌برداري را خواهد برد، در واقع ترافيك داخلي را از ترافيك خارجي تفكيك كرده‌ايم تا پهناي باند مناسب‌تري در‌اختيار كاربران قرار گيرد.

• شبكه ملي اطلاعات با شبكه اينترنت ارتباطي با هم ندارند، يعني كاربري كه اطلاعاتش را مي‌گيرد، نمي‌داند از كدام شبكه گرفته است؟
وقتي شما به بانك مراجعه مي‌كنيد، كار شما به خاطر اطلاعات ذخيره شده در شبكه بانكي به سرعت انجام مي‌گيرد و شبكه ملي اطلاعات در اين زمينه با سرعت و كيفيت بالا وظايف خود را در قبال مشتري انجام داده است یعنی برای استفاده دستگاه‌های اجرایی ترافیک خدمات آنها را از اینترنت به شبکه ملی اطلاعات منتقل مي‌کنیم که هم امنیت بیشتری دارد و هم کمکی برای روان شدن ترافیک اینترنت است.

• برخی با انتقاد به اين موضوع كه راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات منجر به قطع اينترنت خواهد شد و يا كيفيت و سرعت اينترنت پائين خواهد آمد، به‌طوري كه مجبورشوند از شبكه ملي اطلاعات تغذيه كنند آيا این انتقاد را درست مي‌دانید؟
این بحث‌ها كارشناسانه و قطعاً منطقي نيست. وقتي از يك مسير داخلي بتوانيم نيازها و اطلاعات خود را تأمين كنيم، چه لزومي دارد كه آن اطلاعات را از خارج كشور و از يك مسير طولاني بگيريم و اين كار هزينه اينترنت را بالا مي‌برد و از نظر اقتصادي به نفع كاربر نيست، همچنين سرعت و كيفيت اطلاعات توليد و دريافت شده مناسب نخواهد بود، در حالي كه شبكه ملي اطلاعات اين مشكل را حل كرده است و كليه اطلاعات درخواستي كاربران را با سرعت و كيفيت بالا از طريق اينترنت در دسترس آنها قرار خواهد داد و از نظر اقتصادي نيز به نفع كاربران خواهد بود، ضمن اينكه منابع داخلي از نظر امنيتي به مراتب امن‌تر است. اينترنت در شبكه ملي اطلاعات قطع نمي‌شود، بلكه با كيفيت و سرعت بالا در دسترس كاربران خواهد بود.

• عده ای هم معتقدند هدف از راه‌اندازی شبکه ملی این است که به وسیله آن شهروندان را كنترل كنند و اطلاعاتي كه به كاربران داده مي‌شود را رصد نمايند و در واقع مي‌گويند شبكه ملي اطلاعات يك شبكه امنيتي است؟
شبكه ملي اطلاعات، امن است ولی نه به معناي «امنيتي». يك سؤال مي‌پرسم وقتي در خانه‌ هستيم و مي‌خواهيم به اطلاعاتي دسترسي پيدا كنيم، آيا امنيت بيشتري را احساس نمي‌كنيم تا اينكه اين اطلاعات را از محيط خارجي دريافت كنيم؟
«امنيت» در شبكه ملي اطلاعات به معناي ايمني و در مرحله بعدي پايداري است. امروزه اگر يك اختلال كوچك در يك شبكه بانكي به وجود آيد ممكن است خيلي‌ها را دچار زيان كند و زندگی مردم مختل مي‌شود بنابراين «امنيت» را به معناي ايمن بودن مي‌دانيم.

• اگر امنيت را از نگاه منتقدان به معناي «امنيتي» بودن آن تلقي كنيم، چه؟
نه واقعاً اینجور نیست ولی به هر حال ايمني و امنيت در شبكه‌هاي اينترنتي مورد نياز است تا در مقابل هكرها و حملات سايبري از خودمان دفاع كنيم . چون در اين حوزه تكنولوژي را خوب مي‌شناسيم، به نظرم هيچ تفاوتي نمي‌كند، به هرحال اگر كسي بخواهد كنترلي در خارج يا داخل داشته باشد تفاوتي در اصل موضوع نمي‌كند و مي‌تواند اين كار را انجام دهد.

• امنيت شبكه ملي اطلاعات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
خوشبختانه در شبكه ملي اطلاعات اين موضوع مطرح و نگراني در اين رابطه وجود ندارد. اين شبكه هم مانند بسياري از شبكه‌هاي دنيا وقتي كاربري براي دريافت اطلاعات وارد شبكه شود، اگر داخلي باشد، مشخص است و اگر كاربر نيز خارجي باشد، مي‌توان پيدايش كرد. حملات سايبري از كشورهاي مختلف به ما مي‌شود، در نتيجه شبكه‌هاي اينترنت بشدت ناامن و آسيب‌پذيرند. اما شبكه ملي اطلاعات به گونه‌اي طراحي شده است كه پايداري خود را حفظ مي‌كند. بنابراين تأكيد ما بر جداسازي‌ شبكه‌هاي دولتي و يا خصوصي از شبكه‌هاي اينترنتي است.در قانون توسعه پنجم آمده كه دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي تا پايان سال ۹۱ از شبكه‌هاي اينترنتي جدا شده و به شبكه ملي اطلاعات متصل شوند اما شبكه‌هاي اختصاصي خودشان را داشته باشند. شبكه ملي اطلاعات شامل سه بخش كاربران دولتي، اختصاصي و خانگي است كه در فاز نخست راه‌اندازي اين شبكه براي كاربران دولتي و شبكه‌هاي اختصاصي خواهد بود كه اميدواريم تا پايان سال جاري بهره‌برداري آن آغاز شود.

• کشورهای اروپایی و غربی هم چنین شبکه‌های ملی برای خودشان دارند؟
بله ولی آنها این موضوع را رسانه‌ای نمي‌کنند. شما اگر برای کارهای اداری و روزمره در این کشورها به اینترنت مراجعه کنيد بدون اینکه بدانید و متوجه شوید از شبکه ملی اطلاعات استفاده مي‌کنید.

• اخيراً ما شاهد حمله سايبري به شبكه اينترنتي تعدادي از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت بوده‌ايم. براي مقابله با اين‌گونه حملات، چه اقداماتي انجام داده‌اید؟
امروزه همگام با پيشرفت فناوري‌هاي ارتباطي امنيت فضاي تبادل اطلاعات به يكي از دغدغه‌هاي اصلي مديران، كارشناسان و كاربران حوزه فناوري اطلاعات تبديل شده است. درپاسخ به اين دغدغه، مركز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌اي(ماهر) راه‌اندازي گرديد.
مركز «ماهر» این اتفاقات را رصد مي‌كند و اگر اتفاقي بيفتد و يا حمله سايبري صورت بگيرد با اعلام هشدار به كمك آن مجموعه مي‌رود. موضوع حمله سايبري به وزارت نفت يك موضوع جديدي نيست و هرازگاهي اين حملات به شبكه‌هاي اينترنتي مي‌شود. بايد امنيت فضاي تبادل اطلاعات حفظ و تأمين شود و با حملات سايبري‌ها مقابله كنيم. البته معتقد نيستيم كه پس از هر حمله هكرها بلافاصله اطلاع‌رساني كنيم چون حملات از خارج از كشور صورت مي‌گيرد و آنان مي‌خواهند بدانند چه اتفاقي روي شبكه‌هاي ما افتاده در نتيجه با مطالب منتشر شده مي‌فهمند كه آيا حملات موفق‌آميز بوده يا نه و با انعكاس اخبار و اطلاعات به آنها فرصت ارزيابي داده شده است.
خوشبختانه مركز «ماهر» تاكنون در مقابل حملات سايبري موفق بوده و تصميم داريم اين مركز را گسترش داده تا بتوانيم كل كشور را پوشش دهيم.

• در حمله اخير سايبري‌ها به وزارتخانه نفت مركز «ماهر» چه اقدامي براي شناسايي هكرها و مقابله با آنها انجام داده است؟
متخصصان مركز براي تحليل نياز به زمان بيشتري دارند. حتي نوع ويروس اخير هكرها شناسايي شده و اطلاعات خوبي در اين زمينه به‌دست آورده‌ايم. اجازه بدهيد پس از بررسي‌هاي لازم كارشناسان، در اين‌باره صحبت كنيم.

• حملات سايبري‌ها به شبكه‌هاي مختلف بيشتر داخلي است يا خارجي؟
مطمئناً حملات داخلي نيست، بلكه خارج از كشور است. حملات سايبري ‌خيلي حساب شده و با برنامه صورت مي‌گيرد.

• براي دفاع در برابر این حملات از دانش بومي استفاده مي‌شود؟
قطعاً. نمي‌شود يك موضوع مهم امنيتي را به خارج از كشور سپرد. بنابراين سامانه‌هاي امنيت كشورمان را با دانش بومي گسترش مي‌دهيم تا بتوانيم در مقابل حملات هكرهاي خارجي دفاع كنيم.

• مي‌دانید كه سرعت اينترنت در كشور پائين است و اين موضوع كاربران را نگران كرده، چه برنامه‌ای برای رفع این نگرانی‌ها دارید؟
دو مسئله وجود دارد، ممكن است اتفاقي اين كار صورت بگيرد یا سرويس‌دهندگان به تعهدات خود به درستي عمل نكنند. خوشبختانه مديريت توسعه مركز اينترنت به كار سرويس‌دهندگان اينترنت نظارت دارد تا آنان به تعهدات خود به طور كامل عمل کنند. اينترنت يك سرويس است كه روي پهناي باند قرار دارد و كاربران بايد به راحتي به آن دسترسي داشته باشند، اما هر از گاهي در شبكه‌هاي اينترنتي اين‌گونه مشكلات پيش مي‌آيد ولي اين موضوع در شبكه ملي اطلاعات حل شده است و كاربر مي‌تواند به پهناي باند با سرعت بسيار و كيفيت بالا دسترسي پيدا كند.

• قطع شدن اينترنت هم داستاني شده است، چون هرازگاهي شنيده مي‌شود كه كابلي در خليج فارس به لنگر كشتي ‌گير كرده و يا نهنگی کابل را خورده و... اينترنت قطع شده است. واقعاً منشأ قطع اينترنت كجا است آيا نمي‌شود يك فكر اساسي براي آن كرد؟
مسيرهاي اتصال فيبر نوري مشخص است و از چند نقطه در خارج از كشور تغذيه مي‌شود اما هرازگاهي اتفاق مي‌افتد كه بر اثر شرايط جوي آب و هوا كابل قطع مي‌شود و نكته مهم اين است كه ما اين موضوع را در مسائل عمراني بيشتر داريم. اميدواريم با گسترش فيبر نوري اين مشكل هم حل گردد و هيچ گونه قطعي نداشته باشيم.

• اینترنت کشور از كدام مسيرها مي‌آيد؟
يك بخش از جنوب و بخش ديگر هم از تركيه است.

• آيا دولت در زمينه خريد فيبر نوري – اينترنت – يارانه‌اي پرداخت مي‌كند؟
نه هيچگونه يارانه‌اي از دولت دريافت نمي‌كنيم.

• پس ارزان مي‌خريد و گران مي‌فروشيد؟
خير، كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين زمينه نرخ‌هاي مصوب دارد و از نظر اقتصادي كارها روي حساب و كتاب و محاسبه است و قيمت عرضه پهناي باند براي مصرف‌كنندگان مشخص است.

• برخی از کاربران معتقدند كه سرعت اينترنت در داخل كشور پائين است اما خيلي گران محاسبه مي‌شود در حالي كه در كشوري مانند كره‌جنوبي اينترنت با سرعت زياد و كيفيت مطلوب هزينه‌اي پرداخت نمي‌شود، اين تفاوت كيفيت و قيمت را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
در خارج از كشور مبلغ مصرفي را يكجا دريافت مي‌كنند. به طور مثال براي يك كاربر كه صورتحساب مي‌آيد در آنجا هزينه‌هاي تلفن، برق، تلويزيون كابلي، اينترنت و... يكجا محاسبه مي‌شود و كاربر ۹۰ يا ۱۰۰ دلار را پرداخت مي‌كند در نتيجه او متوجه هزينه اينترنت مصرفي خود نمي‌شود و فكر مي‌كند كه اينترنت در آن كشور رايگان است اما كشور ما هنوز به آن سمت نرفته است. در واقع ما در حال حاضر پهناي باند را به كاربر واگذار مي‌كنيم. ان‌شاءالله در شبكه ملي اطلاعات پهناي باند با قيمت مناسب در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد و قطع هم نخواهد‌شد.

• این تبلیغی برای استفاده هموطنان از شبكه ملي اطلاعات بود؟
(خنده) به لحاظ اقتصادي به نفع كاربران خواهد بود چون از پهناي باند بيشتر و سرعت زياد و كيفيت مطلوب استفاده خواهند كرد. البته ماده اوليه پهناي باند را از خارج از كشور مي‌خريم. يكي از دستاوردهاي شبكه ملي اطلاعات ارائه سرويس‌ها و خدمات به كاربران است كه براي مصرف‌كننده و توزيع‌كننده باصرفه است.

• موتور جست‌وجوگر بومي در شبكه ملي اطلاعات چه جايگاهي دارد؟
تصور ما اين است كه در شبكه ملي اطلاعات بعد از اينكه زيرساخت‌هاي شبكه و زيرساخت‌هاي اطلاعاتي و مراكز «داده» ايجاد شد نياز به سيستم موتور بومي جست‌وجوگر و پست الكترونيك داريم. اين پروژه شروع شده و اميدواريم در آينده نزديك در فاز اول شاهد بهره‌برداري این سه پروژه در شبكه ملي اطلاعات باشيم.

• برای جلوگیری از قطع شدن شبکه ملی اطلاعات هنگام بروز حوادث چه تدبیری اندیشده‌اید؟
در كنار امنيت اينترنتي بحث پايداري را هم در شبكه ملي اطلاعات داريم چون ممكن است بر اثر بلاياي طبيعي دچار بحران شويم. در نتيجه در شبكه مسائلي تحت عنوان پدافند غيرعامل پيش‌بيني شده است كه در صورت لزوم از آن استفاده خواهد شد.

• آينده فضاي مجازي ايران در حوزه فناوري اطلاعات را چگونه ارزيابي مي‌كنید؟
يكي از اهداف سازمان فناوري اطلاعات ملي اين است که تا پايان چشم‌انداز ۲۰ ساله بايد در منطقه اول شويم و در اين راستا كشور را به عنوان «ايران الكترونيك» مطرح و معرفي نماييم. اين به آن معنا است كه هر ايراني در هر كجاي جهان باشد به راحتي به پهناي باند دسترسي داشته باشد.
خوشبختانه دولت دهم نيز نگاه الكترونيك دارد و اميدواريم با ايجاد زيرساخت‌ها و حمايت از سوي دولتمردان بتوانيم این تكنولوژي را گسترش داده و هزينه‌ها را كاهش دهيم.

• اخیراً سه میلیون رمز کارت‌های بانکی مردم توسط فردی منتشر شد، آیا این نشان نمي‌دهد امنیت شبکه‌های ما همچنان زیر سؤال است؟
اين كار زنگ خطري براي همه بود كه هشيار باشيم و امنيت شبكه‌ها را بالا ببريم. البته هر چقدر با دقت كار كنيم ۸۰ درصد امنيت را حفظ خواهيم كرد و ۲۰ درصد آن به خطاي كاربر و اپراتوري كه با سيستم كار مي‌كند برمي‌گردد.
فردي كه اطلاعات و رمز سه ميليون نفر از مشتريان بانك‌ها را برداشته بود نتوانسته از آن استفاده كند و مشكل جدي در اين زمينه ايجاد نشده است.
 
کد مطلب: 22214
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام