۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۵

اتفاقات عجیب مرتبط با کسوف

ایتنا - هم‌زمان با تاریکی که به خاطر خورشیدگرفتگی در کره زمین اتفاق می‌افتد، رویدادهای عجیب و هیجان‌انگیزی نیز در طبیعت رخ می‌دهد.
اتفاقات عجیب مرتبط با کسوف

بر اساس گفته‌های یکی از دانشمندان ناسا، حیوانات رفتار متفاوتی در برابر خورشیدگرفتگی دارند. آن‌ها ممکن است کمی گیج شوند و بسیاری از آن‌ها فکر کنند که شب از راه رسیده است.

حیواناتی که در طول روز فعال هستند برای خواب به پناهگاه‌های خود بازمی‌گردند، در حالی که حیوانات شب‌زی فکر می‌کنند بیش از حد خوابیده‌اند و وارد عمل می‌شوند. برای مثال، ممکن است خفاش‌های شب‌زی را ببینید که در طول روز در حال پرواز هستند؛ چرا که فریب تاریکی را خورده‌اند!

همچنین برخی از گونه‌های عنکبوت در طول این پدیده شروع به پاره کردن تار‌های خود می‌کنند، همانطور که معمولاً در پایان روز این کار را انجام می‌دهند. پس از گذراندن خورشید گرفتگی، آن‌ها دوباره شروع به بازسازی تار‌هایشان می‌کنند.

در زیمبابوه نیز دیده شده است که اسب‌های آبی رودخانه‌ها را هنگام خورشیدگرفتگی ترک می‌کنند و به سمت محل شبانه خود در خشکی می‌روند و ماهی‌ها و پرندگانی که در طول روز فعال هستند به مکان‌های استراحت شبانه خود می‌روند.

در مورد انسان‌ها نیز باید گفت که برخی از افراد در هنگام خورشید گرفتگی احساس خستگی یا بی حالی می‌کنند. همچنین تغییرات بزرگی در جو نیز در این پدیده دیده می‌شود؛ برای مثال با تغییر بادها، دما، پوشش ابر و رطوبت تغییر می‌کند و حتی دانشمندان بر این باورند که وقتی سایه ماه روی زمین می‌افتد، باعث سرد شدن هوا می‌شود.

البته کاهش دما و میزان تغییر دما به مکان، زمان و نوع کسوف بستگی دارد. اکثر نقاط در طول ماه گرفتگی کامل شاهد افت دما بین ۲.۸ تا ۵.۶ درجه سانتیگراد هستند. همچنین کاهش قابل توجه دما می‌تواند پوشش ابر را نیز تغییر دهد. خورشید گرفتگی حتی می‌تواند امواج رادیویی را به هم بریزد و یونوسفر را تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، حتی میکروارگانیسم‌ها نیز می‌توانند در برابر امواج عجیب خورشیدگرفتگی حساس باشند. دانشمندان هندی دریافتند که میکروب‌ها در نزدیکی اوج خورشیدگرفتگی کوچک‌تر می‌شوند و شکل‌های متفاوتی پیدا می‌کنند.
کد مطلب: 78385
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام