۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۷

یک مشکل جدی در خودروهای برقی

ایتنا - خودروهای برقی که وزن آنها معمولاً بیشتر از خودروهای موتور احتراق داخلی است، به راحتی می‌توانند از نرده‌های محافظ فولادی در جاده‌ها عبور کنند. زیرا برای تحمل نیروی اضافی ناشی از وزن اضافی، طراحی نشده است.
یک مشکل جدی در خودروهای برقی

داده‌های تست‌های تصادف نشان می‌دهد که خودروهای برقی ممکن است آنقدر سنگین باشند که  توسط موانع ایمنی در جاده‌ها متوقف شوند.

خودروهای برقی که وزن آنها معمولاً بیشتر از خودروهای موتور احتراق داخلی است، به راحتی می‌توانند از نرده‌های محافظ فولادی در جاده‌ها عبور کنند. زیرا برای تحمل نیروی اضافی ناشی از وزن اضافی، طراحی نشده است.

این موضوع نگرانی‌های متعددی را در مورد خودروهای الکتریکی و ایمنی جاده‌ها ایجاد کرده است.

اختلاف وزن
وزن خودروهای برقی معمولاً بین 20 تا 50 درصد بیشتر از خودروهای گازسوز است و این تفاوت وزن به دلیل وجود باتری‌هایی است که می‌توانند تقریباً به اندازه یک خودروی کوچک بنزینی یا دیزلی وزن داشته باشند.

از آنجایی که باتری‌ها زیر شاسی قرار می‌گیرند، خودروهای الکتریکی نیز دارای مراکز ثقل پایین‌تری هستند.

علیرغم این تفاوت وزنی میان خودروهای الکتریکی و خودروهای احتراق داخلی، گاردریل‌های جاده‌ها نمی‌توانند از نفوذ وسایل نقلیه الکتریکی به آن‌ها جلوگیری کنند، به‌ویژه موانعی که معمولاً از فولاد ساخته شده‌اند و هزاران کیلومتر در سراسر جهان امتداد دارند.

درواقع، هدف آنها جلوگیری از انحراف خودروها از جاده در مناطق بحرانی مانند پل‌ها و آبراه‌ها، نزدیک لبه‌های صخره‌ها و دره‌ها و در زمین‌های صخره‌ای است، جایی که صدمات و تلفات ناشی از تصادفات بسیار بیشتر است.
 

نتایج تست تصادف
اواخر سال گذشته، طی آزمایشی در دانشگاه نبراسکا، مهندسان، شاهد یک خودروی برقی بودند که به سمت حفاظ نصب شده در محوطه تأسیسات پرتاب می‌شد. Rivian R1T مدل 2022 با وزن تقریبی 4 تن، نرده فلزی را شکست.  و تا زمانی که با یک مانع بتنی برخورد کرد به حرکت ادامه داد. این تست، هشداری برای تولیدکننده‌های خوردوهای الکتریکی محسوب می‌شود. 

لازم به ذکر است که موانع فولادی برای حمل وسایل نقلیه‌ای طراحی شده‌اند که وزن آنها بیش از 2250 کیلوگرم نیست.

سال گذشته، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده نسبت به خطرات ایمنی ناشی از تصادفات خودروهای الکتریکی سنگین در صورت برخورد آنها با خودروهای سبک‌تر گازسوز، ابراز نگرانی کرد.

تست تصادف اولیه که توسط مرکز تحقیقات و توسعه مهندسین ارتش ایالات متحده حمایت می‌شود، تصادف یک سدان تسلا را نشان می‌دهد که در آن وسیله نقلیه، مانع فولادی را بلند کرد و از زیر آن عبور کرد.

مهندسان به این نتیجه رسیدند که خودروهای الکتریکی سنگین‌تر، احتمالاً عملکرد بهتری از سیستم مانع دارند و این یافته‌ها بر نیاز به تعیین چگونگی طراحی موانع جدید کنار جاده‌ای، تأکید می‌کند که اثرات تصادفات را برای خودروهای سبک گازسوز و خودروهای الکتریکی سنگین‌تر کاهش دهد.
 


اتحادیه خودروهای الکتریکی آمریکای شمالی در مورد دلیل انتخاب خودروهای الکتریکی در این آزمایش، خاطرنشان کرد که بسیاری از مدل‌های SUV و پیکاپ‌های بزرگ که با سوخت کار می‌کنند و بیش از 50 درصد خودروهای موجود در جاده‌ها را اشغال می‌کنند، وزنی بیشتر از  بیش از 2500 کیلوگرم دارند.

این اتحادیه اذعان کرد که نسل اول خودروهای الکتریکی، به طور کلی، سنگین‌تر از همتایان بنزینی خود هستند، که این امر نشان می‌دهد نسل‌های آتی خودروهای الکتریکی احتمالاً سبک‌تر خواهند بود، زیرا سازندگان برای ساخت باتری‌های کوچک‌تری که انرژی بیشتری نیز تولید کنند، تلاش می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که نگرانی در مورد وزن خودروهای الکتریکی فراتر از تصادفات خودرو با خودرو و رعایت نرده‌های محافظ است. زیرا وزن اضافی بر همه چیز تأثیر می‌گذارد، از فرسودگی سریع در خیابان‌ها و لاستیک‌ها تا زیرساخت‌هایی مانند پارکینگ‌ها، که بیشتر آنها برای جا دادن وسایل نقلیه با وزن بین 1000 تا 1800 کیلوگرم  و نه نه 4536 کیلوگرم، ساخته شده‌اند.
 
کد مطلب: 77106
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام