۰
plusresetminus
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۱

چگونه جذب آهن را در بدن به حداکثر برسانیم؟

ایتنا - کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بر سلامت بدن تاثیر بسیاری دارد. کمبود آهن در بدن معمولا با خستگی بسیار زیاد، ضعف، تنگی نفس، یا رنگ‌پریدگی پوست همراه است.
چگونه جذب آهن را در بدن به حداکثر برسانیم؟

مصرف مکمل‌های آهن با معده خالی، حداقل ۳۰ دقیقه قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا، روشی رایج است.

ویتامین سی به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند و برخی مواد مانند پلی فنل‌ها نیز مانع جذب آهن می‌شوند.

بنا بر تخمین‌ها، ۱.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به فقر آهن دچارند. مصرف مکمل‌های آهن کاربردی‌ترین راه برای افزایش میزان آهن در بدن است.

به گفته دکتر منکا گوپتا، پزشک متخصص در طب کاربردی در سنگاپور، اگر کمبود آهن از طریق آزمایش خون تایید شده باشد و اگر فرد علائمی مانند خستگی، ضعف، تنگی ننفس، و رنگ‌پریدگی داشته باشد، متخصصان کادر بهداشت و درمان مصرف مکمل‌های آهن را توصیه می‌کنند.

به گفته گوپتا، زنانی که دچار کمبود آهن‌اند، به‌ویژه آن‌هایی که در سن باروری‌اند، علامت‌هایی مربوط به چرخه عادت ماهانه، مانند دوره‌های طولانی و دردناک و نامنظم قاعدگی، دارند.

او همچنین افزود کسانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، به‌ویژه ورزش‌های سنگین و استقامتی، به‌علت انتقال بیشتر گلبول‌های قرمز و افزایش نیاز به اکسیژن، لازم است که میزان آهن خون‌ را افزایش دهند.

به گفته کوپتا، کمبود آهن باعث افزایش حساسیت به عفونت‌ می‌شود.
 

بهترین راه مصرف مکمل‌های آهن چیست؟
گوپتا در این‌باره توصیه می‌کند: «مکمل‌های آهن را با معده خالی مصرف کنید، زیرا بعضی مواد موجود در غلات کامل و محصولات لبنی، مانند فیتات‌ها و تانن‌ها، مانع جذب آهن می‌شوند.»

همچنینن، پلی فنول‌‌های موجود در چای سیاه و دم‌نوش‌ها، قهوه، شراب، حبوبات، غلات، میوه‌ها و سبزیجات، ممکن است مانع جذب آهن شوند.

به توصیه گوپتا، مصرف مکمل آهن ۳۰ دقیقه قبل از صرف غذا یا دو ساعت بعد از صرف غذا بهترین راه برای افزایش جذب آهن در بدن است.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ویتامین سی می‌تواند جذب آهن «غیرهِم» (nonheme یا «ناهِم») را افزایش می‌دهد. آهن غیرهم نوعی آهن است که در غذاها و مکمل‌های گیاهی یافت می‌شود.

به توصیه گوپتا، جذب آهن در بدن را می‌توان به‌طور طبیعی و به کمک مواد مغذی حاوی ویتامین سی مانند پرتقال و توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای افزایش داد.

ترکیب کردن غذاهای گیاهی غنی از آهن با منابع آهنِ هِم موجود در گوشت قرمز، مرغ، و ماهی نیز جذب کلی آهن را بهینه می‌کند. غلات کامل و لبنیات را باید جدا از وعده‌های غذایی غنی از آهن مصرف کرد.

گاهی، مکمل‌های آهن عوارض جانبی مانند درد شکم و حالت تهوع و یبوست دارند. اما، بنا بر پژوهش‌های صورت گرفته، مصرف دو روز یک بار مکمل آهن به‌جای مصرف روزانه می‌تواند این عوارض را کاهش دهد.

گوپتا می‌گوید: «مصرف بیش از حد آهن خطرناک است و مشکلات جدی برای سلامت، مانند مشکلات کبدی، به همراه خواهد داشت. بنابراین، پیش از مصرف آن، حتما با پزشک یا متخصص مشورت کنید.»
کد مطلب: 76048
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام