۱
plusresetminus
جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۲
10 میلیلرد دلار خسارت به روسیه

هکرهای طرفدار اوکراین 2 پتابایت از داده‌های یک مرکز تحقیقاتی روسیه را پاک کردند

ایتنا - با توجه به حجم عظیم خسارات وارده و نیز محدودیت دولت روسیه در جبران خسارت‌ها به دلیل تحریم‌، می‌توان این حمله سایبری را یک فاجعه تمام‌عیار برای این مرکز مهم دانست.
هکرهای طرفدار اوکراین 2 پتابایت از داده‌های یک مرکز تحقیقاتی روسیه را پاک کردند
یکی از مقامات وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که هکرهای طرفدار این کشور در حمله به یک مرکز دولتی روسیه،‌ حجم بالایی از اطلاعات آن را از بین برده‌اند.
بنا به ادعای این مقام دولتی اوکراین، هکرهای موردنظر به «مرکز هواشناسی فضایی روسیه» معروف به planeta نفوذ کرده و 2 پتابایت از داده‌های آن را پاک کرده‌اند.

به گزارش ایتنا Planeta یک مرکز تحقیقاتی دولتی است که از داده‌های ماهواره‌ها و نیز منابع زمینی مانند رادارها و ایستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات و پیش‌بینی دقیق آب و هوا، حوادث طبیعی، و همچنین نظارت بر آتشفشان استفاده می‌کند.
مرکز مزبور وابسته به Roscosmos، آژانس فضایی روسیه است و بخش‌های دولتی دیگری چون ارتش، هوانوردی غیرنظامی، کشاورزی و دریایی را پشتیبانی اطلاعاتی می‌کند.
دولت اوکراین همچنین مورد مشابه دیگری را تایید می‌کند که طی آن، "داوطلبان سایبری" معروف به "تیم BO" با موفقیت به بزرگ‌ترین شعبه Planeta نفوذ کردند.
 

یک فاجعه برای روسیه


دولت اوکراین رسما اعلام نمی‌کند که آیا مستقیما در حملات سایبری مورد نظر دست داشته یا خیر، اما ادعا می کند که هکرها 280 سرور این مرکز تحقیقاتی را که دارای 2 پتابایت داده از بین برده‌اند.
از آنجا که نگهداری چنین حجم عظیمی از داده در نسخه‌های پشتیبان بسیار دشوار و پرهزینه است، اگر ادعاهای دولت اوکراین صحیح باشد، می‌توان این حمله سایبری را یک فاجعه تمام‌عیار برای Planeta دانست.

سرویس اطلاعاتی اوکراین ادعا می‌کند که خسارت از دست دادن این حجم داده برای روسیه معادل 10 میلیارد دلار است و تاثیرات منفی آن سال‌ها بر جای خواهد ماند.
در گزارش این سرویس اطلاعاتی همچنین آمده است: «در میان داده‌های نابود شده، اطلاعات هواشناسی و ماهواره‌ای وجود داشت که به طور مداوم توسط وزارت دفاع و MNS RF، «روسکاسموس» و چندین آژانس دولتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت، به همراه حاصل سال‌ها تحقیق منحصربه‌فرد.»
بنا به ادعای دولت اوکراین: «اکنون کار ابرکامپیوترهای موجود در این مرکز تحقیقات فلج شده است، و امکان بازیابی آنها به طور کامل دیگر وجود نخواهد داشت.»
دولت اوکراین همچنین با اشاره به تحریم‌های موجود علیه روسیه که ظرفیت این کشور برای بازیابی سیستم‌هایش را شدیدا محدود می‌کند، این حمله را چالشی بزرگ را برای روسیه می‌داند.

علاوه بر این موارد، مهاجمان سیستم‌های HVAC و منبع تغذیه ساختمان اصلی Planeta را مختل کرده و ایستگاه واقع در جزیره بلشویک را از شبکه اصلی قطع کرده‌اند.
دولت روسیه تاکنون در مورد این حمله هیچ اظهار نظری نکرده است.
 
 

پیشینه حملات سایبری اوکراین به روسیه


حملاتی از این دست که توسط دولت اوکراین مطرح و ترویج می‌شوند(هر چند بدون قبول مسئولیت) بی‌سابقه نیستند، زیرا دولت اوکراین به انجام عملیات در ماه‌های گذشته با هدف خرابکاری موسسات مهم در روسیه اعتراف کرده است.
در یک نمونه، در نوامبر سال گذشته، سرویس اطلاعاتی دولت اوکراین به هک کردن آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه "Rosaviatsia" اعتراف کرد و پرونده‌‌هایی را فاش کرد که وضعیت فروپاشی بخش هوانوردی این کشور را توضیح می‌داد.
همچنین در ماه دسامبر، اوکراینی‌ها مدعی شدند که سرویس مالیات دولت روسیه(FNS) را مورد هجوم قرار داده پایگاه داده و نسخه‌های پشتیبان آن را از بین برده‌اند.
 
کد مطلب: 76880
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام