۰
plusresetminus
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۱

راز حلقه‌‌های رادیویی و بادهای ۲۰۰ میلیون ساله عجیب از کهکشان‌های ستاره‌فشان کشف شد

ایتنا - دانشمندان فکر می‌کنند که توضیحی درباره «حلقه‌های رادیویی» عظیمی یافته‌اند که از سال‌ها پیش آن‌ها را سردرگم کرده است.
راز حلقه‌‌های رادیویی و بادهای ۲۰۰ میلیون ساله عجیب از کهکشان‌های ستاره‌فشان کشف شد

اخترشناسان در سال ۲۰۱۹ ، چیزی را پیدا کردند که پیش‌تر هرگز ندیده بودند. یک تلسکوپ در استرالیا حلقه‌هایی از امواج رادیویی را نشان داد که به قدری بزرگ بودند که می‌توانستند به راحتی دور کهکشان‌ها بپیچند.

دانشمندان نمی‌دانستند که آن‌ها چیست‌اند یا از کجا آمده‌اند. اما پژوهشگران با گذشت‌ سال‌‌ها فکر می‌کنند که متوجه شده‌‌اند که این حلقه‌های بزرگ چگونه در آن‌جا قرار گرفته‌‌اند. 

به نظر می‌رسد این حلقه‌ها، پوسته‌هایی باشند که بادهای کهکشانی آن‌ها را ساخته است. به نظر می‌رسد که این بادها را ستاره‌های منفجرشده عظیمی به نام ابرنواختر در سراسر گیتی پراکنده باشند.

به نظر می‌رسد آن‌ها از کهکشان‌های «ستاره‌فشان» آمده‌اند که ستاره در آن‌ها با سرعت فوق‌العاده تشکیل می‌شود. این تعداد زیاد ستارگان می‌تواند به انفجارهای عظیم منجر شود: اگر آن‌ها به طور همزمان در نزدیکی یکدیگر منفجر شوند، می‌توانند گاز را از کهکشان خارج کنند و این گاز به شکل باد به بیرون پرتاب خواهد شد و در هر ثانیه با سرعت ۲۰۰۰ کیلومتر بیرون می‌رود.

 


آلیسون کویل از دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو گفت: «این کهکشان‌ها واقعا جالب‌اند. آن‌ها هنگام برخورد دو کهکشان بزرگ رخ می‌دهند.»

او گفت: «این ادغام، تمامی گاز را به یک ناحیه بسیار کوچک فشار می‌دهد، که سبب ایجاد انفجار شدید تشکیل ستاره می‌شود. ستارگان پرجرم به سرعت می‌سوزند و زمانی که می‌میرند، گاز خود را به شکل بادهای خروجی دفع می‌کنند.»

پژوهشگران این کشف را با استفاده از مجموعه‌ای از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای انجام دادند که اندازه و ویژگی‌های حلقه‌های رادیویی عظیم، از جمله گاز سردی را که در مرکز کهکشان در وسط آن‌ها پیدا شده بود، بازسازی می‌کردند. این شبیه‌سازی‌ها نشان دادند که بادها پیش از آنکه متوقف شوند به مدت ۲۰۰ میلیون سال از کهکشان خارج می‌شده‌اند.

زمانی که آن‌ بادها متوقف شدند، یک شوک از گازهای با دمای بالا از آن کهکشان‌ها همچنان به بیرون رانده ‌شد و یک حلقه ایجاد کرد، در حالی که یک شوک وارونه دیگر، گاز سرد را به کهکشان باز گرداند. به نظر می‌رسد که این [نظریه]، حلقه‌ها را توضیح می‌دهد.

این یافته‌ها در مقاله جدیدی با عنوان «گاز یونیزه‌شده با وسعت بیش از ۴۰ کیلوپارسک در یک کهکشان میزبان حلقه رادیویی عجیب» گزارش شده که در مجله نیچر منتشر شده است.
کد مطلب: 76581
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام