۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۶
نخستين رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي در گفت‌وگوي اختصاصي با ايتنا

مهم‌ترين چالش نظام صنفي، جریان فاسدی است که در بعضی قسمت‌های دولتی رخنه کرده است

ايتنا - سعيدي: این جریان به شدت از سازمانی مردم‌نهاد مستقل که در پی شفافیت است واهمه دارد، و نهایت تلاش خود را در راستای تضعیف و حتی نابودی آن بکار خواهند برد.
اميرحسين سعيدي نائيني- چهره ICT سال 1387 و رييس سابق سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور
اميرحسين سعيدي نائيني- چهره ICT سال 1387 و رييس سابق سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور


اميرحسين سعيدي نائيني، نخستين رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور است كه در تاسيس و شكل‌گيري آن نقشي غيرقابل انكار داشته است.
همواره بر اهميت تشكل صنفي و قدرت بخشيدن به آن در تعامل با دستگاه‌هاي دولتي تاكيد دارد، تا جايي كه در دوره رياستش بر سازمان، تغيير يكي از مديران دولتي را از اهداف مهم خود قلمداد مي‌كرد.
شايد همين فعاليت‌ها باعث انتخاب وي به عنوان چهره فناوري اطلاعات سال 1387 كشور شد.
با اين وجود و عليرغم تب و تاب و حتي جنجال موجود در انتخابات پيش روي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران، سعيدي تاكنون چندان اظهار نظر صريح و شفافي ابراز نكرده و وارد صف‌بندي‌هاي موجود نشده است.
در ادامه، گفت‌وگوي اختصاصي ایتنا با سعيدي را در خصوص اين انتخابات مي‌خوانيد.




جناب آقاي سعيدي، اگر سازمان نظام صنفي رايانه‌اي را به عنوان تشكل اصلي حوزه فناوري اطلاعات كشورمان قلمداد كنيم، به نظر شما اين نهاد چقدر در ايفاي نقش محوري خود در اين عرصه موفق بوده است؟
تا نقش محوری سازمان را چه بدانیم. هر کسی از ظن خود می تواند به این سئوال پاسخ دهد.
به نظر من در جلب اعتماد اعضاء موفق بوده است، البته نه بدان معنا که اعضاء به عملکرد آن ایرادی نداشته یا ندارند، بلکه آنقدر به آن علاقه دارند و امید دارند که ایرادات خود را با صداقت بیان می‌دارند.
در انتخابات آن، عده کثیری از اعضاء اعلام آمادگی می‌نمایند که با قبول مسئولیت و صرف وقت و گذشتن از منافع شخصی خود در اداره امور آن سهمی داشته باشند.

بهر حال اینها نشانه‌هایی است از علاقه‌مندی و توان صنفی بالا.


از ديد شما، مهم‌ترين وظايف سازمان، براي تحقق تكاليف قانوني‌اش چيست؟
سازمان از پشتوانه حقوقی بالایی برخوردار است. از طرفی تمامی شرکت‌های فعال در حوزه آی.تی باید عضو آن شوند، و از طرف ذیگر دستگاه‌های دولتی باید با این سازمان بعنوان نماینده صنف تعامل نمایند.
اما برای نیل به اهداف، این پشتوانه به تنهایی کافی نیست، بلکه میزان مشارکت اعضاء و درجه اعتماد و مقدار همبستگی‌شان از عوامل اصلی موفقیت سازمان خواهد بود.

وجود این عوامل باعث می‌شود که سازمان همواره استقلال خود را حفظ نموده و بتواند از منافع کلی صنف که در راستای منافع ملی هم هست با کمال قدرت دفاع نماید، و این وظیفه اصلی سازمان است.


به نظر شما چالش‌هاي اصلي فراروي سازمان به ويژه در دوره آينده چه خواهد بود؟
چالش اصلی سازمان در دوره‌های قبلی و آتی، جریان فاسدی است که در بعضی قسمت‌های دولتی رخنه کرده است.
این جریان به شدت از سازمانی مردم‌نهاد مستقل که در پی شفافیت است واهمه دارد، و نهایت تلاش خود را در راستای تضعیف و حتی نابودی آن بکار خواهند برد.
انشقاق بین صفوف منظم صنفی، ایجاد تشکیلات موازی برای ایجاد تفرقه، تبلیغ برای جوی مالامال از یاس و ناامیدی، تخریب و تضعیف معتمدین صنفی و....دیگر ترفندهای خاص خود را بکار خواهند گرفت.
البته ذکر این نکته لازم است که منظور از فساد، فقط فساد مالی نیست، قدرت‌طلبی و شاید جاه‌طلبی که مسولیتی را پذیرفته و عدم درک و آگاهی از نقش این فناوری حساس و از مسئولیتی که پذیرفته‌اند می‌تواند منشا فساد شود. و البته موارد دیگر.

منکر مشکلات درون صنفی نبوده و نیستم، اما مشکل اصلی یعنی فساد موجود در بدنه دولتی را که برون‌صنفی است علت اصلی چالش‌ها و مشکلات صنفی می‌دانم.


پيش‌بيني شما از مشاركت در انتخابات دوره جديد در تهران چيست؟
سالی که نکوست از بهارش پیداست.
حضور پرشور پرشمار جمع کثیری از فعالین صنفی که با وجدان اجتماعی و حرفه‌ای اعلام نموده‌اند که داوطلبند تا در راستای تحقق اهداف صنف و سازمان، قبول مسئولیت نمایند نوید انتخاباتی باشکوه را می‌دهد.
 
کد مطلب: 19819
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام