۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۱:۰۹
مدير روابط عمومي نوكيا در ايران

رسانه و جایگاه آن در اکوسیستم کسب و کارها نادیده گرفته می‌شود

ايتنا - حمدرضا نيكدل: به عنوان مسئول روابط عمومی معتقدم کار کردن با رسانه‌های حوزه آی.تی هیجان‌انگیز است .
حميدرضا نيكدل مدير روابط عمومي نوكيا در ايران
حميدرضا نيكدل مدير روابط عمومي نوكيا در ايران

حمیدرضا نیکدل، فارغ‌التحصیل مهندسی برق از دانشگاه امیر کبیر، با ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در رشته کامپیوتر هوش مصتوعی در همان دانشگاه. سابقه نویسندگی در حوزه روابط عمومی آی.تی و روابط عمومی ورزشی در مطبوعات را دارد. کار در رشته‌های فنی(برق و کامپیوتر)، تدریس در دانشگاه، استراتژیست و برنامه‌ریز بازاریابی و روابط عمومی،  و مدیریت شرکت تبلیغاتی، بخشي از سوابق فعاليت هاي اوست. او اکنون مدیر روابط عموی نوکیا در ایران است.
حميدرضا نيكدل در آستانه روز خبرنگار با ایتنا به گفت‌وشنود نشسته است كه در ادامه مي‌خوانيد.


اگر بخواهيم از توسعه آي.تي در چند ساله اخير در ايران صحبت كنيم، نقش رسانه‌ها در اين ميان كجاست؟ و به نظر شما چقدر تاثيرگذار بوده‌اند؟
در جواب به این سوال من می‌توانم از منظر کسب و کارهایی که در آن به عنوان مسئول روابط عمومی و یا بازاریابی مشغول بوده‌ام صحبت کنم.
اگر برگردیم به حدود هشت سال پیش یعنی زمانی که در حوزه روابط عمومی و بازاریابی آی.تی آغاز به کار کردم و راه پیموده شده را تا حال مرور کنم باید بگویم جایگاه فعلی رسانه‌های حوزه آی.تی به مراتب پررنگ‌تر بوده و از تاثیرگذاری بیشتری نسبت به آن زمان برخوردار است. علت آن را هم می‌توان در جوان بودن این حوزه(چه از لحاظ ساختار رسانه‌ای و چه از لحاظ روزنامه‌نگاران) از رسانه‌های ما در آن زمان دانست که طبعآ با گذر زمان سیر رشد خود را طی کرده‌اند و از پختگی بیشتری برخوردار شده‌اند.
میزان استفاده از ابزارهای نوین در اطلاع‌رسانی و همچنین خلاقیت‌های رسانه‌ای در این گروه بیشتر دیده می‌شود اما اینکه چقدر از پتانسیل این حوزه از رسانه استفاده شده است سوال دیگری است که شاید پاسخ به آن بحث بیشتری را می‌طلبد.

موضوع عدم شناخت مديران(چه دولتي و چه خصوصي) از رسانه‌ها معمولا از سوي روزنامه‌نگاران اين حوزه مطرح مي‌شود، در اين مورد چه نظري داريد؟
واقعیت این است که این ضعف فقط محدود به مدیران کسب و کارهای حوزه آی.تی نیست
بلکه اصولآ شناخت رسانه و جایگاه آن در اکوسیستم و چرخه تبادلی کسب و کارها در کشور نادیده گرفته می‌شود با حداقل بهای لازم به آن داده نمی‌شود.
البته در هیچ جای دنیا انتظار تخصص رسانه‌ای از یک مدیر دولتی و خصوصی نیست اما در کشورهای پیشرفته در صنعت و اقتصاد مدیران از مشاوران رسانه‌ای خوب بهره می‌برند که نه تنها با آموزش‌های رسانه‌ای اصول اولیه ارتباطات رسانه‌ای را فرا می‌گیرند بلکه این مدیران در کنار خود و در طول یک پروژه مشاوران روابط عمومی(شرکت یا شخص) را در اختیار دارند. این مشاوران با درک درست از اهداف کلان آن کسب و کار یا سازمان با ارائه استراتژی‌های رسانه ای و سپس و برنامه‌های اجرایی دقیق گام به گام در کنار دیگر واحدهای عملیاتی، چرخ‌های آن بنگاه اقتصادی را می‌چرخانند.
از سوی دیگر اینجا شکاف بزرگی بین محیط‌های آکادمیک این حوزه و عرصه عملی کار در آن وجود دارد. اصول علوم انسانی بطور عام و علوم ارتباطات بطور خاص را می توان فقط در دانشگاه فرا گرفت اما تا زمانی که درعمل وجدان نشوند کارایی نخواهد داشت. نتیجه آن خواهد شد که بسیاری از مدیران از برقراری یک ارتباط عادی با اصحاب رسانه عاجزند. ارتباط رسانه‌ای حرفه‌ای که جای خود دارد! پس می‌بینیم گاهی برخوردها با اهالی مطبوعات از سوی این مدیران و یا حتی مشاوران رسانه‌ای‌شان اگر برخوردنده نباشد حداقل ناکاراست و نتیجه آن خواهد شد که سقف عملکرد روابط عمومی برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها در حد نشر جوابیه‌ها محدود می‌ماند.

مهم‌ترين مشكل و مانع احتمالي در توسعه روزنامه‌نگاري و رسانه‌هاي اين عرصه را چه مي‌دانيد؟
توسعه روزنامه‌نگاری به عوامل متعددی وابسته است. یکی از آنها زیرساخت‌هاست. اگر بپذیریم که در دنیای امروز سهم رسانه‌های دیجیتال با سرعت چشمگیری از رسانه‌های سنتی پیشی می‌گیرد آنگاه این سوال پیش می‌آید که بسترهای این رسانه‌ها چقدر در کشور ما مهیاست؟ با چه گستره‌ای؟ و با چه ظرفیت‌هایی؟
امروزه یکی از مهم‌ترین مفاهیم رسانه‌ای دنیا در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌های شخصی و رسمی، تالارهای گفت‌وگو و جوامع تخصصی آنلاین شکل می‌گیرند که اینجا هر کدام به دلیلی جدی گرفته نمی‌شوند و یا قابل استفاده نیستند. ازسوی دیگر رسانه‌های آی.تی ما نوعآ متعلق به بخش خصوصی هستند و چرخیدن چرخ‌هایشان به این سادگی نیست. خیلی ساده و بی‌تعارف هزینه‌ها بالاست و تنها منبع درآمد اصلی آنها آگهی‌هاست.
به نظر من مدیران آی.تی ما باید از خود سوال کنند چطور زمانی که از زوایه روابط عمومی نگاه می‌کنند (که طبعآ پولی در آن رد و بدل نمی‌شود) یک روزنامه، مجله یا وب‌سایت آی.تی را در تیررس مخاطب‌سنجی خود می‌بییند اما همین رسانه‌ها به اندازه کافی از برنامه‌های تبلیغاتی و آگهی‌های آنها بهره نمی‌برند؟! همسویی و هم‌افزایی در برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی کجاست؟

فضاي كار با رسانه‌ها را در اين سال‌ها چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
به عنوان مسئول روابط عمومی معتقدم کار کردن با رسانه‌های حوزه آی.تی هیجان‌انگیز است چرا که نه تنها شتاب تغییرات خود کسب و کارها در این حوزه بسیار سریع است بلکه اهالی رسانه مشغول به کار در آن هم جوان، پویا و انعطاف‌پذیرند. هر چند گاهی هم به نظر می‌رسد از همه پتانسیل‌های این عزیزان استفاده نمی‌شود، حال چقدر آن را باید به حساب محیط گذاشت و چقدر را به حساب خودشان بحث دیگری است.
به هر حال در این سال‌ها مجموعه‌ای از دوستان خوب در این حوزه پیدا کرده‌ام. با آنها زندگی کرده‌ام. از آنها بسیار آموخته‌ام... و همینجا سالروز بزرگداشت خبرنگار را به آنها تبریک می‌گویم.
کد مطلب: 18994
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام