۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۳

چت‌بات ایلان ماسک متن‌باز می‌شود

ایتنا - توسعه دهندگان و محققان اکنون می‌توانند از معماری ربات گفت‌وگوی «گراک» متعلق به شرکت ایکس به صورت رایگان در پروژه‌های خود استفاده کنند.
چت‌بات ایلان ماسک متن‌باز می‌شود

 ایلان ماسک گفت ایکس ‌ربات گفت‌وگو هوش مصنوعی گراک خود را منبع باز خواهد کرد و اکنون نسخه باز آن در گیت هاب در دسترس است.

به گزارش ایتنا از فارس، منبع باز بودن امکان استفاده از این هوش مصنوعی را امکان پذیر می کند، اما شامل داده های مورد استفاده برای آموزش نمی شود. ایکس طی یک پست در نوامبر 2023(آبان- آذر) گفت که مدل زبانی بزرگ گراک طی 4 ماه گذشته توسعه یافته است و برای استفاده در تولید کدنویسی، نوشتن خلاقانه و پاسخ به سوالات مورد هدف قرار گرفته‌است. 

با منبع باز بودن محققان و توسعه دهندگان بر نحوه به‌روزرسانی آینده این هوش مصنوعی تأثیر می‌گذارند.
پیش از این ماسک از شرکت‌هایی که مدل هوش مصنوعی خود را منبع باز نمی‌کردند، انتقاد کرده بود، یکی از آن شرکت‌ها «اپن‌ای‌آی» سازنده ربات چت‌جی‌پی‌تی است. ماسک اعلام کرد که این شرکت توافق‌نامه اولیه مبنی بر منبع باز بودن را زیر پا گذاشته است.

شرکت‌های دیگری مثل میسترال، هم مدل‌های خود را به‌صورت متن‌باز در دسترس قرار داده‌اند. متا هم به محققان امکان دسترسی آزاد به مدل ال‌لاما2 را می‌دهد اما محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال می‌کند و بابت استفاده‌های تجاری و در مقیاس گسترده از کاربران هزینه می‌گیرد. هنگامی که چت ربات گراک هم راه اندازی شد، دسترسی به آن نیاز به اشتراک ایکس (معروف به تیک آبی پولی) داشت. 
کد مطلب: 78051
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام