۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۱

محققان با روش جدید ورود داروهای آلزایمر به مغز را سرعت می‌بخشند

ایتنا - دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند که به داروهای آلزایمر کمک می‌کند تا سریع‌تر به داخل مغز نفوذ کنند. آن‌ها از طریق شکستن موقت سپر محافظ در مغز به این مهم دست می‌یابند.
محققان با روش جدید ورود داروهای آلزایمر به مغز را سرعت می‌بخشند

به گزارش ای‌پی، این آزمایش جدید اولین کوشش است که روی سه بیمار انجام شده است.

محققان روز چهارشبه گزارش دادند این روش جدید که در واقع «سونوگرافی متمرکز» (اولتراسوند متمرکز) است، نقاطی از مغز را هدف گرفته و توانسته است حذف پلاک‌های مسدود‌کننده مغز را که نشانه آلزایمر است شدت ببخشد.

دکتر علی رضایی از موسسه علوم اعصاب راکفلر دانشگاه ویرجینیای غربی که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «هدف ما این است که با تقویت برخی از درمان‌های جدید آلزایمر که شروع عملکردشان مدت زمان زیادی طول می‌کشد، به بیماران مزیت شروع سریع را بدهیم.»

در واقع موضوع به سد خونی - مغزی مربوط می‌شود. این سد، پوشش محافظ در رگ‌های خونی است که از نفوذ میکروب‌ها و سایر مواد مضر از جریان خون به مغز جلوگیری می‌کند.

اما این سد می‌تواند داروهای مربوط به آلزایمر، تومور و سایر بیماری‌های عصبی را هم محدود کند. به همین دلیل برای اینکه این داروها به اندازه کافی به هدف خود در مغز برسند، به دوزهای بالاتر برای دوره‌‌های طولانی‌تر نیاز است.

اکنون دانشمندان به کمک فناوری سونوگرافی متمرکز، منافذ موقت در این سپر دفاعی را تکان می‌دهند.

مطالعات کوچک قبلی نشان می‌داد که این فناوری می‌تواند با خیال راحت سوراخ‌های کوچکی را ایجاد کند که ظرف ۴۸ ساعت بسته می‌شوند. اکنون گروه تحقیقاتی دکتر رضایی یک گام فراتر رفته است و هم‌زمان داروی آلزایمر را تزریق می‌کند.

برخی از داروهای آلزایمر موجود در داروخانه یا خط تولید، کاهش تشدید این بیماری ویرانگر را نوید می‌دهند. این داروها برای از بین بردن پروتئین چسبنده‌ای به نام بتا آمیلوئید طراحی شده‌اند و در مناطق خاصی از مغز تجمع می‌کنند. اما نیاز است تا به مدت ۱۸ ماه، هر چند هفته یک‌بار با سرم تزریق شوند.

 


چرا سعی نمی‌کنید پلاک‌ها را طی چند ماه از بین ببرید؟
دکتر رضایی دلیل خودش در این زمینه را شرح می‌دهد.

گروه تحقیقاتی دکتر رضایی به سه بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف، دوزهای ماهانه یکی از این داروها به نام ادوهلم (Aduhelm) را به‌مدت شش ماه تزریق کرد. محققان بلافاصله پس از هر سرم، سونوگرافی متمرکز را روی قسمت خاصی از مغز هر بیمار که با آمیلوئید مسدود شده بود، هدف گرفتند و سد خونی مغز را باز کردند تا مقدار بیشتری از دوز آن روز وارد آن نقطه شود.

محققان از طریق اسکن پی‌ای‌تی (PET) سطوح آمیلوئید بیماران را قبل و بعد از شش ماه مصرف دارو مشخص کردند.

طبق گزارش محققان در مجله نیو انگلند، در نقاطی که سد خونی مغزی شکسته شده است، در مقایسه با همان ناحیه در سمت مقابل مغز، حدود ۳۲ درصد کاهش پلاک بیشتر وجود داشت.

دکتر الیزر مسلیا در این زمینه هشدار می‌دهد که این مطالعه آزمایشی قابل‌تحسین است، اما برای نتیجه‌گیری بسیار کوچک است. بااین‌وجود داده‌های هیجان‌انگیز و قانع‌کننده‌ای داشته است.

به گفته مسلیا، «بررسی دقیق اینکه آیا کاهش سریع پلاک خطر عارضه جانبی نادر، اما نگران‌کننده این داروهای جدید، مانند خونریزی و تورم در مغز را افزایش دهد، بسیار حائز اهمیت است.»
کد مطلب: 76465
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام