۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۰

رنگ اورانوس و نپتون آن‌طور نیست که تصور می‌شود

ایتنا - دانشمندان می‌گویند اورانوس و نپتون آن رنگی نیستند که تصور می‌کنیم.
رنگ اورانوس و نپتون آن‌طور نیست که تصور می‌شود

به‌طور کلی،‌ نپتون را آبی پررنگ و تیره توصیف می‌کنند. اورانوس معمولا سبز یا سایان فیروزه‌ای روشن کم‌رنگ دیده می‌شود. در صورتی‌ که در واقع رنگ این دو بیش از آنچه تصور می‌کردیم به هم شبیه‌ است. بر پایه پژوهشی جدید، هر دو سیاره‌ سایه‌رنگ خاصی از آبی مایل به سبز کم‌رنگ دارند.

سرانجام ستاره‌شناسان سایه‌رنگ این دو سیار را تایید و در بخشی از یک مطالعه جدید، تصاویر به‌روز‌شده‌‌ای را منتشر کردند.

پژوهشگران مدت‌ها است که می‌دانند رنگ این دو سیاره با آنچه در بیشتر تصویرهای امروزی نشان داده شده است متفاوت‌ است. هدف از تصویرهای جدید تصحیح این اشتباه است.

این خطا بر اثر تصویرهای ماموریت‌های کاوش فضایی قرن بیستم برای ثبت عکس از این سیاره‌ها پیش آمد. این عکس‌ها با رنگ‌هایی متفاوت ارسال شدند، که سپس، برای به دست آوردن تصویری «درست» از ظاهر احتمالی این سیاره‌ها، با هم ترکیب شدند.

همچنین، پژوهشگران برای اینکه ابرها و حلقه‌ها و بادهای نپتون واضح‌تر دیده شوند، کنتراست تفاوت نور بیشتری به تصویرها دادند.

اما این روند باعث شد که این سیاره‌ها، به‌ویژه نپتون، بیش از حد آبی پررنگ به‌نظر برسند.

پاتریک ایروین از دانشگاه اکسفورد که هدایت این گروه را به عهده داشت گفت: «هرچند تصاویر آشنای وویجر۲ از اورانوس به‌شکلی نزدیک‌تر به رنگ «واقعی» منتشر شد، تصاویر نپتون در واقع کشیده و پررنگ شده و بنابراین به‌شکل مصنوعی این‌قدر آبی شده است.»

«هرچند دانشمندان سیاره‌شناس آن موقع می‌دانستند که این رنگ به‌صورت مصنوعی اشباع‌شده است- و این تصاویر با همان توصیف‌هایی که این را شرح می‌داد منتشر شد- این تمایز با گذشت زمان از بین رفت.»

«ما با به‌کارگیری مدل خود روی داده‌های اصلی توانستیم دقیق‌ترین نمایش رنگ نپتون و اورانوس را بازسازی کنیم.»

دانشمندان برای ساختن این تصویرهای جدید از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ بس‌بزرگ (ٰVery Large) رصدخانه جنوبی اروپا استفاده کردند. این تلسکوپ‌ها طیف کامل رنگ‌ها را ثبت می‌کنند و به دانشمندان امکان می‌دهند تصویرهایی را جمع‌آوری کنند که به ظاهر واقعی آن‌ها بسیار نزدیک‌تر است.

این تصویرهای جدید در مقاله‌ای با عنوان «مدل‌سازی چرخه فصلی رنگ و بزرگی اورانوس و مقایسه آن با نپتون» در نشریه اعلامیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی ستاره‌شناسی (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society) منتشر شده است. 
کد مطلب: 76501
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام