۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲

دولت، فیس‌بوک، مردم

ایتنا - آیا این حالت دوگانه «عضویت بلامانع و دسترسی با مانع» برطرف شده، خواهد شد یا نه؟


علی شمیرانی - از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، تقاضاهای متعددی در حوزه‌های مختلف مطرح شده که افزایش سرعت اینترنت و بازنگری در فیلترینگ نیز از آن جمله است.
البته وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید نیز وعده‌هایی قبل و بعد از انتخاب به عنوان وزیر داد. موضوعی که البته به مذاق برخی نیز خوش نیامده و واکنش به تقاضای مذکور و وعده رسیدگی به آن را نوعی ذوق‌زدگی اینترنتی دانسته و تلویحا به مسئولان دولتی یادآوری کرده‌اند که تعیین تکلیف حوزه‌های یاد شده به عهده دولت نیست.

دولتی‌ها اما گویی مسیر جدیدی در شکستن برخی تابو‌ها از جمله حضور در شبکه اجتماعی فیس‌بوک در پیش گرفته‌اند.
براساس نظر پلیس فتا عضویت در فیس‌بوک به شرط عدم سوءاستفاده جرم نیست و به شکایت شاکیان نیز رسیدگی می‌شود. اما ورود به این سایت فیلتر شده تنها با فیلترشکن میسر است که براساس قوانین جرم محسوب می‌‌شود.

اگر تا پیش از این به شکل غیررسمی از حضور برخی مقامات کشوری در این شبکه ‌اجتماعی، مطالبی در رسانه‌ها درج می‌شد، اما این روزها رسما از عضویت دولتی‌ها در فیس‌بوک گفته می‌شود و تکذیبیه‌ای نیز منتشر نمی‌شود. 

حالا گویی وزیر امورخارجه دولت یازدهم حتی قصد دارد از این شبکه به عنوان ابزاری برای دیپلماسی استفاده کند و گشودن باب گفت‌وگو با مردم جهان را در دستور کار قرار داده است. 

اگرچه آمار دقیقی از میزان عضویت ایرانی‌ها در فیس‌بوک در دست نیست اما بعد از دولتی‌هایی که بدون دغدغه، حضور رسمی خود را در این شبکه اجتماعی اعلام می‌کنند، مردم نیز این پرسش را دارند که آیا آنها نیز نباید نگران دسترسی غیرقانونی خود به سایت مذکور باشند؟
و در نهایت آنکه این حالت دوگانه «عضویت بلامانع و دسترسی با مانع» برطرف شده، خواهد شد یا نه؟
 
 
کد مطلب: 27405
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
تعیین تکلیف حوزه‌های یاد شده به عهده دولت نیست.

یعنی چی؟ پس مردم چه کاره هستند؟ اصلا برای چی ما رای دادیم پس؟

متاسفم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام