۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۳

رونمایی از تراشه واقعیت تعمیم‌یافته کوالکوم در رقابت با اپل ویژن پرو

ایتنا - شرکت کوالکام از تراشه پیشرفته واقعیت تعمیم‌یافته (XR) خود برای رقابت با هدست «اپل ویژن پرو» رونمایی کرد، تراشه‌ای که احتمالاً برای هدست واقعیت ترکیبی سامسونگ و گوگل طراحی شده است.
رونمایی از تراشه واقعیت تعمیم‌یافته کوالکوم در رقابت با اپل ویژن پرو

کوالکام از پلتفرم اسنپ دراگون XR۲+  نسل ۲(Snapdragon XR۲+ Gen ۲) رونمایی کرده است که یک معماری تک‌تراشه‌ای است که دروازه‌ای رو به محاسبات فضایی ۴.۳K با سرعت ۹۰ فریم بر ثانیه باز می‌کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این تراشه از Snapdragon XR۲ Gen ۲ که به آخرین هدست واقعیت ترکیبی شرکت متا موسوم به Quest ۳ قدرت می‌دهد، پیشی می‌گیرد.

به گفته کوالکام، هدف از این نسخه جدید، نمایش جزئیات بصری مشابه با هدست Vision Pro متعلق به شرکت اپل است.

آیا می‌تواند با «اپل ویژن پرو» رقابت کند؟
این تراشه جدید قلمروی جدیدی از واقعیت ترکیبی(MR) و واقعیت مجازی(VR) را معرفی می‌کند. این پلتفرم جدید با افزایش ۱۵ درصدی فرکانس پردازنده گرافیکی و افزایش ۲۰ درصدی فرکانس پردازنده هسته‌ای ارائه می شود و کاربران را به سمت طیفی از تجربیات حسی سوق می‌دهد.

علاوه بر این، به پشتیبانی از آخرین استاندارد وای-فای یعنی وای-فای ۷ مجهز شده است و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهینه‌سازی عملکرد کلی را ارائه می‌دهد.

در بیانیه مطبوعاتی کوالکام آمده است که دستگاه‌های مجهز به اسنپ دراگون XR۲+ Gen ۲ که مجهز به ۱۲ یا بیشتر دوربین همزمان با هوش مصنوعی روی دستگاه هستند، می‌توانند کاربران را ردیابی کنند و هر حرکت آنها و تفاوت‌های ظریف دنیای اطرافشان را ثبت کنند.

این شرکت ادعا می‌کند که این تراشه با ترکیب دنیای واقعی و فضاهای دیجیتال، نحوه حرکت ما را تغییر می‌دهد و تجربیات شگفت انگیزی را ایجاد می‌کند که تشخیص واقعیت و تخیل را دشوار می‌کند.

برای مقایسه باید گفت Vision Pro دارای وضوح چشمگیر ۱۱.۵ میلیون پیکسل در هر چشم است که با وضوح کلی ۲۳ میلیون پیکسل، بیش از یک تلویزیون ۴K برای هر چشم است. این در حالی است که هدست Quest ۳ دارای وضوح کلی ۴.۶ میلیون پیکسل در هر چشم است که کمی از وضوح ۲K فراتر می‌رود.

تراشه جدید کوالکام با پشتیبانی از ۴.۳K برای هر چشم و وضوح کلی ۳۴ میلیون پیکسل با قدرت نمایش ۹۰ فریم بر ثانیه، به معنای هم‌ترازی احتمالی هدست‌های مجهز به این تراشه با هدست ویژن پرو اپل است.

حتی ممکن است از قدرت ویژن پرو نیز فراتر رود و به طور بالقوه به قدرت ۱۲۰ هرتز یا بیشتر برسد.

تراشه احتمالی هدست سامسونگ
سامسونگ و گوگل جزئیاتی را در مورد تراشه اسنپ دراگون XR۲+ نسل ۲ فاش کرده‌اند که جزء مهمی در پروژه مرتبط با واقعیت مجازی آنهاست.

اینکانگ سونگ نایب رئیس و سرپرست تیم استراتژی فناوری شرکت سامسونگ اخیرا با هیجان اعلام کرد: سامسونگ از همکاری با کوالکام و گوگل در ایجاد انقلابی نو در صنعت تلفن همراه هیجان زده است.

وی افزود: با تخصص سامسونگ در موبایل و تعهد مشترک ما، هدف‌مان ایجاد بهترین تجربه XR(واقعیت تعمیم یافته) برای کاربران گوشی‌های گلکسی است.

در حالی که خبر همکاری کوالکام با سامسونگ و گوگل فاش شده است، اما اطلاعات و جزئیات از آن در دسترس نیست.

شایعات حاکی از مشکلات داخلی در تیم واقعیت افزوده گوگل و تاخیرهای سخت افزاری در سامسونگ هستند، در حالی که هدست ویژن پرو اپل ممکن است به زودی عرضه شود.

شهرام ایزدی، معاون واقعیت افزوده در گوگل گفت: ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با کوالکام و سامسونگ برای آینده‌ی واقعیت تعمیم یافته فراگیر و فضایی هستیم. ما از اینکه اکوسیستم اندروید از قابلیت‌های اسنپ دراگون XR۲+ Gen ۲ بهره می‌برد و تجربه‌های جدیدی را فراهم می‌کند، هیجان‌زده هستیم.

رویداد آتی سامسونگ موسوم به Unpacked ممکن است بینش بیشتری در مورد پیشرفت‌های فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت ارائه دهد.
کد مطلب: 76491
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام