۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰
براساس افشای سازنده چت‌جی‌پی‌تی؛

تلاش ایلان ماسک برای تصاحب اوپن‌ای‌آی

ایتنا - اوپن‌ای‌آی اعلام کرد دلیل اینکه ماسک به تأسیس اوپن‌ای‌آی کمک کرده، این بوده که "می‌خواسته نهایتا این شرکت با تسلا ادغام شود، و یا اینکه کنترل کامل آن را در دست داشته باشد."
تلاش ایلان ماسک برای تصاحب اوپن‌ای‌آی

اوپن ای‌آی ایمیل‌هایی از ایلان ماسک افشا کرده که نشان می‌دهد ماسک می‌خواهد این شرکت با تسلا ادغام شود. مطابق محتویات این ایمیل‌ها، ماسک مدعی بوده که تسلا تنها گزینه مناسب برای اوپن‌ای‌آی است و سایر شرکت‌های بزرگ، شرکای ناسازگاری خواهند بود.

به گزارش ایتنا، پس از آنکه ایلان ماسک از اوپن‌ای‌آی شکایت کرد، این شرکت به انتقادات  ماسک با ایمیل‌هایی پاسخ داد که نشان می‌داد رئیس تسلا نیز از چرخش مسیر شرکت به یک مدل سودآور پشتیبانی می‌کند.

اوپن‌ای‌آی اعلام کرد دلیل اینکه ماسک به تأسیس اوپن‌ای‌آی کمک کرده، این بوده که "می‌خواسته نهایتا این شرکت با تسلا ادغام شود، و یا اینکه کنترل کامل آن را در دست داشته باشد."

این پست وبلاگ پاسخی به شکایت ماسک بود که مدعی بود اوپن ای‌آی ماموریت غیرانتفاعی خود را با مشارکت با مایکروسافت به خطر انداخته است. اوپن ای‌آی  در پستی اعلام کرد که ماسک تنها زمانی از این شرکت شکایت کرد که بدون او "شروع به پیشرفت معنی‌دار" در سمت ماموریت خود کرد.

ماسک در فوریه 2023 گفته بود که اوپن ای‌آی تبدیل به یک "شرکت با حداکثر سود تحت کنترل مایکروسافت" شده است، که اصلاً آن چیزی نبود که او در نظر داشت. اما محتوای ایمیل‌های فاش شده نشان می‌دهند که ماسک ترجیح می‌داده که شرکت به یک مدل انتفاعی روی بیاورد و این موضوع را تشویق می‌کرد.

 


در پست اوپن ای‌آی آمده است که ماسک خواهان سهام اکثریت و کنترل هیئت مدیره و مدیر عامل شدن است. این شرکت اظها داشت که با مأموریت خود برای کنترل کامل یک نفر بر شرکت مخالف است و بنابراین نمی‌تواند با ماسک به توافق برسد.

سپس، در ایمیل دیگری، ماسک پیشنهادی مبنی بر ادغام این شرکت در تسلا را به عنوان «آورده نقدی» برای اوپن ای‌آی  ارائه داد.

اوپن ای‌آی همچنین گفت: «در اواخر فوریه 2018، ماسک تصمیم گرفت شرکت را ترک کند. او همچنین برنامه‌های خود را برای ساخت یک رقیب هوش مصنوعی در تسلا به اشتراک گذاشت که به شرکت xAI تبدیل شد.»

با استناد به این ایمیل‌ها، ایلان ماسک اظهار داشته که اوپن ای‌آی  بدون تغییر عمده در اجرا و منابع، شانسی ندارد،‌ و به میلیاردها دلار در سال نیاز دارد تا بتواند به کارش ادامه دهد.؛ مدیر عامل تسلا البته در انتهای ایمیل نوشته بود که امیدوار است اشتباه کرده باشد.

در اعلامیه  اوپن ای‌آی، این شرکت اعلام کرد که به دنبال رد همه ادعاهای ماسک است، ضمن اینکه ماسک تنها 45 میلیون دلار به آنها کمک کرده است.

از دید صاحبنظران، نبرد حقوقی پرمخاطره بین ماسک و اوپن ای‌آی می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای آینده هوش مصنوعی داشته باشد. موفقیت اوپن ای‌آی  با ChatGPT به عنوان با ارزش‌ترین استارت آپ هوش مصنوعی، با ارزش‌گذاری بیش از 80 میلیارد دلار، یک مسابقه هوش مصنوعی بی‌سابقه را از زمان انتشار عمومی آن در اواخر سال 2022 آغاز کرده و توازن قدرت بین بازیگران کلیدی در صنعت را تغییر داده است.

اوپن ای‌آی   اظهار داشته که با شناسایی منابع محاسباتی گسترده لازم برای توسعه هوش عمومی، به این نتیجه رسیده که هزینه‌های سالانه آن میلیاردها دلار خواهد بود، بنابرین انتقال به یک ساختار انتفاعی برای تأمین بودجه و منابع مورد نیاز ضروری است.

ماسک سرانجام اوپن ای‌آی را ترک کرد و گفت که باید یک رقیب مرتبط برای Google/DeepMind  وجود داشته باشد و او قرار است این کار را خودش انجام دهد. اوپن‌ای‌آی روز چهارشنبه اعلام کرد که هوش مصنوعی عمومی به نفع تمام بشریت است، که شامل توسعه ایمن و سودمند آن و در عین حال ترویج دسترسی گسترده به ابزارهای آن است.

این استارتاپ نوشت: « فناوری اوپن ای‌آی در مکان‌هایی از جمله کنیا و هند برای توانمندسازی مردم و بهبود زندگی روزمره آنها استفاده می‌شود. ما ناراحتیم که  کسی که عمیقاً او را تحسین کرده‌ایم و به ما الهام بخشید تا هدف بالاتری داشته باشیم، به ما گفت شکست می‌خوریم، رقیبی را راه‌اندازی کردیم، و بعد از شروع پیشرفت معنی‌دار به سمت اوپن ای‌آی از ما شکایت کرد.»
 
کد مطلب: 77828
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام