۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۰

فضانوردان ناسا آسانسور ماموریت فرود روی ماه را آزمایش کردند

ایتنا - سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرده است که فضانوردانش یک آسانسور ساخته و طراحی‌شده توسط شرکت اسپیس‌ایکس برای کره ماه را آزمایش کرده‌اند.
فضانوردان ناسا آسانسور ماموریت فرود روی ماه را آزمایش کردند

این سامانه آسانسوری جهت انتقال خدمه و تجهیزات از فضاپیما به سطح ماه استفاده خواهد شد.

نیکول مان و داگ ویلز ویلوک، فضانوردان ناسا، در این آزمایش لباس‌های فضایی پوشیده بودند تا محدودیت‌های حرکت و کار در محیط ماه را شبیه‌سازی کنند. در ماموریت آتی «آرتمیس»، فضانوردان از لباس‌های فضایی جدیدی استفاده خواهند کرد که توسط شرکت «اکسیوم اسپیس» ساخته شده است.

به گفته ناسا این آزمایش به فضانوردان اجازه داد تا با سیستم آسانسور تعامل داشته باشند. آزمایشی که هم طرز کار سخت‌افزاری آسانسور را نشان داد و هم فرصتی مهیا کرد تا خدمه نظرات و بازخوردهایشان را از نحوه کار با آن مطرح کنند.

این نمونه آسانسور که در مجتمع فضایی اسپیس‌ایکس در کالیفرنیا ساخته شده، متشکل از یک قسمت سبدی‌شکل در مقیاس واقعی و بازوهایی مکانیکی و کلید‌های رابط جهت استفاده خدمه است.

فضانوردان بعد از امتحان کردن آسانسور، نظراتشان را درباره استقرار آن روی رمپ، نحوه سوار شدن به آسانسور و پیاده شدن از آن در سطوح شیب‌دار، استفاده از قفل‌های محفظه و فضای موجود برای انتقال محموله‌ها و همچنین نحوه حرکت آسانسور در یک سیستم ریلی عمودی با مسئولان سازنده در میان گذاشتند.

ماموریت آرتمیس ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه، برای اولین بار از زمان ماموریت «آپولو» در دهه شصت میلادی انجام می‌شود. آپولو نام یکی از خدایان در اساطیر یونان است که برای اسم آن ماموریت انتخاب شد. 

 


این بار برای ماموریت اعزام فضانورد به ماه نام «آرتمیس» انتخاب شده که اسم الهه‌ای در اساطیر یونان باستان و خواهر آپولو است.

این ماموریت به طور آزمایشی برای دسامبر ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است، هرچند ممکن است تا سال ۲۰۲۷ به تعویق بیفتد. این امر بدین دلیل است که هم‌اکنون چالش‌هایی برای طراحی فضاپیمای اسپیس‌ایکس وجود دارد و استارشیپ با وجود دو تلاش انجام‌گرفته، هنوز به مرحله پرتاب به فضا نرسیده است. به علاوه، لباس‌های فضایی در حال توسعه توسط شرکت اکسیوم هنوز به طور کامل آماده نشده‌اند.

ناسا در سال ۲۰۲۱ قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری (۲.۴ میلیارد یورویی) را با شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی امضا کرد تا این شرکت ساخت یک فضاپیما با هدف بردن فضانوردان به ماه را در قالب ماموریت آرتمیس آغاز کند.

سازمان فضایی آمریکا قصد دارد در چهارچوب برنامه آرتمیس چهار فضانورد را به ماه بفرستد و با ایجاد ایستگاه فضایی در ماه، حضور پایدار انسان روی آن را ممکن کند و سپس در آنجا فناوری‌های جدید را با هدف سفر انسان به مریخ آزمایش کند.
کد مطلب: 76394
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام