۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۸

هسته زمین هر هشت سال و نیم یک‌بار تکان می‌خورد

ایتنا - هسته داخلی زمین پس از هر دوره ۸.۵ ساله یک‌بار حول محور چرخشی آن دچار لرزشی ظریف می‌شود. دانشمندان می‌گویند این لرزش در اثر یک ناهماهنگی کوچک میان هسته داخلی زمین و لایه جبه (گوشته) رخ می‌دهد.
هسته زمین هر هشت سال و نیم یک‌بار تکان می‌خورد

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که هسته داخلی زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار به شکلی موزون تکان می‌خورد و این نوسان‌ها ممکن است بر میدان مغناطیسی سیاره ما اثر بگذارند. به گفته دانشمندان، این کشف ممکن است دیدگاه‌های پیشین در خصوص میدان مغناطیسی و خواص دینامیکی و ژئوفیزیکی زمین را زیرورو کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، هسته داخلی زمین پس از هر دوره ۸.۵ ساله یک‌بار حول محور چرخشی آن دچار لرزشی ظریف می‌شود. دانشمندان می‌گویند این لرزش در اثر یک ناهماهنگی کوچک میان هسته داخلی زمین و لایه جبه (گوشته) رخ می‌دهد.

هسته زمین در عمق دو هزار و ۸۹۶ کیلومتری به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش بیرونی آن مایع درحال‌چرخش و لایه داخلی آن نیز غالبا جامد است. این بخش از هسته در تعیین عملکرد زمین نقش بسیار مهمی دارد و عواملی همچون طول مدت شبانه‌روز و همچنین میدان مغناطیسی را‌ــ که از رسیدن پرتوهای زیان‌بار خورشید به زمین جلوگیری می‌کند- تعیین می‌کند.

بر اساس این پژوهش که در مجله نیچر کامیونیکیشنز منتشر شد، این نوسانات در هسته داخلی، از تغییرات احتمالی در شکل و حرکت هسته مایع ناشی می‌شود و در میدان مغناطیسی زمین تغییر ایجاد می‌کند.

محققان ژئوفیزیک به سرپرستی هائو دینگ از دانشگاه ووهان چین با تجزیه و تحلیل‌های پیچیده از حرکت قطبی زمین و اندازه‌گیری محور چرخشی سیاره نسبت به پوسته آن به این نتایج رسیده‌اند. به گفته پژوهشگران، انحرافات جزئی که هر ۸.۵ سال در حرکت قطبی رخ می‌دهد، با تغییرات جزئی در طول شبانه‌روز در سراسر کره زمین مرتبط است و دانشمندان با استفاده از این داده‌ها به وجود این لرزش هسته داخلی پی برده‌اند.

این یافته‌ها در عین حال دیدگاه‌های پیشین در خصوص وجود هم‌ترازی میان هسته داخلی و محورهای چرخش گوشته زمین را زیر سوال می‌برند.

 


دانشمندان در پژوهش جدید می‌گویند که میان هسته داخلی و گوشته زمین یک شیب ۰.۱۷ درجه‌ای وجود دارد که احتمالا به دلیل متراکم‌تر بودن نیمکره شمال غربی هسته ایجاد شده است و اینکه در چگالی بین هسته داخلی و خارجی زمین تفاوت وجود دارد.

در این پژوهش، دانشمندان عللی همچون تاثیرهای اتمسفری، اقیانوسی و هیدرولوژیکی را که ممکن است علاوه بر لرزش هسته داخلی، سبب انحراف در حرکت قطبی شده باشند، رد کرده‌اند؛ با این حال یادآور می‌شوند که اثبات بی‌تاثیر بودن این عوامل دشوار است و برای جمع‌آوری انواع تحلیل‌های انجام‌شده در این بررسی، به متخصصان زیادی نیاز است.

دانشمندان می‌گویند این کشف می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا دینامیک بین هسته داخلی زمین و فرایندهایی را که بر زندگی انسان اثر می‌گذارد، بهتر درک کنند. چرا که این فرایندها مستقیما به زندگی ما ارتباط پیدا می‌کنند و در وقوع زلزله یا حتی تغییرات میدان مغناطیسی زمین نیز نقش دارند.
کد مطلب: 76464
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام