۰
plusresetminus
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۴

دویدن چه فوایدی دارد و چرا باعث شادی می‌شود؟

ایتنا - ورزش کردن قطعا باعث سلامتی می‌شود و در این موضوع شکی نیست. حتی کسی تردید ندارد که ورزش و دویدن باعث لذت و شادی می‌شود. اما چرا دویدن تا این حد مفرح است؟ چرا می‌گویند دویدن دنیا را به جای شادتری برای زندگی تبدیل می‌کند؟
دویدن چه فوایدی دارد و چرا باعث شادی می‌شود؟

دانشمندان مطالعات زیادی درباره ورزش دو انجام داده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهد دویدن سازوکارهایی را در بدن ایجاد می‌کند که باعث افزایش صبر، شادی، سرخوشی و هیجان می‌شود. 

«استامینا» یا طاقت
دویدن، مخصوصا اگر طولانی باشد افزایش استامینا یا همان طاقت را در پی دارد. این فرآیند باعث می‌شود تا استقامت جسمی و ذهنی بالایی پیدا کنیم، در نتیجه صبر و تحمل‌مان در مقابل مشکلات بیشتر می‌شود. 

افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب
از جمله مهمترین فواید ذهنی دویدن افزایش اعتماد به نفس است. ما یاد می‌گیریم که با صبر و تمرین، مسافت‌ و زمان طولانی‌تری بدویم، از مرزهایی که ذهن‌مان برای جسم‌مان ایجاد کرده بگذریم و بُعد جدیدی از خود را بشناسیم. 

علاوه بر این دویدن به طور قابل توجهی از اضطراب کم می‌کند. 

دو، ورزش شادی
دویدن باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور مثل «اندروفین» می‌شود به همین دلیل است که بعد از دویدن اغلب احساس شادی و سرخوشی می‌‌کنیم. به اندروفین مسکن یا مورفین طبیعی بدن نیز می‌گویند که در غده هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز یافت می‌شود و ترشح آن باعث کاهش درد می‌شود.

مطابق تحقیقات، شما باید حداقل ۳۰ دقیقه بدوید تا اندورفین در سطح کافی برای احساس آن تولید شود. اما وقتی بدن شروع به ترشح اندروفین کرد، این کار را بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت پس از اتمام ورزش هم ادامه می‌دهد. 

همین عامل در بدن دونده‌ها باعث پدیده‌ای به نام «Runner's high» می‌شود. به این معنی که دوندگان استقامت پس از ورزش، آرامش و سرخوشی زیادی احساس می‌کنند و افراد به نوعی به تکرار ورزش تشویق می‌شوند. به این دلیل است که معمولا دونده‌ها می‌گویند به این ورزش «معتاد» هستند. 

با دویدن به جنگ افسردگی و استرس بروید
«سروتونین» از دیگر هورمون‌های شادی‌آوری است که با دویدن ترشح می‌شود. به سروتونین، هورمون حس خوب هم می‌گویند که باعث از بین رفتن استرس و کاهش افسردگی می‌شود. نکته جذاب اینکه ترشح این هورمون در بهبود حافظه و خلق و خو نیز تاثیر دارد.

در صورتی که دویدن را زیر آفتاب انجام دهیم، ترشح سروتونین هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که دویدن را در محیط بیرون انجام دهید تا نهایت لذت را از آن ببرید. 

بدوید، پاداش بگیرید
«دوپامین» یا همان هورمون پاداش نیز در زمان دویدن ترشح می‌شود، اگر هنگام دویدن جای امنی هستید که خودرو، موتورسیکلت یا از این قبیل رفت و آمد نمی‌کند یا خطر دیگری شما وجود ندارد، می‌توانید موسیقی هم گوش کنید. این کار به بدن شما کمک می‌کند دوپامین بیشتری ترشح کند. اگر در طبیعت می‌دوید، صدای خود طبیعت و محیط هم میزان دوپامین را بالا می‌برد. 

هیجان، دو و آدرنالین
چه کسی می‌گوید دویدن هیجان‌انگیز نیست؟ اگر سرعت‌تان را بالا ببرید یا در طبیعت با سرعت از سرپایینی‌ها پایین بیایید، آدرنالین بدن و در نتیجه هیجان‌تان هم افزایش می‌یابد و لذت بیشتری نصیب‌تان می‌شود.

ترشح آدرنالین همچنین باعث بهتر شدن فرآیند سوخت و ساز در بدن می‌شود.  

«اکسیتوسین»، اکسیر عشق
به تمام این هورمون‌های شادی و لذت که گفته شد باید یک نکته مهم را افزود، چیزی که می‌تواند تجربه کاملا متفاوتی برایتان بسازد. اگر با کسانی که دوستشان دارید یا شریک‌ عاطفی‌تان بدوید، اوضاع جور دیگری می‌شود. در این حالت ترشح هورمون اکسیتوسین حال خوش بیشتری را برایتان به همراه می‌آورد. 

دویدن در هر حال، چه تنها، چه با دوستان و چه با کسی که دوستش دارید حال و هوای خوش‌تری برایتان به ارمغان می‌آورد. حداقل قول می‌دهیم که به امتحان کردنش می‌ارزد. اگر دویدن را هنوز شروع نکردید پیام دیباج، مربی عالی بدن‌ساز از آکادمی ملی المپیک این برنامه را به شما پیشنهاد می‌کند.
کد مطلب: 78291
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام