۰
plusresetminus
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۴۱

دانشمندان چینی سویه جهش‌یافته‌ای از کرونا ساخته‌اند که به مغز حمله می‌کند

ایتنا - دانشمندان چینی یک سویه جهش‌یافته ویروس کرونا را آزمایش کرده‌اند که در موش‌ها ۱۰۰ درصد کشنده است‌، هرچند این نگرانی وجود دارد که چنین تحقیقی می‌تواند جرقه یک همه‌گیری دیگر را بزند.
دانشمندان چینی سویه جهش‌یافته‌ای از کرونا ساخته‌اند که به مغز حمله می‌کند


دانشمندان در پکن‌ــ که به ارتش چین مرتبطند‌ــ یک ویروس شبیه کووید موسوم به جی‌اکس‌ــ‌پی‌‌۲‌وی (GX_P2V) را که در پانگولین‌ها یافت می‌شود، شبیه‌سازی و موش‌ها را با آن آلوده کردند.

این موش‌ها «انسان‌مانند» بودند، به این معنی که برای بررسی نحوه واکنش ویروس در انسان، مهندسی‌ شده بودند تا پروتئینی را تولید کنند که بدن انسان می‌سازد.

تمام موش‌هایی که با این عامل بیماری‌زا آلوده شده بودند ظرف هشت روز مردند، که از نظر پژوهشگران «به‌‌‌صورت تعجب‌آوری» سریع بوده است.

علائم این بیماری سفید شدن کامل چشم، کاهش وزن سریع و خستگی را شامل می‌شد.

دانشمندان همچنین از کشف بار ویروسی بالا در مغز، چشم‌، ریه، بینی و نای موش‌ها حیرت‌زده شدند‌ــ که نشان می‌دهد این ویروس، به‌رغم ارتباط با کووید، به شیوه‌ای خاص و متفاوت در بدن تکثیر و پخش می‌شود.

در روز ششم بیماری، بار ویروسی در ریه‌ها «به‌میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد»، اما مغز جانور کوچک شد و میزان ویروس در مغز به‌شدت بالا بود.

پژوهشگران در مقاله‌ای علمی که هنوز منتشر نشده است، هشدار دادند این یافته‌‌ها «بر خطر انتقال جی‌اکس‌ـ‌پی‌۲وی به انسان تاکید می‌کند».

بر اساس این پژوهش، که دانشگاه فناوری شیمی پکن انجام داده است، ویروس مذکور در سال ۲۰۱۷ و پیش از شیوع کووید‌ـ‌۱۹ کشف شد. این ویروس در پانگولین‌ها در مالزی یافت شد، که گمانه‌زنی می‌شود میزبان واسطه انتقال کووید از خفاش به انسان نیز بوده‌اند.

پژوهشگران این ویروس را تکثیر کردند و چند نمونه را در آزمایشگاه پکن ذخیره کردند، که در آن‌جا به تکامل و جهش ادامه داد و به سویه‌ای مهلک‌تر تبدیل شد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که ویروس میزبان را از طریق دستگاه تنفسی آلوده می‌کند و بعد به مغز می‌رود‌ــ برخلاف کووید که در قسمت تحتانی ریه عفونت ایجاد می‌کند و در موارد شدید به ذات‌الریه یا پنومونی تبدیل می‌شود.

با وجود این، در برخی پژوهش‌ها سویه اصلی کووید نیز در موش‌ها ۱۰۰ درصد کشنده بود، به این معنی که یافته‌ها در مورد این ویروس جدید ممکن است در مورد انسان صدق نکند.
کد مطلب: 76763
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام