۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۶

شش ویژگی که از نئاندرتال‌ها به ارث رسیده‌ است

ایتنا - بسیاری از امروزی دارای دی‌ان‌ای نئاندرتال‌‌اند. به لطف درآمیختگی نژادی انسان و نئاندرتال، افراد با پیشینه اروپایی و آسیایی یک تا دو درصد، و افراد اهل آسیای شرقی چهار درصد دی‌ان‌ای نئاندرتال دارند.
شش ویژگی که از نئاندرتال‌ها به ارث رسیده‌ است

از آنجا که نئاندرتال‌ها احتمالا خارج از منطقه آفریقا تکامل یافته‌اند، برخی از جمعیت‌های آفریقایی تقریبا هیچ دی‌ان‌ای نئاندرتالی ندارند.

اینک یک مهندس ژنتیک شش ویژگی و رفتار فیزیکی مرتبط با نئاندرتال‌ها را - ۴۰ هزار سال پس از انقراضشان - مطرح کرده است.

شبنم اونلویزلر به دیلی‌میل می‌گوید: «دی‌ان‌ای نئاندرتال فقط درصد کمی از ژنوم انسان مدرن است. و این تاثیرات صرفا بخشی از پازل ژنتیکی است که هر فرد را منحصر‌به‌فرد می‌کند.»

سیگار کشیدن
محققان دانشگاه وندربیلت پژوهشی در ۲۰۱۶ انجام دادند که ارتباط طول دی‌ان‌ای نئاندرتال را با بیشتر بودن احتمال اعتیاد به نیکوتین نشان می‌داد.

نتیجه این تحقیق شگفت‌انگیز است، زیرا تنباکو تا اواسط الی اواخر قرن ۱۶ میلادی در اروپا رایج نشده بود.

داشتن موهای صاف و پرپشت
دی‌ان‌ای نئاندرتال با تغییراتی در ویژگی‌های مو نیز مرتبط است. اونلویزلر می‌گوید: «ممکن است افرادی از تبار نئاندرتال‌ها موهای صاف‌تر و ضخیم‌تری داشته باشند.»

سحرخیز بودن
بنا به پژوهشی که ماه گذشته منتشر شد، نئاندرتال‌ها در اوراسیا در مقایسه خویشاوندان خود در آفریقا، تغییرات فصلی بیشتری را از سر می‌گذراندند. این امر بر ساعت زیستی درونی آن‌ها تاثیر گذاشته است و احتمال بیدارشدن در صبح زودتر را [در افرادی که دی‌ان‌ای آن‌ها را به ارث برده‌اند] افزایش می‌دهد.

تونی کاپرا، استادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «داشتن ساعت درونی بدن در عرض‌های جغرافیایی بالاتر بسیار مفید است، زیرا برای مطابقت با تغییر سطوح نور فصلی، بهتر می‌تواند پیش‌بینی و تغییر کند.»

بینی کشیده و بلند
نتیجه پژوهشی در ۲۰۲۳ در دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد که ژن به ارث رسیده از نئاندرتال‌ها، می‌تواند باعث بلندتر شدن بینی (کشیده شدن آن) از بالا به پایین ‌شود.

دکتر چینگ لی، نویسنده اول پژوهش مزبور، می‌گوید: «‌از آنجا که بینی به تنظیم دما و رطوبت هوایی که آن را تنفس می‌کنیم کمک می‌کند،‌ شکل‌های مختلف بینی، برای آب‌وهوای متفاوتی که اجداد ما در آن زندگی می‌کردند، مناسب‌تر بوده است.»

 

ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹
محققان دریافتند که جهش در بخش کروموزوم ۳، سومین جفت بزرگ از ۲۳ جفت کروموزوم در انسان، ممکن است افراد را مستعد ابتلای شدیدتر به کووید-۱۹ کند. این بخش ژنومی هم از نئاندرتال‌ها به ارث رسیده است.

تقلا برای تیره شدن پوست در آفتاب (برنزه شدن)
دانشمندان موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک در آلمان در ۲۰۱۷، آلیل‌هایی (ظاهر متنوع ژن‌ها) را در نئاندرتال‌ها شناسایی کردند که به رنگ مو و پوست مرتبط است.

 دکتر اولویزلر در این زمینه می‌گوید: «‌افرادی با اجداد نئاندرتال، ممکن است رنگ پوست روشن‌تر یا تیره‌تر داشته باشند. برخی از این افراد آلیل‌های مرتبط با رنگ پوست روشن‌تر دارند که ممکن است مقاومت بیشتری در برابر نور ماورای بنفش (UV) در مناطقی با شدت کمتر تابش خورشید، داشته باشد.»
کد مطلب: 76545
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام