۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۵

از ظرفيت‌هاي حرفه‌اي رسانه‌هاي IT استفاده نمي‌شود

ايتنا - ارتقاي سطح فرهنگ كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات كه رسانه ملي و بسياري ديگر از دستگاه‌هاي مسئول از آن سر باز زدند، روي شانه روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي آي.تي بوده است.
از ظرفيت‌هاي حرفه‌اي رسانه‌هاي IT استفاده نمي‌شود


علي شميراني از روزنامه‌نگاران قديمي حوزه فناوري اطلاعات كشورمان است. كار خود را از سال 1376 از روزنامه ابرار اقتصادي آغاز كرده و سپس با روزنامه‌هاي آسيا و جهان صنعت و نيز هفته‌نامه عصر ارتباط كار مي‌كرده است. همچنين كار با ماهنامه دنياي مخابرات و ارتباطات و نيز هفته‌نامه بزرگراه فناوري بخشي از فعاليت‌هاي او در اين زمينه است.
بخش ديگري از كارنامه او در اين حوزه، فعاليت در فرهنگسراي فناوري اطلاعات و مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، پايگاه خبري شهر، و نيز مشاوره شوراي عالي فناوري اطلاعات مي‌باشد. ضمن آن كه سايت تحليلي آي‌تي آنالايز را نيز اداره مي‌كند.

در آستانه روز خبرنگار، علي شميراني در گفت‌وگو با ایتنا به چند سؤال ما پاسخ داده است:

به نظرت روزنامه‌نگاري و روزنامه‌نگاران عرصه فناوري اطلاعات كشورمان نسبت به چند سال پيش، پيشرفت كرده‌اند و مهارت‌هاي لازم را دارند؟
به اعتقاد بنده روزنامه‌نگاري حوزه فناوري اطلاعات عليرغم رشد كمي رسانه‌ها و سايت‌هاي مرتبط با اين حوزه، از حدود پنج سال گذشته تاكنون از نظر رشد كيفي و تربيت نويسندگان در جازده و شاهد تحول مهمي نبوده است. مصداق اين ادعا، عدم رشد عددي و كيفي نويسندگان حوزه فناوري اطلاعات در سال‌هاي اخير، خروج تعدادي از روزنامه‌نگاران از اين حوزه و كاهش محسوس توليد محتواي كيفي در رسانه‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات است.

اگرچه از اين مهم نيز نبايد غافل شد كه روزنامه‌نگاري فناوري اطلاعات رابطه مستقيمي با وضعيت و حال و هواي بازار فناوري اطلاعات در كشور دارد كه در اين حوزه نيز شاهد فعاليت‌هاي روزمره و رفع نيازهاي سنتي سال‌هاي دور هستيم.

روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي آي.تي چه تاثيري در توسعه فناوري اطلاعات در كشورمان داشته و دارند؟
انكار نقش روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي آي.تي در توسعه فناوري اطلاعات امريست كه اثبات آن به سختي انجام مي‌شود. چه به هر حال رسانه‌ها با قرار گرفتن در فضاي خارج از كسب و كار و روابط خاص و اقتصادي ميان بخش خصوصي و دولتي همواره نقش مهمي در انعكاس بي‌طرفانه واقعيت‌ها و چالش‌هاي جامعه ايفا مي‌كنند.

بي‌شك ارتقاي سطح فرهنگ كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات كه رسانه ملي و بسياري ديگر از دستگاه‌هاي مسئول از آن سر باز زدند، روي شانه روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي آي.تي بوده است.
اين بزرگ‌ترين خدمت فعالان رسانه‌اي طي سال‌هاي گذشته به شمار مي‌رود.

اگر چه به اين نقش كليدي رسانه‌هاي حوزه آي.تي مي‌توان مصاديق زياد از كمك به تنظيم رابطه بخش خصوصي و دولتي، تنظيم بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات و احقاق حقوق مصرف كنندگان اين حوزه را نيز افزود.

بخش مديريت دولتي و خصوصي، شناخت لازم از رسانه‌هاي ما را دارند؟
واقعيت تلخيست اما شناخت بخش خصوصي و دولتي از رسانه‌هاي فناوري اطلاعات، همان شناخت كاملا سنتي و ابزاريست. متاسفانه هنوز رابطه‌اي حرفه‌اي، تشكيلاتي و هدفمند ميان رسانه‌هاي حوزه فناوري اطلاعات با بخش خصوصي و دولتي برقرار نشده و اين رابطه تنها در حالت ضرورت و به شكل رفع حاجت قطع و وصل مي‌شود.
استمرار در استفاده از ظرفيت‌هاي حرفه‌اي رسانه‌هاي فناوري اطلاعات، موضوعيست كه هيچگاه ميان بخش خصوصي و دولتي و رسانه‌ها شكل نگرفته است.

در نهايت و به اعتقاد بنده، رسانه‌هاي حوزه فناوري اطلاعات طي سال‌هاي گذشته و با وجود نگاه ابزارگونه و بي‌مهري به ايشان، دين خود را به اين حوزه ادا كرده و هر گونه نقص و ناكامي در شكل‌گيري رابطه حرفه‌اي با ايشان، به كم‌كاري نهادهاي فعال دراين عرصه بازمي‌گردد.
کد مطلب: 18965
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام