۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۴

فناوری بر غول سرطان غلبه می‌کند

ایتنا- حتی نام سرطان هم لرزه بر اندام بیماران می‌اندازد اما تصور کنید روزی را که فناوری، این بیماری را نیز به سرعت درمان کند.
فناوری بر غول سرطان غلبه می‌کند



تصور کنید سال‌ها پیش از آنکه به سرطان مبتلا شوید،‌ پزشکان احتمال ابتلا به این بیماری را در شما تشخیص دهند و با روش‌های پیشرفته جلوی آن را بگیرند تا این بیماری برای همه مردم جهان ریشه‌کن شود.


یا اینکه چند ساعت قبل از بروز حمله قلبی پزشک مربوطه با شما تماس بگیرد تا هرچه سریع‌تر خود را به بیمارستان برسانید و پیش از بروز مشکل، مراحل درمان را آغاز کنید تا کوچکترین خطری شما را تهدید نکند.
اینها مواردی هستند که حتی در رمان‌های علمی-تخیلی کنونی هم با آنها مواجه نخواهید شد.

اما شرکت دل که این روزها از بزرگترین تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی در جهان محسوب می‌شود، هفته گذشته با برگزاری کنفرانسی موسوم به DellVoice این وعده را به مردم داد و ادعا کرد به واسطه پیشرفت قابل ملاحظه فناوری چند سال اخیر، زمان زیادی باقی نمانده است تا پزشکان بتوانند پیش از وقوع بیماری را تشخیص دهند و درمان لازم را برای مبتلایان احتمالی اعمال کنند.

شرکت دل در این کنفرانس توضیح داد بر خلاف آنچه هم‌اکنون تصور می‌شود، آینده خدمات درمانی در گرو پیشرفت‌های پزشکی نیست و در عوض توان رایانه‌ای، راهکارهای خلاقانه و توسعه فناوری‌های مجازی است که می‌تواند نحوه درمان انواع بیماری‌ها را تغییر دهد.

ژنتیک، داروهای پیش‌بینی‌ کننده بیماری، اینترنت اشیا (IoT) و پزشکی از راه دور چهار مبحثی هستند که شرکت دل آینده پزشکی جهان را وابسته به آنها می‌داند و معتقد است که ظرف چند سال آینده خدمات مذکور به صورت عمومی برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان فناورانه
شرکت دل بر این باور است که اگر جمعیت کره زمین را ۷ میلیارد نفر محاسبه کنیم، می‌توان برای هر یک از آنها داروی هوشمند جداگانه تولید کرد.

خدمات پردازش ابری مهمترین فناوری است که دل به واسطه آن قصد دارد چنین هدفی را محقق سازد و البته به جز خدمات درمانی، در دیگر زمینه‌ها برای دنیای بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژنوم هر انسان مجموعه کاملی از DNA است که تمام اطلاعات برای ساخت و نگهداری بدن از زمان تولد تا مرگ را شامل می‌شود. شما به عنوان یک انسان بیش از ۳ میلیارد جفت DNA را در بدن خود جا داده‌اید که از آن می‌توان به عنوان طرح انسانی یا دفترچه راهنما و دستورالعمل شخصی شما یاد کرد.

در سال ۲۰۰۳ میلادی تهیه نقشه ژنوم هر انسان ۱۰ سال به طور می‌انجامید و این کار با صرف هزینه یک میلیارد دلاری صورت می‌گرفت. زیرا طی این اتفاق بیش از ۹۰ میلیارد نوع داده مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گرفت.

اما هم‌اکنون در سال ۲۰۱۵ میلادی فناوری اطلاعات به واسطه اینترنت اشیا و خدمات پردازش ابری این نقشه در کمتر از ۶ ساعت با هزینه کمتر از ۱۰۰۰ دلار تهیه می‌شود.

دکتر «مارک بلات» از مدیران ارشد شرکت اینتل در کنفرانس هفته گذشته توضیح داد به واسطه مرکز فناوری‌های پردازش ابری خود که مبتنی بر پردازنده TGen اینتل فعالیت می‌کند، به پزشکان سراسر جهان کمک می‌کند تا بتوانند در آن واحد تحلیل اطلاعات مربوط به ساختار ژنتیکی بیمار را در اختیار بگیرند و با یک بررسی رایانه‌ای متوجه شوند چه بخش از بدن او نامناسب کار می‌کند.

او توضیح داد بخش دیگری از تحولات عرصه پزشکی به واسطه استفاده از ابزارهای تحلیل داده و پیش‌بینی‌های هوشمندانه مبتنی بر نتایج این تحلیل‌ها صورت می‌گیرد. شرکت دل با همکاری اینتل موفق به ساخت سیستم‌هایی شده است که می‌توانند اطلاعات مربوط به بدن هر فرد را به دقت مورد بررسی قرار دهند و الگوها‌ و عوامل تأثیرگذار در بدن او را شناسایی کنند تا از این طریق پیش‌بینی‌های دقیق در مورد بیماری‌های مختلف برای او انجام شود.

این روش درمانی پیش از آغاز مراحل مختلف به پزشکان اعلام می‌کند کدام یک از بیماران می‌توانند درمان شوند و کدام یک جان خود را از دست می‌دهند. دکتر «شارلوت هوِت» مدیر مرکز پزشکی دل در این خصوص گفت: «ما با فناوری‌های پیشرفته رایانه‌ای بسرعت متوجه می‌شویم کدام یک از افراد بستری شده در بیمارستان باید بسرعت مورد عمل جراحی قرار بگیرند و برای هر بیمار باید از چه روش درمانی استفاده شود. این روش‌ها حتی به ما نشان می‌دهند کدام بیمار به عوارض ناشی از دیابت مبتلا شده است، زیرا ما با فناوری‌های رایانه‌ای براحتی انواع بیماری‌ها را تشخیص می‌دهیم و برای هر بیمار روش درمانی مجزا اتخاذ می‌کنیم.»

پزشکی هوشمند
دل، یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه ژنوم انسان محسوب می‌شود و بخش اعظم پیشرفت‌های خود در عرصه رایانه را هم به این بخش اختصاص داده است. این شرکت سرورهای پردازش ابری و برنامه‌های جامع تحلیل داده خود را به گونه‌ای به کار گرفته است که به انجمن‌های پزشکی کمک می‌کند تا بتوانند با سرعت زیاد و هزینه کم نقشه ژنتیک بدن هر فرد را تهیه کنند.

دکتر «کن ییل» مدیر مرکز راهکارهای پزشکی در شرکت Active Health Management طی سخنرانی خود در کنفرانس هفته جاری توضیح داد: «دل به فناوری‌هایی در عرصه پزشکی راه یافته است که مردم تصور آن را هم نمی‌توانند داشته باشند. تاکنون نمونه‌ای از این فناوری‌ها ساخته نشده است و به زودی اثرات آن در بیمارستان‌های سراسر جهان لمس می‌شود. بخش اعظم خدمات پردازش ابری و سیستم‌های تحلیل داده دل به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که می‌توانند آینده سیستم پزشکی جهان را متحول کنند. سلامت انسان در آینده مبتنی بر این خدمات تضمین می‌شود.»

دکتر «جیسل شولر» مدیر کنسرسیوم تحقیقات نوروبلاستوم که در کنفرانس DellVoice سخنرانی کرد در این خصوص توضیح داد که ظرف پنج سال آینده تهیه نقشه ژنتیک بدن همه انسان‌های روی زمین به واسطه اینترنت اشیا و خدمات پردازش ابری به امر معمول تبدیل خواهد شد.

مرکز تحقیقات نوروبلاستوم که با صدها دانشگاه و بیمارستان کودکان در امریکا فعالیت می‌کند، به واسطه فناوری‌های هوشمند دل، مطالعه گسترده‌ای را در زمینه نحوه بروز سرطان در کودکان انجام داده است و ادعا می‌کند سال ۲۰۲۰ میلادی هر بیمار مبتلا به سرطان می‌تواند نقشه ژنوم خود را در اختیار داشته باشد تا داروی هوشمند به صورت جداگانه برای او ساخته شود.

پزشکان به واسطه روی کار آمدن فناوری‌های پوشیدنی از جمله ساعت‌های مچی هوشمند براحتی می‌توانند شرایط بدنی بیمار را مانیتور کنند و بدون معاینه وی تمام داده‌های مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنند.

این کار باعث می‌شود تا دهه پایانی پزشکان بتوانند خدمات پزشکی از راه دور را برای تمام ساکنان کره زمین ارائه دهند و از طریق کنفرانس‌های ویدئویی و پست الکترونیکی، به صورت مستمر با بیمار خود در ارتباط باشند. شولر در این خصوص گفت: «تمام حسگرهای نصب شده روی فناوری‌های پوشیدنی که این روزها در قالب یک ابزار ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند، در آینده نزدیک می‌توانند به یک دستیار پزشکی هوشمند تبدیل شوند.

ما به کمک فناوری‌های پوشیدنی می‌توانیم از راه دور بیمار را معاینه و عوامل بروز بیماری را ردیابی کنیم. تمام اطلاعات به دست آمده از این طریق مورد تحلیل قرار می‌گیرند و سپس از طریق روش‌های مجازی مراقبت از بیمار آغاز می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان داروی مخصوص او تهیه شود. این روش درمانی به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته دنبال می‌شود.»

در این کنفرانس، آینده به گونه‌ای تعریف شد که فناوری در آن به صورت باورنکردنی به کمک بیماران می‌آید. این مسأله باعث می‌شود تا انسان‌های نسل بعد عمر طولانی‌تری داشته باشند و سطح کیفیت زندگی آنها ارتقا یابد. در آن زمان روش‌های پزشکی ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که حتی از سال‌ها قبل احتمال بروز بیماری را تشخیص می‌دهند و داروهای هوشمند به صورت فردی برای هر شخص ساخته می‌شوند.

منبع: روزنامه ایران - میثم لطفی
کد مطلب: 37738
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام