۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۷

وضعیت امنیت و سرعت اینترنت در جهان چگونه است؟

ایتنا - میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ از ۴۳.۱۹ مگابیت بر ثانیه به ۴۸.۴۷ مگابیت بر ثانیه رسیده و میانگین سرعت اینترنت ثابت هم از ۸۲.۷۶ مگابیت بر ثانیه به ۸۷.۷۹ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.
وضعیت امنیت و سرعت اینترنت در جهان چگونه است؟

به طور کلی، سرعت و کیفیت اینترنت در جهان در حال افزایش است. بر اساس گزارش اسپیدتست، میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان در ماه سپتامبر 2023 از 43.19 مگابیت بر ثانیه به 47.82 مگابیت بر ثانیه رسیده و میانگین سرعت اینترنت ثابت هم از 82.76 مگابیت بر ثانیه به 85.31 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است. این نشان دهنده افزایش میانگین اینترنت ثابت و همراه در جهان است.

شیلی (248 مگابیت بر ثانیه)، هنگ کنگ (263.7 مگابیت بر ثانیه) و سنگاپور (264 مگابیت بر ثانیه) صدرنشینان اینترنت ثابت در جهان هستند و دیگر کشورهای جهان از نظر سرعت اینترنت ثابت عبارتند از: ایران (13.3 مگابیت بر ثانیه)، تایلند (219 مگابیت بر ثانیه)، رومانی (191 مگابیت بر ثانیه) و دانمارک (206 مگابیت بر ثانیه).

امنیت اینترنت هم یک موضوع مهم است که باید در نظر گرفته شود. برخی از عواملی که بر امنیت اینترنت تأثیر می‌گذارند عبارتند از: سیاست‌های دولتی، قوانین حفظ حریم خصوصی، فیلترینگ و سانسور، هکرها و ویروس‌ها، رمزنگاری و پروتکل‌های امن و آگاهی و آموزش کاربران. 

بر اساس این شاخص‌ها، بهترین کشورهای جهان از نظر امنیت اینترنت عبارتند از: آمریکا (99.76 از 100)، انگلیس (99.54 از 100)، استرالیا (99.32 از 100)، فرانسه (99.02 از 100) و کانادا (98.52 از 100)

شاید با مقایسه‌ای ساده بتوان گفت از نظر چالش سرعت و کیفیت اینترنت در جهان در این چالش، علیرغم ظرفیت‌های بالای دانشی علمی کشور، در موقعیت جهانی مناسبی قرار نداریم، در حالی که سرعت بالا، کیفیت و امنیت اینترنت و دسترسی راحت به آن نیاز مبرم روز مردم و کسب و کار های نوین است.

مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد شاید زمانی قابل حل خواهند بود که در وهله اول بستر زیر ساختی ارتباطات به‌صورت یکپارچه حل شود که طرح توسعه  شبکه فیبر کشور در این راستا در حال انجام است. با توجه به اینکه  که حدود 30 درصد هزینه این پروژه توسط منابع دولتی تامین می‌شود و بدیهی است مابقی باید توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود و منطقا بخش خصوصی بدون کسب درآمد معقول قادر به انجام چنین کاری نیست.
کد مطلب: 76022
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
سرعت هرچه هست ، نتیجه چیست؟ در حال حاضر هزینه هر پیامک بانکی حدود ۹۰ تومان شده ، اجرا و ارسال هم بوسیله شبکه داخلی انجام میشود ، اما متاسفانه اغلب مواقع دریافت پیامک رمز یکبار مصرف با تاخیر زیاد ارسال که اعتبار آن ملغی شده و چندین بار این موضوع تکرار شده تا رمز پیامکی قابل استفاده شود اگر بطور متوسط روزانه این موضوع برای یک میلیون کاربر تکرار شود حدود چهار میلیون بار خطا و با توجه به هزینه هر پیامک هربار ۳۶۰۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان به کاربران بانکی خسارت وارد شده و این مبلغ به درآمد بانک ها و مخابرات اضافه میشود ، و جالب اینکه هیچمدام هم مسئولیت این خطا را به عهده نمی گیرند ، آیا اخذ این مبالغ و با این حجم کلان روزانه ، قانونی و شرعی ست؟ آیا این کسب درآمد در مقابل کار انجام نشده‌ درست است؟ و آیا در نهایت به نوعی کاربر را عصبی و ناراحت نمی کند؟ آیا این با تداوم این موضوع به شکلی مردم توسط برخی مدیران ناکارآمد و بی مسئولیت تحقیر و تمسخر نمی شوند؟ آیا این به نوعی کسب مال حرام نیست؟ و چه کسی باید جوابگو باشد ، مخابرات ، بانک‌ها ، بازرسی کل کشور و یا وزیر محترم مخابرات؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام