۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۵

مردی که هفت سال پیش فلج شده بود با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان شد

ایتنا - مردی که هفت سال پیش در یک حادثه هنگام موج‌سواری از گردن به پایین فلج شده بود، اکنون می‌تواند به‌تنهایی بایستد و راه برود؛ آنچه به لطف درمانی نوآورانه با سلول‌های بنیادی به دست آمده است.
مردی که هفت سال پیش فلج شده بود با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان شد

کریس بار اولین بیمار یک پژوهش در کلینیک مایو در آمریکا بود که با جمع‌آوری سلول‌های بنیادی از چربی معده و گسترش آن‌ها به ۱۰۰ میلیون سلول در آزمایشگاه و سپس تزریق این سلول‌ها به ستون فقراتش، تحت درمان قرار گرفت.

بار می‌گوید که با گذشت پنج سال از این روش درمانی، همچنان استقلال و سرعت بیشتری در راه رفتن به دست می‌آورد.  
بار به ای‌بی‌سی‌ نیوز (ABC News) می‌گوید: «هرگز تصورش را نمی‌کردم که چنین بهبودی به دست آورم. می‌توانم خودم غذا بخورم. می‌توانم پیاده‌روی کنم. می‌توانم فعالیت‌های روزمره‌ام را به صورت مستقل انجام دهم.»

کلینیک مایو هم اطلاعات جدیدی منتشر کرده است که از موفقیت درمان با سلول‌های بنیادی در کارآزمایی بالینی روی ۱۰ بیمار، از جمله بار، خبر می‌د‌هد.

بر اساس نتایج این آزمایش که روز دوشنبه در مجله «ارتباطات طبیعت» (Nature Communications) منتشر شد، هفت بیمار از ۱۰ بیمار گزارش کردند که قدرت عضلات و توانایی آن‌ها برای انجام دادن حرکات مختلف افزایش یافته است، حس سوزن‌سوزن شدن داشته‌اند و می‌توانستند حس کند که با سطحی نرم در تماس‌اند.

به گزارش جی‌ام‌ای، دکتر محمد بیدون، محقق نخاع در کلینیک مایو و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «این یافته‌ها ما را به آینده امیدوار می‌کند.»

بایدون می‌‌گوید: «این کارآزمایی به ما نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی در درمان آسیب نخاعی ایمن و بالقوه مفیدند. این می‌تواند در زمینه جراحی مغز و اعصاب، علوم اعصاب و درمان بیماران مبتلا به آسیب نخاعی نقطه عطفی باشد.»

بایدون و سایر محققان هنوز در تلاش‌اند تا بفهمند که سلول‌های بنیادی چگونه و چرا با نخاع تعامل می‌کنند و باعث پیشرفت در برخی بیماران می‌شوند. تحقیقات وسیع‌تری هم روی گروه بزرگ‌تری از افراد در حال اجرا است تا خطرات و فواید آن را بیشتر ارزیابی کند.
کد مطلب: 78299
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام