۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۳

محققان: رژیم روزه‌داری متناوب آنقدر که فکر می‌کردیم بی خطر نیست!

ایتنا - محققان چینی کشف کرده‌اند که رژیم روزه‌داری متناوب که در بین مردم بسیار محبوب است، ممکن است آنقدر که فکر می‌کردیم بی‌خطر نباشد.
محققان: رژیم روزه‌داری متناوب آنقدر که فکر می‌کردیم بی خطر نیست!

رژیم روزه‌داری متناوب یا اینترمیتنت فستینگ (IF)، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روندهای سلامتی و تناسب‌اندام در جهانِ است. مردم از این رژیم برای کاهش وزن، بهبود سلامتی و ساده‌سازی شیوه زندگی‌شان استفاده می‌کنند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که رژیم روزه‌داری متناوب، می‌تواند تأثیرات زیادی روی بدن و مغز شما بگذارد و حتی ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید.

به گزارش روزنامه «سان» بریتانیایی، مطالعه اخیر منتشر شده توسط محققان چینی تأثیرات منفی بالقوه روزه‌داری متناوب را روشن کرده است، یک روند غذایی محبوب که در آن افراد بیش از ۸ ساعت در هر زمان از خوردن خودداری می‌کنند. اگرچه روزه متناوب اغلب به عنوان راهی برای بهبود سلامت و کنترل یا کاهش وزن تبلیغ می‌شود، مطالعات کمی خطرات بالقوه آن را بررسی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی، افرادی که تنها در مدت ۸ ساعت در روز غذا می‌خورند، ۹۱ درصد بیشتر از افرادی که بیش از ۱۲ تا ۱۶ ساعت غذا می‌خورند، در اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

ویکتور ژونگ، از دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، می‌گوید: «وقتی متوجه شدیم کسانی که از یک رژیم غذایی با محدودیت زمانی پیروی می‌کنند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند، شگفت‌زده شدیم.»

وی افزود: اگرچه این نوع رژیم غذایی به دلیل فواید بالقوه کوتاه مدت آن محبوب بوده است، اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که خوردن برای مدت زمان کوتاه‌تر با زندگی طولانی‌تر ارتباطی ندارد.

رژیم فستینگ چیست؟
بسیاری از رژیم‌های غذایی بر این تمرکز دارند که چه بخورید، اما فستینگ به زمانی بستگی دارد که شما می‌خورید.

 به طور کلی این رژیم، یک برنامه غذایی است که در آن به طور منظم ساعت‌هایی از روز را روزه باشید و ساعت‌هایی را هم صرف غذا خوردن کنید.

 با روزه داری متناوب، شما فقط در یک زمان خاص غذا می‌خورید. تحقیقات نشان می‌دهد روزه گرفتن برای تعداد معینی از ساعت‌ها در روز یا خوردن فقط یک وعده غذایی در چند روز در هفته ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد و منجر به کاهش توده چربی و وزن شود.

 


انواع روش‌های رژیم روزه‌داری متناوب
چندین رویکرد مختلف برای انجام اینترمیتنت فستینگ وجود دارد همه آنها شامل تقسیم روز یا هفته به دوره‌های غذا خوردن و روزه‌داری هستند. در طول فستینگ، یا خیلی کم‌غذا می‌خورید یا اصلاً چیزی نمی‌خورید.

رویکرد ۱۶:۸ : یکی از محبوب‌ترین انواع رژیم روزه داری متناوب ، روش ۱۶:۸ است. در این روش شما ۸ ساعت اجازه دریافت مواد غذایی دارید و ۱۶ساعت باید روزه داری کنید.

در این رژیم، شما در طول هشت ساعت، بدون نیاز به کالری شماری، مجاز به دریافت مواد غذایی دلخواهتان هستید و در طول ۱۶ساعت روزه‌داری، باید میزان قابل توجهی آب و مایعات بدون کالری مصرف کنید.

پروتکل Leangains هم نامیده می‌شود، شامل حذف صبحانه و محدود کردن زمان مصرف غذا برای مدت ۸ ساعت، مثلاً ۱ تا ۹ شب، است؛ و باید به مدت ۱۶ ساعت در حالت فستینگ باشید.

غذا بخورید-نخورید-بخورید: این شامل ۲۴ ساعت فستینگ، یک یا دو بار در هفته است، به‌عنوان‌مثال یک روز از شام تا شام روز بعد غذا نمی‌خورید.

رویکرد ۵:۲ : یکی‌دیگر از برنامه‌های روزه متناوب، معروف به رویکرد ۵:۲ است؛ خوردن منظم پنج روز در هفته و محدودکردن کالری دریافتی به ۵۰۰-۶۰۰ کالری برای دو روز دیگر هفته. برای مثال می‌توانید انتخاب کنید که در هر روز هفته به جز دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها به طور معمول غذا بخورید و این دو روز را رژیم بگیرید.

با کاهش کالری دریافتی، همه این روش‌ها باید باعث کاهش وزن بشوند، مگر اینکه با خوردن بیشتر در طول دوره‌ مجاز به غذا خوردن، نقصان کالری را جبران کنید. خیلی از افراد روش ۱۶:۸ را ساده‌ترین، پایدارترین و آسان‌ترین روش برای پیش بردن می‌دانند.

 
کد مطلب: 78073
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام