۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷
وزیر ارتباطات می‌گوید «اختلال اینترنت را به من نشان دهید!»

علیرغم تکذیب‌های وزیر، نارضایتی از كیفیت پایین اینترنت و فیلترینگ شدید بیشتر می‌شود

ایتنا - یک کاربر در واكنش به نکذیب‌های وزیر ارتباطات: «از قدیم گفتن هر كی كه خواب باشد را می‌شود، بیدارش كرد ولی كسی كه خودش را به خواب زده، نمی‌شود.»
علیرغم تکذیب‌های وزیر، نارضایتی از كیفیت پایین اینترنت و فیلترینگ شدید بیشتر می‌شود
نزدیك به 10 ماه پس از شروع ناآرامی‌ها در كشور، اختلال در اینترنت تداوم دارد و هر روز نارضایتی از كیفیت پایین اینترنت و اعمال فیلترینگ شدید بیشتر می‌شود.
در حال حاضر تمام پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های خارجی و بخش بزرگی از سایت‌های مهم بین‌المللی فیلتر شده است. طبق داده‌های موجود در این مدت فقط فیلترینگ اینستاگرام بیش از ۳۰۰ هزار فروشگاه اینترنتی را تعطیل كرده و سفارش‌های روزانه‌ای كه در بستر این پلتفرم انجام می‌شد را از ۷۳۰ هزار مورد به ۱۵۰ هزار سفارش كاهش داده است. بدین‌ترتیب فروش روزانه فروشگاه‌ها از ۱۲۰ میلیارد تومان به  ۱۷ میلیارد تومان رسیده و بیش از ٢٧ هزار میلیارد تومان زیان روی دست فروشندگان گذاشته است. 

موضوع اینترنت و فیلترینگ در این مقطع صرفا صاحبان كسب و كارهای كوچك را متضرر نكرد، بلكه بنگاه‌های متوسط و بزرگ نیز از این جریان ضربه خوردند؛ همان‌طور كه سایر گروه‌ها ازجمله دانشگاهیان، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و حتی دانش‌آموزان صدمه دیدند. برهمین اساس موج مهاجرت در بین این گروه‌ها بیش از سایر افراد جامعه دیده می‌شود.

     در همین زمینه بخوانید:
     - كاربران ایرانی هر وقت به اینترنت وصل می‌شوند احساس تحقیر می‌كنند


البته این وضعیت تغییری در روند سیاستگذاری‌ها در حوزه اینترنت ایجاد نكرده است و درنهایت دولت سطح چیزی كه به نام «اینترنت طبقاتی» شناخته می‌شود را گسترش داده است. بدین معنی كه اگر در روزهای نخست ناآرامی‌ها در شهریور 1401، وزارت ارتباطات صرفا به برخی افراد اینترنت بدون فیلتر ارائه می‌كرد؛ پس از مدتی گستره اینترنت آزاد به برخی مشاغل مانند برنامه‌نویسان، پزشكان، خبرنگاران و حتی توریست‌های خارجی سرایت كرد.
البته همواره سیاستگذار حوزه ارتباطات، خبرهای مرتبط با اینترنت طبقاتی را تكذیب كرده است. همان‌طور كه خبرهای كندی اینترنت را تكذیب كرده است. اتفاقی كه بارها هم تكرار شده است. اخیرا عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در حاشیه نمایشگاه الكامپ، اختلال در شبكه اینترنت كشور را انكار كرده و گفته است: «همین الان اختلالِ اینترنت را به من نشان بدهید.»
البته سیاستگذار همیشه موضوع اختلالات اینترنتی را تكذیب نكرده؛ بلكه گاهی اوقات آن را نادیده گرفته و در مقابل آن سكوت كرده است. مقامات وزارت ارتباطات در موضوع فروش فیلترشكن توسط گروه‌های خاص هم عمدتا همین واكنش‌ها را نشان داده‌اند. 
این درحالی است كه  غیر از گروه‌های خاص آن هم نه همه آنها بقیه ایرانیان روزانه با سرعت كند اینترنت مواجه هستند. این گروه بزرگ هر ماه هزینه‌های هنگفتی هم بابت فیلترشكن و وی‌پی‌ان پرداخت می‌كنند تا شاید بتوانند كارهای روزمره خود را انجام دهند. درحالی كه روشن نیست گردش مالی هنگفت سایت‌های ارایه‌كننده فیلترشكن كه اتفاقا بخش بزرگی از آنها هم فیلتر نیستند(!) چقدر است و این پول به جیب چه كسانی می‌رود؟ 

مردم چگونه اینترنت را تعریف می‌كنند؟
اخیرا سایت فرارو از مخاطبانش خواسته در مورد وضعیت اینترنت اظهارنظر كنند. مخاطبانی كه به طنز یا به صورت جدی همگی از اختلالات اینترنت و سرعت كند آن صحبت كردند. یكی از مخاطبان این سایت می‌گوید: «متاسفانه اینترنت بسیار كند است. حتی برای سایت‌های داخلی نیاز به خرید فیلترشكن هست، بر همین اساس هزینه‌های جاری ما زیاد شده است. سانسور در عصر جدید قطعا پاسخگو نیست و فقط ایجاد یأ‌س و سرخوردگی در آحاد جامعه می‌كند.»
 مخاطب دیگری می‌گوید: «اینترنت واقعا افتضاح شده است. فیلترشكن هم دایم قطعی و وصلی دارد. خیلی دلم می‌خواهد حس كشورهایی كه اینترنت پرسرعت دارند را تجربه كنم.»
كاربر
یک کاربر: «حرمت كلمات را باید حفظ كنیم. چیزی كه در ایران به غلط اینترنت نامگذاری شده هر چی كه باشه اینترنت نیست. اینترنت را فقط زمانی می‌توانید ببینید كه از ایران خارج شده باشید.»
دیگری نوشته است: «وضعیت اینترنت در ایران عالیه، حرف ندارد. مسوولان همین فرمان برن به ۱۴۰۰ سال قبل می‌رسیم.»

خلاف جهت دریا
از نگاه یك مخاطب دیگر «در ایران برخلاف سایر كشورها، مسوولان وزارت ارتباطات به دنبال افزایش سرعت اینترنت نیستند. اصلا به دنبال همگانی كردن اینترنت نیستند.»
او می‌افزاید: «در ایران وزارت ارتباطات در تلاش است تا هر طور كه می‌تواند در استفاده از اینترنت جهانی و ارتباط مردم با دنیا، سنگ‌اندازی كند. افزایش قیمت، كندی سرعت، فیلترینگ گسترده و از سوی دیگر فروش فیلترشكن و كسب درآمد برای خودی‌ها معضلاتی است كه در ایران دیده می‌شود.» او تاكید می‌كند: «تا زمانی كه نگرش مسئولان كشور عوض نشود، اتفاق مثبتی در این حوزه نخواهد افتاد.»
مخاطب دیگری می‌گوید: «حرمت كلمات را باید حفظ كنیم. چیزی كه در ایران به غلط اینترنت نامگذاری شده هر چی كه باشه اینترنت نیست. اینترنت را فقط زمانی می‌توانید ببینید كه از ایران خارج شده باشید.»
شخص دیگری می‌گوید: «واقعا سرعت اینترنت جای تاسف دارد. حتی برای دانلود یك عكس یا فاكتور هم باید كلی زمان صرف شود و واقعا ناامید‌كننده است. من پسرم كلاس‌های آنلاین كه دارد به خاطر كندی و قطعی اینترنت خیلی بهش فشار عصبی میاد.»
یكی از مخاطبان می‌گوید: «در تهران اینترنت خیلی بهتر است، شهرستان عملا اینترنت نیست.»
مخاطب دیگری می‌گوید: «وضع اینترنت در لنگرود بسیار خراب است خیلی قطع و وصل می‌شود وقتی هم كه وصله اكثرا به سختی می‌توان سایتی رو باز كرد.»

2 هفته اذیت‌كننده
یك گرافیست در مورد وضعیت اینترنت می‌گوید: «تقریبا 2 هفته هست كه اینترنت فوق‌العاده اذیت‌كننده شده است. پروكسی‌های داخلی تلگرام فوق‌العاده بد بالا میاد. اكثر فیلترشكن‌ها سرور‌هاشون قطعی دارد. آپلود فوق‌العاده سخت شده است. وقتی می‌خوام از سایت خارجی برای آموزش استفاده كنم عمدتا به دردسر می‌افتم، چون سرعت اینترنت بسیار بد است. عجیب این است كه سایت‌های خارجی كه می‌خواهیم برای آنها رزومه بفرستیم بدون فیلترشكن چند دقیقه با تاخیر باز می‌شوند، ولی با فیلترشكن بسیار سریع كار می‌كنند.»

واكنش به اظهارات وزیر ارتباطات
در واكنش به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات هم برخی كاربران واكنش نشان دادند. یكی از این كاربران می‌گوید: «وقتی وزیر اختلالِ اینترنت را تكذیب می‌كند خود این موضوع كمی مشكل است كه نیاز به رفع شدن دارد.»
مخاطب دیگری گفته است: «از قدیم گفتن هر كی كه خواب باشد را می‌شود، بیدارش كرد ولی كسی كه خودش را به خواب زده، نمی‌شود.»

     در همین زمینه بخوانید:
     - وزیر ارتباطات: وضع اینترنت ما روز به روز بهتر شده است


یكی از كاربران كه خود را یك فرد دانشگاهی معرفی كرده، می‌گوید: «بسیار از وضعیت اینترنت گلایه‌مندم و اصلا به نظر می‌رسد در ایران اینترنت و ارتباط آزاد وجود ندارد. مگر اینكه با استفاده از روش‌هایی كه از نظر دولت غیرقانونی است، مثل فیلترشكن.»
 او می‌افزاید: «متاسفانه سیاست در حوزه اینترنت به سمتی می‌رود كه به صورت كامل میل به قطع كامل ارتباط با خارج از كشور است و اگر تاكنون این اتفاق نیفتاده چون تبعات اجتماعی آن قطعا این امكان را برای نهادهای مسئول فراهم نكرده است و این متاسفانه یكجانبه‌نگری به مبحث اینترنت بدون درنظر گرفتن نظرات كارشناسان حوزه تخصص آن و بازار پركسب و كارهای فضای مجازی قطعا ضررهای هنگفتی را تاكنون به كشور و اقتصاد اشخاص و همچنین در بخش علمی ایجاد كرده كه یك نمونه آن كاهش رتبه علمی دانشگاه‌های ایران در تحقیق است كه قطعا یكی از دلایل آن همین موضوع است.»
او تاكید می‌كند: «مسلما تصمیمات اضطراری در حوزه امنیت نباید تبدیل به یك حكم دایمی شود كه مردم را از حقوق‌شان در این بخش برای همشیه محروم كند.»

اینترنت طبقاتی است
یكی دیگر از مخاطبان می‌گوید: «معنای كلمه افتضاح را با اینترنت ایران می‌توان فهمید. البته آنچه ما در ایران داریم اینترنت نیست، اینترانت یا شبكه محلی است.»(اعتماد)
 
کد مطلب: 73611
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام