۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۶

ربات پیشخدمت در هتلی در آلمان

ایتنا - هتلی در زاوئرلند آلمان برای خدمت‌رسانی به مهمانان خود از ربات استفاده می‌کند. به گفته صاحب این هتل به کارگیری ربات‌ها در انجام برخی وظایف دشوار، با توجه به کمبود نیروی کار، یک ایده عالی و کمک بزرگی برای آینده است.
ربات پیشخدمت در هتلی در آلمان

لوته، نام یک ربات پیشخدمت در هتل است که مهمانان هتلی در زاوئرلند آلمان احتمالا در زمان اقامت خود با آن روبرو خواهند شد. رباتی که ظرف‌ها را تمیز می‌کند، آن‌ها را روی میزها تقسیم کرده یا به آشپزخانه بر می‌گرداند و در عین حال، اتاق‌ها را نیز نظافت می‌کند.

در حال حاضر، بلا و لوته، دو ربات پیشخدمت، این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند؛ به خصوص زمانی که صحبت از حمل بارهای نسبتا سنگین باشد. آن‌ها می‌توانند تا ۴۰ کیلوگرم بار را حمل کند و طبیعتا این موضوع با استقبال کارکنان هتل روبرو شده است. چرا که بلند کردن این میزان بار، در دراز مدت برای آن‌ها مشکلاتی نظیر کمردرد ایجاد خواهد کرد.

یوزف نیدر مدیر هتل می‌گوید برنامه‌نویسی این ربات‌ها فقط یک روز طول کشیده است. این ربات‌ها می‌توانند بشقاب‌های ۹۵۰ تا ۱۰۵۰ گرمی به اضافه ۳۰۰ گرم غذا یعنی تقریبا به ازای هر بشقاب، ۱.۵ کیلوگرم را جابجا کنند. به گفته نیدر، اگر کارکنان هتل، سه تا چهار بشقاب را در فاصله حدود ۳۵ متر حمل کنند تعجبی ندارد که دچار کمردرد شوند.

شرکت‌هایی که برای انجام کارهای خود از هوش مصنوعی یا ربات استفاده می‌کنند کم نیستند. با این حال، اتحادیه هتل‌ها و رستوران‌های آلمان هنوز به طور کلی با استفاده از ربات‌‌ها همراه نشده است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، امروزه بیش از هر زمان دیگری، در صنعت هتل‌داری به کارآمدی و استفاده معقول از منابع و بهینه‌سازی فرآیندها نیاز است. اگرچه برخی از کارشناسان می‌گویند که ربات‌ها در حال حاضر به سرمایه‌گذاری نسبتا بالایی نیاز دارند، که به هیچ وجه برای همه شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد.
 

در واقع ربات‌ها قرار است برای راحت‌تر کردن کار‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و نه اینکه جایگزینی برای نیروی کار انسانی باشند. مهم این است که ربات‌ها بتوانند کارکنان را از انجام برخی از کارها راحت کنند، نه اینکه به کلی جایگزین آن‌ها شوند.

نیدر بر این باور است که استفاده از این ربات‌ها با در نظر گرفتن کمبود پرسنل، یک ایده عالی و کمک بزرگی برای آینده به شمار می‌رود.

اتحادیه هتل‌ها و رستوران‌های آلمان می‌گوید، بخش مربوط به رستوران‌ها به طور خاص نیازمند نیروی کار است و تغییرات جمعیتی منجر به این شده که تامین امنیت کارکنان و کارگران ماهر، به چالشی طولانی‌مدت تبدیل شود.

در حال حاضر، شرکت‌ها تلاش‌های بسیاری برای جذب و حفظ کارکنان خود و همچنین بهینه‌سازی فرآیندهای عملیاتی و کاری خود انجام می‌دهند. البته به گفته کارشناسان، این روزها، دیجیتالی‌سازی و اتوماسیون را نیز نباید از نظر دور داشت و روبات‌ها نیز بخشی از این توسعه به شمار می‌روند.

ربات‌ها می‌توانند فرآیندها را تسهیل و تسریع و کارکنان را از انجام یکسری از کارهای روزمره خلاص کنند. برای مثال ربات‌ها را می‌توان در آشپزخانه یا در قسمت خدمات به کار گرفت. در حال حاضر ربات‌های آشپز می‌توانند در درست کردن غذاهای نسبتا ساده و استاندارد مانند پاستا یا نظایر آن انجام وظیفه کنند؛ یعنی نوعی از آشپزی که وظیفه اصلی ربات‌ها در آن صرفا ترکیب مواد و حرارت دادن به آن‌هاست.
 

اتحادیه هتل‌ها و رستوران‌های آلمان اما بر این باور است که این مراحل کاری که توسط ربات‌ها انجام می‌شوند ممکن است در آینده پیچیده‌تر شوند.

نیدر برای خرید هر یک از این ربات‌ها ۱۷ هزار یورو هزینه کرده است. او از صرف این هزینه برای خرید ربات‌ها راضی است و می‌گوید: «شما به سرعت به آن عادت می‌کنید.»

به گفته نیدر،‌ با استفاده از ربات‌ها می‌توان مقدار زیادی در کار صرفه‌جویی کرد. او می‌گوید که خود او نیز سه ماه پیش نمی‌توانسته چنین چیزی را تصور کند. حالا او با توجه به استقبالی که از این کار به عمل آمده و همچنین با در نظر گرفتن رضایت کارکنان، حتی قصد دارد روی خرید ربات‌های بیشتری سرمایه‌گذاری کند.

او می‌گوید برای این کار، تراس باید دوباره آسفالت شود تا ربات‌ها بتوانند به راحتی در آنجا حرکت کنند. نیدر همچنین قصد دارد از ربات‌های جدیدی با نام‌های مردانه گونتر، کالی و ویلی برای تمیز کردن اتاق‌ها استفاده کند. این ربات‌ها قرار است به کارکنان نظافتی در این هتل کمک کنند.
کد مطلب: 75974
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام