۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۴

آزمایش سروصدای هواپیمای جت مافوق‌صوت اکس-۵۹ ناسا

ایتنا - چندی پیش ناسا و لاکهید مارتین از هواپیمای جدیدی به نام اکس-۵۹ رونمایی کردند و اظهار داشتند قابلیت‌های این هواپیما تحول بزرگی در سفرهای هوایی تجاری آینده ایجاد خواهد کرد.
آزمایش سروصدای هواپیمای جت مافوق‌صوت اکس-۵۹ ناسا

مقامات ناسا، سازمان فضایی ایالات متحده، می‌گویند که این هواپیمای مدرن ۳۰ متری، که به «پسر کنکورد» معروف شده است، در مقایسه با فناوری‌ هواپیمای مافوق‌صوت صدای بسیار کمتری دارد.

ناسا اعلام کرده است که میزان سروصدا و غرش هواپیمای اکس-۵۹ را در آزمایشی به نام «کارپت‌دی‌ام» (CarpetDIEM) بررسی کرده است.

به گزارش اسپیس، دانشمندان ناسا برای آزمایش صدای غرش این هواپیما از خلبانان پروازهای آزمایشی و جت‌های جنگنده «اف‌۱۵دی ایگل» و «اف/ای-۱۸هورنت»، در ارتفاعات صحرای جنوبی کالیفرنیا، نزدیک پایگاه هوایی ادواردز، بهره برده‌اند.

این خلبانان در خلال پرواز حرکات شیرجه‌ای را انجام دادند تا شوک‌های صوتی شبیه به آنچه اکس-۵۹ قرار است تولید کند ایجاد شود.

در این آزمایش پژوهشگران ناسا از سیستم میکروفون مستقر در ۱۰ ایستگاه زمینی برای ضبط شوک‌های صوتی، و از ابزارهای سنجش صوت و سرعت و جهت باد برای مشاهده تاثیر این عوامل بر شوک‌ حاصل از پرواز هواپیما استفاده کردند.  

ناسا قصد دارد اکس-۵۹ را در ارتفاعات مختلف و در آسمان شهرهای مختلف ایالات متحده آمریکا به پرواز درآورد تا ویژگی آن یعنی صدای خفیف شوک صوتی را بررسی کند و از واکنش شهروندان به صدای آن باخبر شود. هدف نهایی این آزمایش تغییر مقرراتی است که در حال حاضر پروازهای با سرعت مافوق‌صوت‌ را ممنوع کرده است.

اکس-۵۹ از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و دماغه بلند آن شدت شوک صوتی را کاهش می‌دهد. خلبان جلو هواپیما را مستقیما نمی‌بیند، بلکه با دوربین و نمایشگر واقعیت افزوده‌ای به نام سامانه دید خارجی یا اکس‌وی‌اس قادر به دیدن آن است.

ناسا بر این باور است که در صورت موفقیت این طرح می‌توان از آن برای پروازهای تجاری سریع‌تر، سرعت‌ بخشیدن به فوریت‌های پزشکی و تسریع حمل‌ونقل استفاده کرد.

طی پنجاه سال اخیر، در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها، استفاده از پروازهای مافوق‌صوت به ‌دلیل ایجاد صدای مهیب ممنوع بوده است.

اما هواپیمای جدید اکس-۵۹، به‌منزله بخشی از پروژه کوئست، که طراحی و ساخت آن طی مدت ۸ سال ۶۳۲ میلیون دلار هزینه داشته است، این مزیت را دارد که صدای موتور آن در مقایسه با هواپیماهای مافوق‌صوت بسیار کم‌تر است. پیتر کوئن، از مدیران پروژه اکس-۵۹ناسا، پیش‌تر گفته بود که این هواپیما در ارتفاع ۵۵ هزار پایی پرواز خواهد کرد و صدای موتورهای آن نیز بسیار کم خواهد بود.

از این رو هواپیمای اکس-۵۹حین پرواز با سرعت مافوق‌صوت، صدای انفجاری را که عمدتا در اثر شکستن دیوار صوتی رخ می‌دهد ایجاد نمی‌کند. صدای انفجاری هواپیماهای مافو‌ق‌صوت ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی است و زمانی ایجاد می‌شود که سرعت حرکت یک هواپیما از سرعت صوت بیشتر شود.
کد مطلب: 77357
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام