۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۴۷

نتیجه بررسی نشانه‌های موجودات فضایی در شش سیاره فراخورشیدی

ایتنا - دانشمندان به‌دنبال شواهدی از فناوری فرازمینی در یک منظومه خورشیدی دوردست می‌گردند، منظومه‌ای که کامل‌ترین هم‌ترازی ریاضی‌وار و همگامی میان سیارات را دارد.
نتیجه بررسی نشانه‌های موجودات فضایی در شش سیاره فراخورشیدی

این منظومه خورشیدی در فاصله حدود ۱۰۰ سال نوری از منظومه ما فاصله شش سیاره دارد که دور یک ستاره کوتوله نارنجی به نام «اچ‌دی ۱۱۰۰۶۷» (HD 110067) می‌گردند.

پژوهشگران می‌گویند هریک از این سیارات در یک همگامی بسیار نادر و کاملا هماهنگ با سیارات مجاور خود می‌گردد، امری که نشان می‌دهد آن‌ها احتمالا از زمان شکل‌گیری در یک میلیارد سال پیش دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

دانشمندان دریافتند که این شش سیاره حرکتی بسیار هماهنگ مانند یک سمفونی دارند که به آن رزونانس گفته می‌شود، یعنی «دقیق» و «بسیار منظم».

هیو آزبورن از دانشگاه برن، عضو تیم کاشف این منظومه، گفت: «این رزونانس‌ها میان بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی پیدا شده است که دور ستارگان دیگری غیر از خورشید ما می‌گردند. اینها نادر نیست، منظومه‌هایی با چند سیاره هم نادر نیست. آنچه بسیار نادر است یافتن منظومه‌هایی است که رزونانس‌شان زنجیره‌ای چنین طولانی از شش سیاره داشته باشد.»

ستاره‌شناسان ضمن بررسی این سیارات کوچک‌تر از نپتون، به‌دنبال آن دسته از سیگنال‌های رادیویی می‌گردند که احتمالا از شواهد فناوری فرازمینی گذشته یا کنونی، یا اصطلاحا «امضای فناوری»، حکایت دارد.

جست‌وجوی «امضای فناوری» در سیارات دیگر بیش از نیم قرن است که مورد توجه اخترشناسان قرار گرفته است.

برای نمونه، انتشار نورهای شهری در نیم‌کره تاریک زمین یکی از قوی‌ترین نشانه‌های فناوری است.

اما یافتن آثاری از تمدن‌های بیگانه با استفاده از چنین نشانه‌هایی دشوار است، چراکه کهکشان راه شیری بسیار بزرگ است.

پژوهشگران می‌توانند طیف امواج رادیویی را که از فناوری‌های مستقر در زمین تولید می‌شوند بررسی کنند و از آن‌ها برای گمانه‌زدنی درباره امواج احتمالی جهان‌های بیگانه استفاده کنند.

محققان درحالی‌که به دنبال نشانه‌هایی از فناوری در سیارات دیگر می‌گردند، توجه خود را عموما بر امواج رادیویی شبیه سیگنال مشهور «واو!» (!Wow) متمرکز می‌کنند.

دانشمندان در مطالعه اخیر، با استفاده از تلسکوپ گرین‌بنک (جی‌بی‌تی) در ویرجینیای غربی، بسامدهای ۱ تا ۱۱.۲ گیگا‌هرتز را  بررسی کردند.

پژوهشگران در بررسی کنونی هیچ گونه «امضای فناوری» پیدا نکردند، اما می‌گویند که این منظومه خورشیدی «عجیب»، از آنجا که برخی از این سیارات احتمالا آب مایع دارند، برای جست‌وجوی نشانه‌‌ای از حیات بیگانه هدفی جالب به شمار می‌روند.

در این گزارش آمده است: «هرچند در این جست‌وجو سیگنالی پیدا نمی‌کنیم، انتظار داریم که در آینده با روش‌های جست‌وجویی که پیوسته بر دقت و تنوعشان افزوده می‌شود به این منظومه و موارد مشابه آن بازگردیم.»
کد مطلب: 77945
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام