۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۲۵

دانشمندان: انسان با تخریب محیط زیست نسل خود را منقرض می‌کند

ایتنا - انسان‌ها با نابود کردن زیستگاه‌های طبیعی، تغییر اقلیم و آلوده‌کردن محیط‌زیست، سبب انقراض دسته‌جمعی بسیاری از گونه‌ها شده‌اند.
دانشمندان: انسان با تخریب محیط زیست نسل خود را منقرض می‌کند

محققان هشدار می‌دهند بشریت در میانه ششمین دوره انقراض دسته‌جمعی گونه‌های جانوری قرار گرفته است اما این بار عامل انقراض، برخورد یک سنگ آسمانی نیست بلکه رشد بی‌رویه و رفتار تخریبی یک گونه یعنی انسان است.


تحقیقات نشان می‌دهد در ۵۰۰ سال گذشته ۷۳ جنس از جانوران مهره‌دار منقرض شده‌اند که نرخی ۳۵ درصد بالاتر از حد معمول است.

کارشناسان معتقدند ادامه این روند می‌تواند بقای بشر را نیز به خطر بیندازد. زیرا از بین رفتن تنوع زیستی و زیستگاه‌های طبیعی، خدمات بسیار مهم اکوسیستمی را از بشر سلب می‌کند. همچنین احتمال شیوع بیماری‌های عفونی جدید را افزایش می‌دهد.

پیش از این نیز ۵ دوره انقراض دسته‌جمعی در تاریخ زمین رخ داده است. مشهورترین آن‌ها ۶۶ میلیون سال پیش با برخورد یک سنگ آسمانی بود که منجر به انقراض دایناسورها شد. اما عوامل دیگری همچون فوران آتشفشان‌ها و تغییرات اقلیمی نیز سبب وقوع انقراض‌های پیشین بوده‌اند.

کارشناسان می‌گویند برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای، باید مصرف بی‌رویه منابع طبیعی متوقف شود، مراقبت‌های لازم برای حفظ محیط‌زیست انجام گیرد و الگوی مصرف و تولید کنونی بشر متحول شود. در غیر این صورت، آینده بشریت در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.
کد مطلب: 76443
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام