۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۵
گفت‌و‌گوي دنياي كامپيوتر و ارتباطات با اندي كيم مدير دفتر ال‌جي در تهران

مدير ال.جي: مشتريان ايراني متفاوتند

«اندي كيم» مدير دفتر شركت ال‌جي در تهران
«اندي كيم» مدير دفتر شركت ال‌جي در تهران
محمود اروج‌زاده - ال.جي يكي از دو برند عمده كشور كره است كه حضور پررنگي در بازار محصولات مصرفي ايران دارند، و از بخت استقبال خوب مصرف‌كنندگان ايراني هم برخوردار شده‌اند. اين محصولات طيف گسترده‌اي از وسايل خانگي تا محصولات الكترونيكي را دربرمي‌گيرند.، و به نظر مي‌رسد به دلايل گوناگون، تنوع، گستره نفوذ و نهايتا سهم بازار محصولات مصرفي خود را افزايش مي‌دهند. در اين ميان البته ال.جي در زمينه موبايل، از ديگر رقباي خود عقب مانده كه برنامه‌هاي زيادي براي جبران اين موضوع و رسيدن به نقطه مطلوب خود دارد.

گفت‌وگوي دنياي كامپيوتر و ارتباطات با «اندي كيم» مدير دفتر شركت ال.جي در تهران در شرايطي انجام مي‌شود كه وي عليرغم موضوع تحريم، به افزايش نقش و سهم ابن برند در بازار ايران اميدوار است و همچنين نسبت به رشد جايگاه تلفن همراه اين شركت اظهار خوش‌بيني مي‌نمايد.

به عنوان اولين سئوال، در حال حاضر چه ارزيابي از وضعيت كلي ال‌جي در بازار ايران داريد؟
وضعيت به طور كلي نسبت به سال گذشته خيلي بهتر است و ۳۰ درصد در بازار رشد داشته‌ايم. رشد قابل ملاحظه‌اي در فروش تلويزيون‌هاي LCD داشته‌ايم، در فروش لوازم خانگي چون يخچال و ماشين لباسشويي و ... هم رشد تصاعدي داشته‌ايم. در مجموع در تلويزيون LCD و لوازم خانگي مي‌توانم بگويم كه در آينده هم اين رشد را بيشتر خواهيم داشت.

مي‌توانيد سهم خود را در بازار هم در IT و هم در محصولات خانگي ذكر كنيد؟
مطابق آمار رسمي در خصوص سهم بازار، در زمينه LCD-TV رتبه دوم بعد از سامسونگ را داريم، (بين ۲۵ تا ۳۰ درصد) در مانيتور سهم ۵۵ درصدي، در يخچال سهم ۲۰ درصدي، و به همين ترتيب بقيه محصولات نيز سهم متفاوتي داريم. در دو زمينه تلويزيون و موبايل، نياز به كار داريم،
در بازار ايران در زمينه LCD-TV رتبه دوم بعد از سامسونگ را داريم، (بين ۲۵ تا ۳۰ درصد) در مانيتور سهم ۵۵ درصدي، در يخچال سهم ۲۰ درصدي، و به همين ترتيب بقيه محصولات نيز سهم متفاوتي داريم. در دو زمينه تلويزيون و موبايل، نياز به كار داريم، مخصوصا موبايل كه ما در به اين بازار وارد شده‌ايم ولي ديدگاه بلندمدتي داريم كه سهم خودمان را در آن ارتقاء دهيم. در حال حاضر در زمينه موبايل سهم حدود ده درصدي را داريم.
مخصوصا موبايل كه ما در به اين بازار وارد شده‌ايم ولي ديدگاه بلندمدتي داريم كه سهم خودمان را در آن ارتقاء دهيم. در حال حاضر در زمينه موبايل سهم حدود ده درصدي را داريم.

در برنامه‌هايتان چه سهم بازاري براي موبايل پيش‌بيني كرده‌ايد؟
با توجه به فعاليت طولاني رقبا از جمله نوكيا و سوني- اريكسون، برنامه‌اي جدي براي اين زمينه داريم. ما با حدود يكسال كار در بازار به سهم بازار ۱۰ درصد رسيده‌ايم كه رشد قابل ملاحظه‌اي است، اما براي رفع فاصله موجود، تمركز ما بيشتر بر روي نياز مشتري است براي ۲ محور، يكي خدمات پس از فروش و دومي كار بر روي محتوا و نرم‌افزار برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

در اين ۲ زمينه يعني نرم‌افزار و خدمات پس از فروش، زمان خاصي براي معرفي برنامه‌هاي جديد يا محصولات خودتان داريد؟
از اواسط سال گذشته بستر اين كار را فراهم كرده‌ايم، به نظر من كاربران ايراني ويژگي‌هاي خاصي دارند و حتي نسبت به كاربران موبايل اين منطقه متفاوتند چون علاقه زيادي به تكنولوژي دارند و اين مخالف ذهنيت خيلي‌هاست كه كاربران ايراني را علاقه‌مند به تكنولوژي‌هاي قديمي قلمداد مي‌كنند. اين واقعيتي است كه خيلي از كمپاني‌ها آن را دريافته‌اند. اين نكته براي ما مهم است. پيش‌بيني ما اين است كه تا اواسط سال آينده حركتي مهم را در بازار آغاز كرده باشيم.

مدتي پيش موضوع توليد گوشي در داخل ايران مطرح شد و ال‌جي تنها برندي بود كه به اين مسئله علاقه نشان داد و به شرايط توليد در داخل ايران تن داد، اما اين پروژه عملا شكست خورد و بي‌نتيجه ماند، در اين زمينه توضيحي و اين كه آيا در آينده هم نسبت به اين مسئله نظر مثبت خواهيد داشت؟
ببينيد بحث توليد در زمينه‌هايي مانند TV و LCD و مانيتور به دليل ثبات بازار شايد اين كار عملي باشد اما در زمينه موبايل، به دليل تنوع سريع مدل‌هاي موبايل و همچنين نوسانات بازار داخلي، زمينه مناسب براي توليد فراهم نيست و نيازمند حمايت دولت است.

ولي در آن مقطع اساسا ايده توليد از سوي دولت مطرح شد با وعده حمايت و پشتيباني. اما از نظر ال‌جي چرا اين موضوع به نتيجه نرسيد؟
از عوامل مهم، تعرفه گمركي بود كه كار و ساختار قيمت‌گذاري را مشكل كرد.

به توجه به برنامه‌هاي افزايش حضور ال‌جي در بازار موبايل، آيا از ميان سيستم هاي سيمبين و آندرويد و ويندوز، ال‌جي انتخاب خاصي براي گوشي‌هاي خود دارد؟ يا مانند برخي رقبا سيستم عامل ويژه‌اي براي خود طراحي مي‌كند؟
در حال حاضر بيشتر بر روي آندرويد و ويندوز تمركز داريم اما قصد وادار كردن مشتري به انتخاب يك سيستم عامل خاص نداريم، البته كار بر روي سيستم عامل خاص ال‌جي را هم در برنامه‌مان داريم.

ال‌جي مسابقه و برنامه‌اي
نماينده محلي ما در ايران پارس كامتل است كه برندهاي ديگري را هم عرضه مي‌كند. بازار موبايل متفاوت از مثلا بازار تلويزيون يا وسايل الكتريكي است كه عرضه‌كننده انحصاري دارند. شركت پارس كامتل شهرت خوبي دارد و ال‌جي از كار با آن راضي است.
براي حمايت از برنامه‌نويسان و پديدآورندگان نرم‌افزار داشت. آيا در ايران هم براي برنامه‌نويسان ايراني و توليدكنندگان محتواي فارسي برنامه‌اي درنظر دارد؟

موضوع حمايت از برنامه‌نويسان از استراتژي‌هاي مهم ماست. از آنجا كه بازار ايران و نيازهاي آن نسبتا متفاوت است، حمايت از برنامه‌نويسان داخلي را هم در برنامه داريم، ما با بررسي‌هايي متوجه شديم كه شركت‌هاي نرم‌افزاري داخل ايران توانايي‌هايي خوبي دارند و اگر بتوانيم تعامل خوبي بين توليدكنندگان گوشي و توليدكنندگان نرم‌افزار ايجاد كنيم موفقيت بزرگي خواهد بود. ما سالانه يك يا دو مسابقه و رقابت در اين زمينه داريم. همچنين تلاش مي‌كنيم بين دانشجويان و در محيط‌هاي دانشگاهي در اين زمينه فعال باشيم. ما نرم‌افزارها و محصولات را در سايت اينترنتي به رايگان در اختيار كاربران و مصرف‌كنندگان گوشي قرار خواهيم داد.

آيا محصول خاصي تاكنون عرضه كرده‌ايد؟
بله، اما قصدمان اين است كه حجم و كيفيت محصولات آينده را افزايش دهيم.

ال‌جي در زمينه گوشي در ايران نماينده فروش و خدمات پس از فروش دارد كه توزيع برندهاي ديگر را نيز بر عهده دارد. اين موضوع از نظر شما به فروشتان لطمه مي‌زند يا آن را مثبت مي‌دانيد؟
نماينده محلي ما در ايران پارس كامتل است كه برندهاي ديگري را هم عرضه مي‌كند. بازار موبايل متفاوت از مثلا بازار تلويزيون يا وسايل الكتريكي است كه عرضه‌كننده انحصاري دارند. شركت پارس كامتل شهرت خوبي دارد و ال‌جي از كار با آن راضي است.

با توجه به محصولات فراوان و متنوع ال‌جي در زندگي و خانه، از تلويزيون و لوازم خانگي گرفته و ... آيا طرح و سيستمي خاص براي ارتباط اين محصولات و تشكيل خانه هوشمند يا زندگي ديجيتال داريد؟
در دنيا به سمت زندگي ديجيتال حركت مي‌كنند و ما هم در ال‌جي اين واقعيت را كاملا درك مي‌كنيم و تلاش مي‌كنيم با نيازهاي مشتري خودمان را تطبيق دهيم. در آينده تلويزيون و موبايل و كامپيوتر و ... با هم ارتباط خواهند داشت و ما در مركز تحقيق و توسعه‌مان تلاش مي‌كنيم كه پيشرو بازار باشيم.

تحريم‌ها در حضور ال‌جي در بازار ايران چه مقدار تاثيرگذار است؟
ما در اين زمينه نگراني نداريم. چون ماهيت محصولات ما كالاهاي مصرفي الكترونيكي است و هدف ما هم برآوردن نيازهاي مشتري است.
کد مطلب: 16111
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام