۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۵۶

خطر گسترش سویه جدید جی‌ان‌.۱ کووید چقدر جدی است؟

ایتنا - سویه جی‌ان‌.۱ کووید در حال گسترش در سراسر جهان است و سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته آن را به‌عنوان «گونه قابل توجه» طبقه‌بندی کرد.
خطر گسترش سویه جدید جی‌ان‌.۱ کووید چقدر جدی است؟


موارد ابتلا به این سویه در هند، چین، آمریکا و سنگاپور گزارش شده است و از سایر سویه‌های در گردش مسری‌تر است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، حمید عمادی، رئیس بخش عفونی «بیمارستان امام خمینی» و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز در گفت‌و‌گو با تابناک، احتمال داد این سویه همراه مسافران سفرهای خارجی وارد ایران شود. او گفت ترکیه برای حفظ رونق گردشگری‌اش، در گزارش موارد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ضعیف عمل می‌کند و به همین دلیل، با بیمارانی مواجهیم که در هواپیما و سفر دچار عفونت‌های تنفسی شده‌اند.

آنچه در ادامه می‌آید تمام اطلاعاتی است که تاکنون در مورد این سویه به دست آمده است.

سویه جی‌ان‌.۱ کووید چیست؟
سویه جی‌ان.۱ زیرمجموعه سویه بی‌ای‌۸۶.۲. اومیکرون است که پروتئین تاجش بیش از ۳۰ جهش داشته است.

رامانان لکسمینارایان، رئیس سازمان پژوهش سلامت وان هلث تراست (One Health Trust) به نشنال نیوز می‌گوید: «وجود کووید در کنار ما دایمی است و باید در مورد سویه‌های جدید مانند جی‌ان‌.۱، زیرسویه اومیکرون بی‌ای.۸۶.۲. هشیار باشیم که به نظر می‌رسد با افزایش موارد بستری به‌دلیل بیماری تنفسی مرتبط باشد.

سویه جی‌ان.۱ چگونه شناسایی شد و چقدر خطرناک است؟
اولین مورد ابتلا به جی‌ان.۱ در سپتامبر سال جاری در آمریکا ثبت شد. هیچ‌گونه نشانه‌ای مشاهده نشده است که جی‌ان.۱ شدیدتر و خطرناک‌تر از سایر سویه‌های کووید باشد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید واکسن‌های موجود همچنان از شدت بیماری و مرگ در اثر ابتلا به جی‌ان.۱ و سایر سویه‌های کووید می‌کاهند.

گونه قابل توجه یعنی چه؟
بنا بر تعریف سازمان جهانی بهداشت، گونه قابل توجه دارای «تغییرات ژنتیکی است که پیش‌بینی می‌شود بر ویژگی‌های ویروس مانند سرایت‌پذیری، بیماری‌زایی، گریز از سیستم ایمنی، درمان‌پذیری و تشخیص‌پذیری» اثر می‌گذارد.

در حال حاضر، جی‌ان.۱ از سایر سویه‌های کووید مسری‌تر است.

علاوه بر این، سویه جی‌‌ان.۱ نسبت به سایر گونه‌های در گردش سریع‌تر گسترش پیدا می‌کند و با افزایش شیوع و موارد ابتلا در بیش از یک منطقه، به نظر می‌رسد خطری در حال ظهور برای سلامت جهانی باشد.

مرحله بعدی چیست؟
سازمان جهانی بهداشت سرعت گسترش و درمان‌پذیری جی‌ان.۱ را بررسی و با سایر گونه‌های مشابه مقایسه خواهد کرد.

در صورت لزوم، بررسی‌های آزمایشگاهی هماهنگ در کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت انجام خواهد شد.

کشورهایی که موارد ابتلا را گزارش داده‌اند توالی ژنوم کامل و ابرداده‌ها مرتبط را به یک پایگاه داده‌ها که در دسترس عموم قرار دارد ارائه خواهند داد.

هم‌زمان، تحقیق‌های میدانی نیز صورت می‌گیرد تا کارشناسان شناخت بهتری در مورد سویه جدید پیدا کنند.
کد مطلب: 76376
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام