۲
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۹

كنترل تلويزيون‌هاي اينترنتي در دستان كيست؟

ایتنا - طبق اساسنامه‌هاي موجود «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار سازمان صدا و سيما است.


با گسترش شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني، چند سالي است بحثي با عنوان تلويزيون‌هاي اينترنتي در دنيا شكل گرفته و بدين ترتيب امكاني فراهم شده است تا مخاطبان در سراسر دنيا بتوانند برنامه‌هاي مورد علاقه خود را در هر ساعتي و از هر كجاي دنيا مشاهده كنند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، اين‌كه تلويزيون‌هاي اينترنتي و يا به عبارت ديگر آي.پي.تي.وي‌‌ها چه زماني در ايران فعال مي‌شوند، سوالي است كه جاي بحث بسيار دارد.

تلويزيون اينترنتي تحت عنوان پروتكلي با نام پروتكل تلويزيون اينترنتي IPTV Internet Protocol Television راه‌اندازي شده‌اند و به عبارت ديگر راهكاري هستند تا كاربران بتوانند از طريق دنياي مجازي موفق به دريافت امواج شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني شوند.

در اين شيوه به جاي ارسال سيگنال‌هاي راديويي و ماهواره‌اي در فرمت تلويزيون‌هاي كابلي، سيگنال‌هاي مربوطه روي شبكه‌ اينترنت پهن باند قرار مي‌گيرند و افراد مي‌توانند برنامه مدنظر خود را از طريق اينترنت دنبال كنند.


اما درواقع با استفاده از تلويزيون‌هاي اينترنتي ديگر افراد مجبور نخواهند بود، براي ديدن برنامه‌اي خاص حتما در ساعتي خاص پاي تلويزيون بنشينند علاوه بر اين، با اين شيوه، كاربران مي‌توانند برنامه‌هاي تلويزيوني كشور‌هاي مختلف را براساس نياز مورد استفاده قرار دهند.

در شرايطي كه در كشور‌هاي مختلف دنيا اين شيوه‌ مورد توجه بسيار قرار گرفته، راه‌اندازي تلويزيون‌هاي اينترنتي در ايران همچنان با اما و اگر‌هاي متعدد همراه است. 


پهناي باند فعلي اجازه استفاده از IPTV را مي‌دهد؟
در زمينه‌ استفاده از تلويزيون‌هاي اينترنتي، يكي از مهم‌ترين و ضروري‌ترين موارد به بحث پهناي باند مربوط مي‌شود، چرا كه بي‌شك براي دسترسي مناسب و مطلوب به اين نوع تلويزيون‌ها سرعت و كيفيت اينترنت اهميت بسزايي دارد.

در حال حاضر، اكثر ما حتي با داشتن اينترنت پرسرعت براي ديدن يك فايل كوتاه تصويري كه ممكن است برايمان ايميل شده باشد، بايد مدت‌ها زمان بگذاريم و در نهايت ممكن است تصاوير با كيفيتي پايين و به كندي نمايش داده شوند. حال تصور كنيد اگر مخاطبان بخواهند با همين شيوه يك برنامه‌ تلويزيوني را تماشا كنند، چه حالي به آنها دست خواهد داد؟

هم‌چنين تصور كنيد اگر برنامه‌ مدنظر شما برنامه‌اي پرطرفدار بوده باشد و همزمان حجم بالايي از مخاطبان بخواهند آن را تماشا كنند، اوضاع چگونه خواهد شد؟
اما با تمام اين اوصاف، اوايل مرداد‌ماه مسئولان صدا‌وسيما از راه‌اندازي آي.پي مديايي با نام «رسانه مهر» خبر دادند.

لطف‌الله سياهكلي - معاون رسانه مجازي سازمان صدا‌وسيما - در اين باره گفت: سازمان صدا‌وسيما فرصتي را فراهم كرده تا به رسانه‌اي برروي بستر اينترنت برسيم. اين سيستم با دو مگابايت سرعت در ثانيه برروي سطح تلفن است و مردم مي‌توانند صوت و تصاوير درخواستي، اينترنت، موتور جست‌وجو و ساير خدماتي را كه لازم دارند روي آن دريافت كنند.

او در عين حال عنوان كرد: در اين شبكه قابليت دسترسي به كانال‌هاي تلويزيوني بسيار زياد و تقريبا نامحدود است و امكان دسترسي به آن از طريق كابل نوري و تلفن فراهم شده است.


اين تلويزيون ظاهرا يك تلويزيون كابلي نيست؛ معمولا در دنيا سيستم‌هاي اين چنيني با عنوان IPTV معروف هستند، اما سيستمي كه صدا و سيما راه‌اندازي كرده‌، يك آي.پي مديا است؛ يعني همه رسانه‌ها برروي آن قرار دارند. در حالت معمول تلفن، اينترنت، فكس و تلويزيون جدا از يكديگر هستند، اما برروي آي.پي مديا كه نام فارسي‌اش را «رسانه مهر» گذاشته‌اند، همه اين خدمات به صورت همزمان قابل دسترسي هستند.

اما سياهكلي در عين حال از دسترسي هزار مشترك تهراني به اين سيستم خبر داد و خاطر نشان كرد كه چنين شبكه‌اي توليد داخل است و در توليد آن با هيچ كشوري همكاري نشده است.


البته او سرعت و قيمت اين رسانه را هم مورد توجه قرار داده و در اين باره عنوان كرد: سيستم ما با هزينه‌هاي اندك فني قابليت‌هاي بالايي دارد و برروي بستر مخابرات تلفن فعاليت مي‌كند. به همين دليل هزينه‌‌ها كم و سرعت انتشار بالا است. بنابراين ما اميدواريم طي سال‌هاي اينده در تمام كشور قابل استفاده باشد.

هزينه اشتراك معادل هزينه ADSL و حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان در ماه خواهد بود.

با اين حال معاون مجازي سازمان صدا‌وسيما هيچ صحبتي از اين نكرده‌ كه از چه زماني مي‌توان منتظر گسترش چنين شبكه‌اي بود واگر افراد علاقه‌مند به استفاده از اين سرويس باشند، از چه طريق مي‌توانند اقدام كنند. هم‌چنين او توضيحي هم نداده كه از طريق اين سيستم چه شبكه‌هايي قابل دسترسي خواهند بود و بدين ترتيب هم‌چنان اما و اگر‌هاي متعددي در اين زمينه برجاي مي‌ماند. 


كنترل تلويزيون‌هاي اينترنتي دست كيست؟
اما نكته ديگري كه درباره تلويزيون‌هاي اينترنتي مطرح است بحث مالكيت آن‌ها است.
در حالي كه مطابق با قانون اساسي، حق تاسيس شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني منحصرا به سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي واگذار شده، در حال حاضر بحث تاسيس چند تلويزيون‌ و راديوي اينترنتي بعضا شنيده مي‌شود كه البته اين موضوع با واكنش‌هاي مختلفي نيز مواجه شده‌است.

طبق اساسنامه‌هاي موجود «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار سازمان صدا و سيما بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا ‌حقوقی اقدام به تاسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.
 
کد مطلب: 23425
نام شما
آدرس ايميل شما


قابیل
feedback
Sweden
دوران انحصار رسانه ای و یکه تازی رسانه های دولتی به پایان رسیده است.دنیا کوچک شده و تلویزیون محلی بی معنا شده. با فشردن چند دکمه می توان به تمام رسانه های دنیا دسترسی پیدا کرد. خوب است مسئولین کشور ما هم از این فرصت استفاده کرده ، قوانین مربوطه را اصلاح و امکان ایجاد رسانه های تصویری خصوصی را در داخل فراهم کنند تا بیش از این دچار عقب ماندگی فرهنگی، علمی فناوری نشویم.وگرنه به صورت کامل به رسانه های آنطرف مرزی متکی می شویم که هیچ کنترل و نظارتی بر آنها وجود ندارد وگاه با منافع ملی ما تضاد فراوانی دارد.
فرانک
feedback
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار باشد برای دیدن یک فیلم 90 دقیقه ای نه اصلا یه بخش تصویری 5 دقیقه ای من کاربر 20دقیقه معطل بشم و وقت من براشون مهم نیست ، این تلوزیون اینترنتی ارزونی اونایی که سرعت بالا ی انحصاری دارن !!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام