۰
plusresetminus
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۸

تا ۵۰۰ سال دیگر نام‌ خانوادگی همه در ژاپن «ساتو» می‌شود

ایتنا - طبق نظرسنجی مارس ۲۰۲۳، ساتو در صدر فهرست نام‌‌‌های خانوادگی در ژاپن قرار دارد و ۱.۵ درصد کل جمعیت این کشور به این نام خوانده می‌شوند و فامیلی سوزوکی هم در رتبه دوم قرار دارد.
تا ۵۰۰ سال دیگر نام‌ خانوادگی همه در ژاپن «ساتو» می‌شود

یک تحقیق جدیدی به عنوان بخشی از کارزاری به منظور به‌روزرسانی قانون مدنی که قدمت آن به اواخر دهه ۱۸۰۰ برمی‌گردد، نشان می‌دهد که شهروندان ژاپنی تا ۵۰۰ سال آینده همگی نام‌ خانوادگی یکسانی خواهند داشت، مگر اینکه زوج‌های متاهل اجازه داشته باشند از نام‌ خانوادگی جداگانه‌ای استفاده کنند. 

بر اساس این ‌تحقیق که به سرپرستی هیروشی یوشیدا، استاد اقتصاد دانشگاه توکیو، انجام شد، اگر ژاپن بر انتخاب یک نام‌ خانوادگی واحد برای زوج‌‌ها اصرار بورزد، تا سال ۲۵۳۱ تمام ژاپنی‌ها با نام «ساتو-سان» شناخته می‌شود.

یوشیدا با تایید این نکته که پیش‌بینی‌هایش بر چندین فرضیه استوار است، افزود که برای جلب توجه‌ به این موضوع و بیان آثار بالقوه سیستم فعلی در جامعه ژاپن، از ایده استفاده از اعداد کمک گرفته است.

اما به گفته او، اگر همه ساتو شوند، آن‌وقت ممکن است مجبور شویم یکدیگر را با اسم کوچک یا با شماره خطاب کنیم که فکر نمی‌کنم جهان خوبی برای زندگی باشد.

طبق نظرسنجی مارس ۲۰۲۳، ساتو در صدر فهرست نام‌‌‌های خانوادگی در ژاپن قرار دارد و ۱.۵ درصد کل جمعیت این کشور به این نام خوانده می‌شوند و فامیلی سوزوکی هم در رتبه دوم قرار دارد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی ابتدا تصور کردند نتایج این تحقیق که اولین بار روز دوشنبه گزارش شد اما در ماه مارس منتشر شده بود، دروغ اول آوریل [مشابه دروغ سیزده در فرهنگ ایران] است، اما یوشیدا گفت که می‌خواهد این تحقیق باعث شود مردم کمی بیندیشند.  

به گزارش روزنامه آساهی شیمبون ژاپن، یوشیدا می‌گوید یک ملت با نام ساتو «نه‌تنها ناخوشایند است، بلکه از شان و منزلت افراد هم می‌کاهد». به علاوه، این روند ممکن است به از دست رفتن تاریخچه خانوادگی و فرهنگ‌های منطقه‌ منجر شود، زیرا نام‌ها و هویت‌های فردی که تاریخچه و ارتباط با جامعه را نمایان می‌کنند، جزئی از میراث‌ فرهنگی به شمار می‌روند.

بر اساس محاسبات یوشیدا بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، درصد ژاپنی‌هایی که نام‌ خانوادگی ساتو دارند، ۱.۰۰۸ برابر شده است. به این ترتیب، اگر این نرخ ثابت بماند و در قانون نام‌ خانوادگی هم تغییری ایجاد نشود، تا سال ۲۴۴۶ حدود نیمی از جمعیت ژاپن این نام‌ خانوادگی را خواهند داشت و تا سال ۲۵۳۱، این روند باعث خواهد شد ۱۰۰ درصد جمعیت همنام باشند.

در ژاپن زوج‌ها هنگام ازدواج انتخاب می‌کنند که از کدام نام‌ خانوادگی (زن یا شوهر) استفاده کنند، اما در ۹۵ درصد موارد، زنان نام‌ خانوادگی‌‌شان را تغییر می‌دهند.

با این حال، اگر دولت ژاپن تحت فشار فزاینده‌ای قرار گیرد تا به زوج‌های متاهل اجازه دهد از نام‌ خانوادگی جداگانه استفاده کنند، اوضاع متفاوت خواهد شد.
کد مطلب: 78393
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام