يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۴۱

کشف پادتن‌های جدیدی که در برابر بسیاری از ویروس‌های آنفلوانزا موثرند

ایتنا - دانشمندان طبقه جدیدی از پادتن‌ها را در خون انسان شناسایی کرده‌اند که می‌توانند چند سویه ویروس آنفلوانزای نوع ای را هدف قرار دهند.
کشف پادتن‌های جدیدی که در برابر بسیاری از ویروس‌های آنفلوانزا موثرند

دانشمندان می‌گویند طبقه‌ جدیدی از پادتن‌ها را در خون انسان کشف کرده‌اند که می‌تواند گونه‌های متفاوت ویروس آنفلوانزا را از بین ببرد و کلید تولید واکسن‌های محافظت‌کننده در مقابل طیفی از ویروس‌های فصلی باشد.

به گزارش لایو ساینس، به نقل از پژوهشگران این تحقیق، ویروس‌های آنفلوانزا مدام جهش پیدا می‌کنند بنابراین هر سال به واکسن‌های جدید آنفلوانزا نیاز داریم تا با تغییر مدام ویروس‌ها همگام باشیم. ویروس‌های آنفلوانزا به چهار گروه ای، بی، سی و دی تقسیم می‌شوند.

آنفلوانزای نوع ای زیرگروه‌های بسیاری دارد که تفاوتشان در دو پروتئینی است که ویروس برای آلوده کردن سلول‌های انسان استفاده می‌کند: هماگلوتینین (H) و نورامینیداز (N). هر زیرگروه سویه‌های متفاوتی دارند که مدام کد ژنتیکی‌شان را دستکاری می‌کنند.

ساخت واکسن‌های موثر برای آنفلوانزا به استفاده از قدرت پادتن‌ها وابسته است‌ــ پروتئین‌های ایمنی که به عوامل بیماری‌زای مهاجم حمله می‌کنند‌ــ اما مسئله چالش‌برانگیز توانایی جهش سریع ویروس است. واکسن‌های آنفلوانزا سیستم ایمنی بدن را وادار می‌کنند تا پادتن‌های خاصی تولید کند که به ویروس آنفلوانزا می‌چسبد و اجازه نمی‌دهد پس از حمله به بدن، سایر سلول‌ها را آلوده کند. اما فرمول این واکسن‌ها به‌صورتی است که سویه‌های خاصی را هدف قرار می‌دهد و از آن‌جا که این سویه‌ها هر سال جهش پیدا می‌کنند، افراد هر سال به واکسن آنفلوانزای جدیدی نیاز دارند.

در این پژوهش جدید، دانشمندان گروهی از پادتن‌ها را در نمونه خون انسان یافته‌اند که چند گونه ویروس آنفلونزای نوع ای را هم‌زمان هدف قرار می‌دهد.

پژوهشگران در آزمایش‌ها پادتن‌هایی را شناسایی کردند که در خون انسان به وفور وجود دارند و می‌توانند به سویه‌های خاص اچ‌۱ (H1) و اچ‌۳ (H3) آنفلوانزای نوع ای متصل شوند، چه جهش هماگلوتینین وجود داشته باشد یا خیر. بدین ترتیب، از لحاظ نظری می‌توان گفت این پادتن‌ها قادرند در مقابل هر دو زیرگروه ویروس مصونیت گسترده ایجاد کنند، حتی اگر سویه‌های در گردش به‌مرور جهش پیدا کنند.

این تحقیق فقط در آزمایشگاه انجام شده و هنوز به مرحله آزمایش‌های بالینی نرسیده است. اما احتمالا از این پادتن‌ها می‌شود برای تولید واکسن‌هایی استفاده کرد که‌ هم‌زمان در برابر چند سویه آنفلوانزا ایمنی ایجاد کنند.