۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷

بالا رفتن بیش‌از اندازه دمای اقیانوس‌ها دراثر گرمایش زمین

ایتنا - بر اساس گزارش سالانه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۲۳ گرمای بیش از حدی دریافت کردند که برای به جوش آوردن آب میلیاردها استخر ۵۰متری المپیک کافی است.
بالا رفتن بیش‌از اندازه دمای اقیانوس‌ها دراثر گرمایش زمین

اقیانوس‌ها ۷۰ درصد از سطح سیاره زمین را پوشانده‌اند. به گزارش اینسایدر پیپر، این اقیانوس‌ها از آغاز عصر صنعتی تاکنون، با جذب ۹۰ درصد گرمای اضافی ناشی از آلودگی کربنی که انسان‌ها تولید می‌کنند، سطح زمین را قابل‌زیست نگه داشته‌اند.

بر اساس برآوردهای اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و موسسه چینی فیزیک جوی (IAP) در این مورد، اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۹ تا ۱۵ زتا ژول بیشتر از سال ۲۰۲۲ گرم‌ شده‌اند.

برای درک این مقدار بد نیست بدانید که ۱۵ زتا ژول انرژی برای جوشاندن آب ۲.۳ میلیارد استخر شنای المپیک کافی است.

بر اساس مطالعه منتشرشده در مجله پیشرفت در علوم جوی (Advances in Atmospheric Sciences)، هم دمای سطح دریا و هم انرژی ذخیره‌شده در ۲۰۰۰ متری بالای اقیانوس در سال ۲۰۲۳ به بیشترین حد خود تاکنون رسیده است.

مقدار انرژی ذخیره‌شده در اقیانوس‌ها از شاخص‌های کلیدی گرمایش جهانی است، زیرا کمتر از دمای سطح دریا تحت تاثیر تغییرات طبیعی آب‌وهوا قرار دارد. مقدار عظیم انرژی ذخیره‌شده در اقیانوس‌ها سبب شد که سال ۲۰۲۳- سالی پر از موج گرما، خشک‌سالی، و آتش‌سوزی- گرم‌ترین سال تاریخ زمین شود.

هرچه اقیانوس‌ها گرم‌تر می‌شوند، گرما و رطوبت بیشتری وارد جو می‌شود. همین امر به ایجاد آب‌وهوای آشفته مانند بادهای شدید و بارندگی زیاد منجر می‌شود.

دمای گرم‌تر سطح دریا عمدتا ناشی از گرمایش جهانی است که به‌علت سوزاندن سوخت‌های فسیلی است.

هر چند سال یک‌‌بار نیز پدیده طبیعی آب‌و‌هوایی به نام ال‌نینیو سطح دریا در جنوب اقیانوس آرام را گرم می‌کند که به گرم‌شدن هوای جهان منجر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود ال‌نینیو در سال ۲۰۲۴ به اوج برسد.

در مقابل آن، پدیده‌ای به نام لا‌نینا به‌صورت دوره‌ای به خنک‌ شدن سطح اقیانوس‌ها کمک می‌کند.

این تغییرات بر تبادل گرما و اکسیژن و کربن بین اقیانوس و جو اثر می‌گذارد و اثراتی مانند کاهش اکسیژن اقیانوس‌ها را به دنبال دارند.
کد مطلب: 76613
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام