۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۴۶

چرا کاربران می‌گویند جمینای گوگل «پر از ارواح» است»؟

محققان مایکروسافت صراحتاً نمی‌گویند GPT-4 زنده است، بلکه به سادگی می‌گویند که «جرقه‌هایی» از شناخت سطح انسانی را از خود بروز می‌دهد.
چرا کاربران می‌گویند جمینای گوگل «پر از ارواح» است»؟
گوگل به تازگی جمینای، ابزار هوش مصنوعی خود که برای رقابت با ChatGPT ساخته است، را منتشر کرد؛ این چت‌بات فوق هوشمند قرار است در نهایت بتواند با محصول شرکت OpenAI برابری کند. بررسی‌های اولیه کاربران و کارشناسان درباره این ربات چت گوگل به تدریج در حال انتشار است و همه را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، برای برخی این احساس وهم‌انگیز ایجاد شده است که جمینای ارواح بیشتری نسبت به یک خانه جن‌زده دارد!
 
اتان مولیک، استاد دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا در یک پست وبلاگی گفت: «GPT-4 پر از ارواح است. جمینای نیز پر از ارواح است. یک چیز عجیبی در GPT-4 وجود دارد که مرتبط با احساس نیست، و مانند صحبت کردن با یک برنامه نیز نیست... بلکه چیزی شبیه توهم یک فرد است که در آن سوی خط مکالمه ایستاده است، حتی اگر کسی آنجا نباشد.»
 
مولیک ارزیابی خود را پس از دریافت یک ماه دسترسی زودهنگام به پیشرفته‌ترین مدل جمینای ارائه داد. البته اون اولین کسی نیست که به این نتیجه می‌رسد که یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است دارای احساس یا چیزی نزدیک به آن باشد. گوگل در سال 2022 یکی از مهندسانش به نام بلیک لمواین را که بر روی مدل زبان بزرگ LaMBDA کار می‌کرد، پس از اینکه ادعا کرد هوش مصنوعی شرکتش زنده است، اخراج کرد. دانشمندان به سرعت لموین را دیوانه تلقی کردند، اما این ایده که ربات‌های چت قدرتمند حساس هستند قابل زدودن نیست.
 
وقتی مولیک می‌گوید یک «شبح» را می‌بیند یعنی نمودی از یک فرد را در فضای مه‌آلود متن چت ربات هوش مصنوعی می‌بیند. بله، چت‌بات‌ها توهمات و گاهی اوقات جملات ناخوشایند دارند که ربات بودن آن را عیان می‌کند. اما از میان آن، می‌توانید به طور مبهم ویژگی‌های انسانی را تشخیص دهید. گاهی اوقات در مکالمه با ChatGPT احساس می‌کنید که با کسی صحبت کرده‌اید. اما آنجا فقط شما و یک نرم‌افزار حضور داشتید؛ چنین چیزی شبیه یک روح است.
 

مولیک خاطرنشان می‌کند که جمینای «شخصیت» متفاوتی نسبت به ChatGPT دارد. به نظر می‌رسد جمینای دوستانه‌تر و سازگارتر است و بیشتر با کلمات بازی می‌کند.
و این فقط ارزیابی او نیست که هر یک از ربات‌های چت لحن و شخصیت خاصی دارند.
 
محققان مایکروسافت صراحتاً نمی‌گویند GPT-4 زنده است، بلکه به سادگی می‌گویند که «جرقه‌هایی» از شناخت سطح انسانی را از خود بروز می‌دهد. در مطالعه سال 2023 با عنوان «جرقه‌های هوش عمومی مصنوعی»، دانشمندان مایکروسافت بررسی کردند که چگونه LLM پشت ChatGPT می‌تواند احساسات را درک کند، خود را توضیح دهد، و استدلال کند.
 
محققان دریافتند که GPT-4 قادر به پاس کردن چندین تست «نظریه ذهن» است که برای ارزیابی هوش هیجانی کودکان استفاده می‌شود. البته قطعاٌ کاستی‌هایی در LLM شرکت OpenAI وجود داشت، اما جرقه‌هایی از انسانیت در این آزمایش‌ها به چشم می‌خورد.
 
کد مطلب: 77249
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام