۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۴۱

مصرف ماری‌جوانا خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

ایتنا - بر اساس پژوهش بزرگی که روز چهارشنبه به همت محققان بیمارستان عمومی ماساچوست منتشر شده است، حتی مصرف ماهی یک‌بار ماری‌جوانا، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به همراه دارد. این خطر با مصرف بیشتر ماری‌جوانا به شدت افزایش می‌یابد.
مصرف ماری‌جوانا خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

این مقاله که در مجله قلب آمریکا منتشر شده است به شواهد زیادی که بر مضرات احتمالی ماری‌جوانا برای سیستم قلبی عروقی دلالت دارد، اضافه خواهد شد.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌های نزدیک ۴۳۵ هزار بیمار ۱۸ تا ۷۴ ساله به ارتباط میان مصرف ماری جوانا و خطر بالای بیماری قلبی، سکته مغزی یا حمله قلبی پی بردند. این داده‌ها از نظرسنجی عوامل خطر رفتاری که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ انجام شده بود، به دست آمد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها این داده‌ها را جمع‌آوری کرده بود.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، افرادی که به صورت روزانه شاهدانه (حشیش) مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که اصلا ماری‌جوانا مصرف نکرده بودند، ۲۵ درصد بیشتر در معرض حمله قلبی و ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر سکته‌ مغزی قرار داشتند.

افرادی که فقط یک بار در هفته ماری‌جوانا مصرف می‌کردند،‌ ۳ درصد بیشتر با احتمال حمله قلبی و ۵ درصد بیشتر با خطر سکته مغزی در طول تحقیق مواجه بودند.

طبق تحقیقات جدید هرچه ماری‌جوانا در روزهای بیشتری از ماه مصرف شود، خطر حملات قلبی و سکته مغزی هم بالاتر می‌رود که به این حالت «رابطه دوز – پاسخ» می‌گویند.

دکتر جوزف وو، رئیس انجمن قلب آمریکا، در این زمنیه می‌گوید: «این همان پاسخ یا واکنش به دوزی است که در فرد سیگاری یا کسی که الکل می‌نوشد،‌ دیده می‌شود.»

به گفته او، هرچه بیشتر بنوشید با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد، زیرا این‌ها سموم‌اند.

در نهایت، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که از پیش بیماری قلبی دارند، واقعا باید از مصرف ماری‌جوانا پرهیز کنند.

آیا نوع خوراکی ماری‌جوانا ایمن‌تر است؟
مصرف ماری‌جوانا معمولا مانند سیگار کشیدن است و آن را داخل کاغذ سیگار می‌پیچند و می‌کشند. اما این به این معنی نیست که نوع خوراکی آن لزوما ایمن‌تر است.

طبق تحقیقات آزمایشگاهی، «تی‌اچ‌سی» (THC)، ماده روان‌گردان موجود در ماری‌جوانا موجب افزایش التهاب در رگ‌های خونی می‌شود، از این رو نوع خوراکی آن لزوما خالی از خطر نیست. اما به گفته دکتر جوزف وو خطر ماری‌جوانا کشیدن دو برابر نوع خوراکی آن است.

مصرف ماری‌جوانا مانند سیگار کشیدن، ممکن است باعث استرس اکسیداتیو و نداشتن تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها شود که التهاب و آسیب رگ‌های خونی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین ممکن است ضربان‌های غیرطبیعی قلب را تحریک کند یا حتی پلاکت‌ها را فعال کند و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد، و بر این اساس موجب حمله‌های قلبی یا سکته شود.
کد مطلب: 77667
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام