۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۶

پرتاب فضاپیمای مرموز «اکس۳۷بی» آمریکا به تعویق افتاد

ایتنا - فضاپیمای اکس۳۷بی در ماموریت آتی، در زمینه فناوری‌های آگاهی حوزه فضایی و آثار تشعشع بر مواد ناسا آزمایش‌های مختلفی انجام خواهد داد.
پرتاب فضاپیمای مرموز «اکس۳۷بی» آمریکا به تعویق افتاد

اسپیس‌اکس، شرکت آمریکایی فناوری‌های اکتشاف فضایی، پرتاب فضاپیمای اکس۳۷بی (X-37B) ایالات متحده به فضا را به دلیل شرایط آب‌وهوایی به تعویق انداخت.

بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، قرار بود فضاپیمای مرموز اکس۳۷بی ارتش آمریکا دوشنبه شب هفتمین ماموریتش را در مدار زمین شروع کند.

شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی ایلان ماسک در کالیفرنیا با انتشار پیامی در شبکه اکس، نوشت که شمارش معکوس برای این ماموریت «به دلیل یک مشکل» متوقف شد و افزود که «پرتابگر اسپیس‌اکس و محموله آن سالم‌اند».

به گزارش رویترز، پرتابگر فضایی فالکون هوی شرکت اسپیس‌ا‌کس این فضاپیما را از مرکز فضایی کندی در کیپ ماناورال واقع در فلوریدا به فضا پرتاب خواهد کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده معمولا جزئیات ماموریت‌های فضاپیمای مرموز اکس۳۷بی را فاش نمی‌کند. از این‌ رو، در مورد فعالیت‌هایی که این فضاپیمای روباتیک قرار است در مدار انجام دهد، اطلاعات کمی وجود دارد.

به گفته نیروی فضایی ایالات متحده، فضاپیمای مرموز اکس۳۷بی در ماموریت آتی‌اش با نام «اوتی‌وی‌ــ۷» (OTV-7) در زمینه «فناوری‌های آگاهی حوزه فضایی و آثار تشعشع بر مواد ناسا» آزمایش‌های مختلفی انجام خواهد داد.

فضاپیمای اکس۳۷بی از یک دهه پیش و زمان ساخت تاکنون، به دلیل ماهیت مرموز فعالیت‌هایش در مدار پایینی زمین در حوزه فضایی سروصدا به‌ پا کرده است. علاقه‌مندان علوم فضایی و ستاره‌شناسی با اینکه از موقعیت مکانی این فضاپیما اطلاعی نداشتند، گهگاه و تصادفا هنگام استفاده از تلسکوپ، آن را در آسمان شب رصد کرده و از این فضاپیمای مرموز عکس‌هایی گرفته‌اند.

فضاپیمای اکس۳۷بی در آخرین ماموریتش که ۹۰۸ روز طول کشید با پرتابگر فالکون ۹ شرکت اسپیس‌اکس به فضا پرتاب شد. پیش از آن پرتابگرهای اطلس ۵ (Atlas V) شرکت لاکهیدمارتین‌ــ‌بویینگ فضاپیمای اکس۳۷بی را همراهی کرده بودند.

ان‌بی‌سی به نقل از نیروی فضایی ایالات متحده نوشت که تقویت‌کننده پرتابگر فالکون هوی با دارا بودن برتری نسبت به دو پرتابگر دیگر، به فضاپیمای اکس۳۷بی امکان می‌دهد به «مداری جدید» پرتاب شود و در آنجا فرصت‌ آزمایش‌های منحصربه‌فردی را در اختیار خواهد داشت.

از جمله این ماموریت‌ها «آزمایش شرایط منحصربه‌فرد پرواز بین‌سیاره‌ای با قرار دادن مواد در معرض تشعشعات فضایی» است.

رگرد تانیا داونسورت، سخنگوی نیروی فضایی ایالات متحده، آزمایش‌های فضاپیمای اکس۳۷بی را برای درک آنچه در مدار جدید روی می‌دهد، حیاتی  دانست.

نشریه اینترنتی اسپیس‌فلایت‌نو به نقل از والت لادردیل، مدیر ماموریت و سرپرست سیستم‌ها و عملیات فالکون در فرماندهی سامانه‌های فضایی، این پرتاب را دومین فرصت برای نیروی فضایی می‌داند تا از ارزیابی‌های قبلی ناسا در مورد تقویت‌کننده‌های فالکون بهره‌مند شود.

مشخص نیست فضاپیمای اکس۳۷بی چه مدت در فضا می‌ماند و آیا قرار است از نظر مدت ماموریت در فضا رکورد تازه‌ای ثبت کند یا خیر. در مورد مسیر، مقصد و ارتفاع پرواز آن هم اطلاعاتی منتشر نشده است.
کد مطلب: 76015
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام