۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۴

تنها ساختمان دنیا که به عربی حرف می‎زند!

موزه آینده دبی همچون انگشتری عظیم خودنمایی می‌کند. این موزه شگفت‌انگیز با معماری بسیار خاص و منحصربه‌فرد در کنار سایر جاهای دیدنی لوکس، شیک و مدرن دبی، یکی از دلایلی است که باعث شده گردشگران در سال‌های اخیر بیشتر به دبی توجه کنند.
تنها ساختمان دنیا که به عربی حرف می‎زند!
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


در دبی، شهر آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک کشیده، شهری که یکی از مدرن‌ترین شهرهای خاورمیانه محسوب می‌شود، موزه آینده دبی همچون انگشتری عظیم خودنمایی می‌کند. این موزه شگفت‌انگیز با معماری بسیار خاص و منحصربه‌فرد در کنار سایر جاهای دیدنی لوکس، شیک و مدرن دبی، یکی از دلایلی است که باعث شده گردشگران در سال‌های اخیر بیشتر به دبی توجه کنند. اگر می‌خواهید بدانید در موزه آینده چه می‌گذرد و چرا باید از آن دیدن کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
 

موزه آینده دبی کجاست؟


موزه آینده دبی که بسیاری معتقدند زیباترین ساخته دست بشر، یکی از زیباترین موزه‌های جهان و از بهترین جاهای دیدنی دبی به شمار می‌رود، در قلب منطقه اقتصادی این شهر، در بزرگراه شیخ زاید، در نزدیکی برج‌های سربه‌فلک‌کشیده تجاری دبی قرار گرفته است.
هدف از ساخت این موزه، معرفی جدیدترین و به‌روزترین فناوری‌ها در حوزه هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر و رباتیک، ترویج نگاه آینده‌گرانه و فراهم آوردن عرصه‌ای برای ظهور خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دانشمندان و محققان است.
این موزه عظیم و شگفت، از هر لحاظ بسیار شاخص است؛ چراکه از معماری و طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و در هر یک از بخش‌های آن، عناصر و آیتم‌هایی به نمایش درآمده‌اند که شما را قطعاً به فکر فرو خواهد برد. به همین دلیل، در ادامه به تفصیل به بررسی بخش‌های مختلف و معماری این بنا خواهیم پرداخت.
 

داخل موزه آینده دبی چه خبر است؟


در درون این ساختمان پیچیده و پرماجرا هفت طبقه وجود دارد که یک طبقه به امور اداری اختصاص داده شده و دیگری طبقه VIP است. در بدو ورود به این موزه قطعاً محو معماری و طراحی خاص آن خواهید شد. به‌علاوه، در فضای ورودی این موزه، شاهد ماکت‌های عظیم و غول‌پیکری از جانوران مختلف هستید که گویی در فضا شناور هستند. اگر بخواهید از این موزه دیدن کنید، پنج طبقه در دسترس شما قرار دارد که عبارتند از:
   - بخش محیط زیست و طبیعت
   - بخش آشنایی با فضا
   - بخش سلامت (شفا)
   - بخش کودکان یا قهرمانان آینده
   - بخش فناوری یا امروز-فردا
علاوه‌بر این بخش‌ها که در انتهای مقاله، جزئیات آنها را بیشتر بررسی خواهیم کرد، سه طبقه زیرزمینی نیز در موزه آینده وجود دارد که بخش‌هایی همچون سالن اجتماعات، پارکینگ، کافه و رستوران، فروشگاه و لابی را در خود جای داده‌اند.
 

قیمت بلیط موزه آینده دبی چقدر است؟


قیمت ورودی موزه آینده دبی ۱۴۹ درهم امارات برای هر فرد بزرگسال (بالای ۴ سال) است. برای خرید بلیط موزه آینده دبی به قوانین زیر توجه داشته باشید:
   - همه بلیط‌ها دارای تاریخ و ساعت بازدید مشخص هستند.
   - با خرید بلیط ورودی، شما به همه بخش‌ها و فعالیت‌های موزه دسترسی خواهید داشت.
 

شعر روی موزه آینده دبی چیست و به چه معناست؟


مطر بن لاحج، عکاس، نقاش، مجسمه‌ساز و خطاط اماراتی است که ایده به کار بردن متن‌های عربی بر روی نمای بیرونی موزه را مطرح کرد. او می‌گوید: «ساختمان موزه دبی باوجود این خوشنویسی‌های زیبا تنها ساختمان دنیا است که عربی حرف می‌زند.»
اگر برای شما هم این پرسش پیش آمده است که متن روی موزه آینده دبی چیست، باید بگوییم که این متون درواقع شعر نیستند؛ بلکه سخنان شیخ محمد بن راشد آل مکتوم (حاکم دبی) هستند که به اهمیت آینده و آینده‌نگری اشاره دارند. این عبارات سه سخن مجزا هستند که عبارتند از:
   - لن نعيش مئات السنين ولكن يمكن أن نبدع شيئاً يستمر لمئات السنين:
ما نمی‌توانیم صدها سال زندگی کنیم؛ اما می‌توانیم ابداعات و اختراعاتی داشته باشیم که صدها سال عمر کنند و پابرجا باشند.
   - المستقبل سيكون لمن يستطيع تخيله وتصميمه وتنفيذه، المستقبل لا يُنتظر، المستقبل يُمكن تصميمه وبناؤه اليوم:
آینده به کسانی تعلق دارد که می‌توانند به تخیلاتشان پر و بال بدهند، برنامه‌ریزی کنند و تخیلاتشان را عملی‌کنند. آینده منتظر نمی‌ماند. امروز باید برای آینده برنامه‌ریزی کرد و آن را شکل داد.
   - سر تجدد الحياة و تطور الحضارة و تقدم البشرية هو في كلمة واحدة: «الابتكار»:
راز تجدید حیات و نوسازی زندگی، شکل‌گیری تمدن‌ها و پیشرفت جامعه انسانی در یک کلمه نهفته است: «نوآوری».
 

آدرس موزه آینده دبی و نحوه دسترسی به آن


موزه آینده شهر دبی در بزرگراه شیخ زاید، ترید سنتر دو، در مجاورت برج‌های جمیرا قرار دارد. بهترین راه دسترسی به این موزه، استفاده از خط قرمز مترو دبی است. پس از سوار شدن به قطارهای خط قرمز مترو، در ایستگاه برج‌های امارات از قطار پیاده شوید. یک پل ارتباطی بین ایستگاه و موزه وجود دارد که شما را مستقیماً از ایستگاه مترو به سمت موزه آینده هدایت می‌کند.  بعد از تماشای موزه هم می‌توانید با 25 دقیقه رانندگی به دهکده جهانی دبی بروید که به‌نوبه خود، یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های این شهر است.
 

ساعت کار موزه آینده دبی به چه صورت است؟


موزه آینده شهر دبی همه روزه از ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح تا ۹ شب فعالیت می‌کند.
 

معمار موزه آینده دبی کیست؟


برای انتخاب طراحی موزه آینده دبی از نظرات طراحان و معماران مختلفی استفاده شد و افراد بسیاری طرح‌های خود را برای ساخت این موزه ارائه کردند. درنهایت، طرح کمپانی کیلا دیزاین برگزیده شد. در طرحی که کیلا دیزاین ارائه کرده بود، بنای موزه به شکل یک حلقه بیضوی نقره‌ای رنگ که در مرکز آن، یک حفره بیضی‌شکل وجود دارد، طراحی شده بود. در ادامه، معماری و ساختار این بنا را بیشتر بررسی می‌کنیم.
 

پلان موزه آینده دبی

 

همان‎طور که گفتیم، ساختمان موزه آینده دبی یک حلقه بیضی‌شکل عظیم است که روکشی نقره‌ای‌رنگ دارد و یک متن عربی با خط نستعلیق بر روی آن حک شده است. ارتفاع ساختمان موزه، ۷۷ متر است و در فضایی به مساحت بیش از ۳۰ هزار متر مربع احداث شده است. در دنیای معماری، این نوع طراحی را مشابه به شکل چنبره می‌دانند؛ یک شکل هندسی خاص سه بعدی که مرکز آن توخالی است. طراحی موزه را کیلا دیزاین و اجرا و ساخت آن را شرکت مهندسی بریتانیایی  برعهده داشته است.
حتی در شهر دبی که سرعت ساخت و ساز در آن از اکثر شهرهای غربی هم بیشتر است، ساخت چنین بنایی یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ساختمانی و مهندسی به شمار می‌رفت؛ چراکه شکل بنا کاملاً نامتعارف و غیرمعمول است و از سوی دیگر، نمای بیرونی ساختمان نیز با خوشنویسی متون عربی پوشانده شده است.
این شرکت برای ساخت موزه آینده، از الگوریتم‌های کامپیوتری که پارامترهای مختلفی همچون اشکال منحنی و غیرمعمول و فرم‌های آزاد را برای اجرای طراحی‌های پیچیده به کار می‌گیرد استفاده کردند. به‌علاوه، آنها از روش‌های مدل‌سازی سه بعدی نیز استفاده کردند تا بتوانند تمامی ابعاد ساختمان را به درستی شکل دهند. دشواری‌های موجود در مسیر ساخت این موزه، تنها با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده دقیق از علوم کامپیوتر و نرم‌افزار ممکن بود. همین مسئله به تنهایی نشان‌دهنده اهمیت تکنولوژی‌ و فناوری‌ خلاقانه در شکل دادن آینده بشر است.
چهارچوب اصلی ساختمان موزه آینده دبی از ۲۴۰۰ قطعه فولادی تشکیل شده است که به صورت مورب و متقاطع به یکدیگر متصل شده‌اند و سپس نمای بیرونی روی آن کار شده است. نمای بیرونی این موزه که مساحتی معادل ۱۷۶۰۰ مترمربع دارد، از فولاد ضدزنگ ساخته شده و ۱۰۲۴ قطعه فولادی که طی فرایندهای رباتیک ساخته شده‌اند، کل سطح بیرونی موزه را پوشانده‌اند. بر روی این قطعات فولادی، متون خوشنویسی عربی کار شده‌ است که فضاهای خالی درون حروف را با شیشه پر کرده‌اند. درواقع خطوط موجود روی بنا حکم پنجره‌های موزه را دارد. برای نورپردازی نمای خارجی نیز ۱۴ کیلومتر لامپ LED در بخش‌های مختلف بنا کار گذاشته شده است که در شب، ظاهری فریبنده و خاص به این موزه می‌بخشند. در ادامه می‌گوییم که طراحی این بنا نشانه چیست.
 

موزه آینده دبی نماد چیست؟


اگر کمی از بنای اصلی موزه فاصله بگیرید تا بتوانید در یک نگاه، کل ساختمان موزه را ببینید، متوجه خواهید شد که سه بخش اصلی در فضای بیرونی موزه به چشم می‌خورد:
   - تپه‌ای سرسبز که ساختمان موزه روی آن قرار گرفته است
   - ساختمان اصلی موزه
   - فضای خالی موجود در ساختار موزه
از آنجایی که طراحی این موزه کاملاً نمادین است؛ بد نیست بدانید که تپه سرسبز، نشان‌دهنده سیاره زمین و محیط زیست ماست؛ جایی که گذشته و آینده ما به آن گره خورده است.
خود ساختمان موزه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ شکل منحنی آن نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و طراحی چنبره‌مانند آن نیز نشان‌دهنده قدرت خلاقیت و نوآوری ذهن بشر در شکستن محدودیت‌ها و فکر کردن خارج از چهارچوب است.
همان‌گونه که این بنا به لحاظ معماری خاص خود، با تمام ساختمان‌های اطرافش که برج‌های مدرن سربه‌فلک‌کشیده هستند، متفاوت است و ظاهری کاملاً غیرمرسوم ولی زیبا دارد، فضای خالی‌ای که در ساختمان وجود دارد نیز نشان‌دهنده «آینده ناشناخته» است؛ زمانی که هنوز فرانرسیده و ما نمی‌دانیم باید انتظار چه اتفاقاتی را در آن داشته باشیم.
اگر کمی از بنا فاصله بگیریم و شکل کلی ساختمان را در نظر بیاوریم، طراحی این ساختمان بی‌شباهت به چشم انسان نیست. برخی معتقدند این شباهت اتفاقی نیست و درواقع نگاه رو به جلو و آینده‌نگرانه را تشویق می‌کند.
بد نیست بدانیم که این بنا به رسالت خود برای حفظ کره زمین پایبند بوده و از موزه‌هایی است که گواهی LEED را دریافت کرده است. این گواهی به ساختمان‌ها و مراکزی اعطا می‌شود که کمترین خطر و آسیب را برای طبیعت ایجاد می‌کنند و حتی باعث بهبود وضعیت آن نیز می‌شوند. موزه آینده از طریق نمای بیرونی خود از انرژی خورشیدی بهره می‌برد و مصرف آب و تولید دی‌اکسید کربن آن نیز کم است. به‌علاوه در اطراف این بنا، گیاهان متعددی کاشته شده است که به طور هوشمند و منظم آبیاری می‌شوند.
 

موزه آینده دبی چه زمانی ساخته شد؟


اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی بود که محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، اعلام کرد امارات برای ساخت موزه‌ای به نام موزه آینده در حال برنامه‌ریزی است. یک سال بعد در اجلاس جهانی دولت‌ها که در دبی برگزار می‌شد، از طرح اولیه این موزه رونمایی شد. کمی بعد، شیخ محمد بن راشد، بنیاد آینده دبی را افتتاح کرد که قرار بود موزه آینده به‌عنوان بخشی از این بنیاد فعالیت کند.
در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بخش‌هایی از موزه ساخته شد و به صورت موقت در اجلاس جهانی دولت‌ها، افتتاح گردید؛ اما افتتاح رسمی موزه آینده در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۲۰۲۲ انجام شد؛ تاریخی که به گفته مقامات رسمی، به دلیل رند بودن و تکرار عدد ۲ (۲/۲۲/۲۲) انتخاب شد.
 

بخش های مختلف موزه آینده دبی

 

در این قسمت به بررسی بخش‌های مختلف موزه آینده شهر دبی می‌پردازیم. البته بد نیست بدانید که باتوجه به ماهیت نمایشگاهی این موزه، بسیاری از آیتم‌هایی که در این موزه به نمایش در می‌آیند، در زمان‌های مختلف و باتوجه به برگزاری رویدادهای متنوع تغییر می‌کنند.
زمانی که برای بازدید از موزه آینده وارد ساختمان زیبای آن می‌شوید، ابتدا به طبقه پنجم هدایت خواهید شد و سفر شما به آینده بشر از این نقطه آغاز می‌شود؛ اما به خاطر داشته باشید همان‌گونه که دست‌اندرکاران اجرایی این موزه گفته‌اند، بازدید از این موزه، هیچ شباهتی به آنچه در بازدید از موزه‌های سنتی اتفاق می‌افتد ندارد! این موزه دروازه‌ای به آینده است و در طراحی هر بخش آن، هنرمندان، طراحان و فیلم‌سازان نقش داشته‌اند. در موزه آینده دب،ی هر طبقه مانند فیلمی است که آینده را به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید صرفاً تماشاگر آن باشید یا با آن تعامل کرده و در آن کنکاش کنید.
 

طبقه پنجم موزه؛ ایستگاه اوربیتال فضایی هوپ


اولین فصل سفر شما در موزه آینده با قدم گذاشتن به یک ایستگاه فضایی آغاز می‌شود. در این طبقه، شما به سال ۲۰۷۱ سفر می‌کنید و با آینده سفرهای فضایی، امکان سکونت در فضا، کشف سیارات و کهکشان‌های جدید و... آشنا می‌شوید.
در این بخش، شاهد یک شبیه‌سازی از شاتل فضایی خواهید بود و با صداگذاری‌های خاص و جلوه‌های تصویری ویژه، تجربه سفر به فضا و زندگی در آن، برایتان واقعی‌تر جلوه می‌کند. به‌علاوه، شما می‌توانید در این شبیه‌سازی، به‎عنوان یکی از مسافران فضا نقش‌ها و مأموریت‌های مختلفی را برعهده بگیرید و به کاوش‌های فضایی بپردازید.
 

طبقه چهارم موزه؛ مؤسسه شفا


مقصد بعدی سفر شما مؤسسه شفا است که بخش‌های متنوعی دارد و تمرکز آن بر روی محیط زیست، شگفتی‌های طبیعت و جلوه‌های متنوع حیات بر روی کره زمین است. در این طبقه، ویژگی‌های بوم‌شناختی کره زمین، تهدیداتی که کره زمین را در معرض خطر قرار می‌دهد، تغییرات آب و هوایی و... به نمایش درمی‌آيند تا آگاهی بهتری از وضعیت حال و آینده زمین برای مخاطبان حاصل شود. یکی از بخش‌های این طبقه، بخشی به نام کتابخانه حیات است که اطلاعات ژنتیکی ۲۴۰۰ جاندار مختلف، از گیاهان گرفته تا حشرات را در خود ذخیره کرده و نمایش می‌دهد.
بخش جذاب دیگر این طبقه، «آمازون دیجیتال» است که شما را با استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به جنگل‌های آمازون می‌برد و شگفتی‌های طبیعت را به زیبایی هرچه تمام‌تر برای شما به تصویر می‌کشد.
 

طبقه سوم موزه آینده دبی؛ واحه


اگر به دنبال تجربه‌ای سرشار از آرامش هستید، فصل سوم سفر، آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد. در این طبقه، انواع مختلفی از درمان‌های شفابخش برای جسم و روح را تجربه خواهید کرد که می‌تواند شما را از دنیای مدرن و متعلقاتش دور کند. از جمله درمان‌هایی که در این بخش وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
   - مرکز مراقبه و مدیتیشن که ارتعاشات لازم برای مراقبه، موسیقی‌ها و فضای مناسب را فراهم آورده است.
   - احساس‌درمانی: با قرار دادن دست بر روی یک صفحه خاص، امواج الکترومغناطیسی با خواص درمانی و تسکینی را دریافت می‌کنید.
   - ارتباط درمانی: نوعی درمان گروهی از طریق صحبت کردن در گروه‌های ۶ نفره.
   - زمین‌درمانی: شنیدن امواج و فرکانس‌های طبیعی زمین که شما را به خودِ طبیعی‌تان نزدیک می‌کند.
 

طبقه دوم موزه آینده؛ امروز-فردا


این طبقه شما را با جدیدترین و به‌روزترین فناوری‌های جهان که آینده بشر را تغییر می‌دهند آشنا می‌کند. این فناوری‌ها کاملاً نوآورانه هستند و در غلبه بشر بر چالش‌هایی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، اهمیت بسزایی دارند.
این بخش موزه می‌خواهد درباره قدرت تکنولوژی برای تغییر سبک زندگی انسان‌ها سخن بگوید. یکی از بخش‌های جالب این طبقه، قسمتی است که از طریق آن می‌توانید از لایه داخلی موزه، به قسمت بیرونی آن بروید و چشم‌اندازی منحصر‌به‌‌فرد را ببینید؛ زمانی که بر روی این سکو قرار می‌گیرید بخشی از منحنی عظیم موزه روبرویتان است و برج‌های سربه‌فلک‌کشیده اطراف را نیز از زاویه‌ای جدید می‌بینید.
 

طبقه اول در موزه آینده دبی؛ قهرمانان آینده


آخرین فصل سفر، برای کودکان زیر ۱۰ سال طراحی شده است که با رویکرد آموزش و تفریح، خلاقیت و نوآوری را در کودکان تقویت می‌کند و آنها را برای نقش‌آفرینی در آینده بشر آماده می‌سازد.
 

با الفبای سفر به آینده در قلب دبی سفر کنید


اگر این مطلب باعث شد که اشتیاق بیشتری برای سفر به دبی و دیدن این بنای باشکوه پیدا کنید، می‌توانید به سایت آژانس مسافرتی الفبای سفر سر بزنید و درباره تور دبی از تهران و سایر شهرهای ایران اطلاعات کسب کنید.
آژانس الفبای سفر یکی از بهترین کارگزاران تورهای خارجی از جمله تور دبی است و انواع تورهای دبی و امارات را با قیمت مناسب و بهترین کیفیت و خدمات به فروش می‌رساند. برای اطلاع از قیمت این تور، فصل مناسب سفر، هزینه رفتن به این شهر زیبا، هتل‌های مورد نظر و سایر اطلاعات با شماره تلفن 0214935 تماس بگیرید. همچنین اطلاعات کامل کلیه تورهای خارجی در سایت www.alefbatour.com موجود است.
کد مطلب: 79065
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام