۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۱

همکاری مایکروسافت و اوپن ای‌آی زیر ذره‌بین تحقیقات آنتی‌تراست

ایتنا - ​​​​​​​شراکت مایکروسافت با اوپن ای آی (سازنده چت جی پی تی) تحت بررسی رگولاتورهای آنتی تراست آمریکا و انگلیس است.
همکاری مایکروسافت و اوپن ای‌آی زیر ذره‌بین تحقیقات آنتی‌تراست

شراکت مایکروسافت با اوپن ای آی (سازنده چت جی پی تی) تحت بررسی رگولاتورهای آنتی تراست آمریکا و انگلیس است. این در حالی است که اختلافات در هیات مدیره اوپن ای آی به اخراج سم آلتمن مدیر ارشد اجرایی شرکت و بازگشت وی منجر شد.

به گزارش ایتنا از مهر، پس از این رویداد پر سروصدا هیات مدیره ۳ نفره جدید شرکت مایکروسافت را که یکی از پشتیبانان اصلی اوپن ای آی است به عنوان ناظر بدون حق رای در شرکت انتخاب کرد. نماینده مایکروسافت می تواند در جلسات هیات مدیره اوپن ای آی حاضر شود و به اطلاعات محرمانه دست یابد اما نمی تواند درباره موضوعات مختلف از جمله انتخاب یا گزینش مدیران رای دهد.

این شرکت ها آشکار نکرده اند چه کسی در مایکروسافت سمت ناظر بدون حق رای در اوپن ای آی را دارد و هیات مدیره نهایی اوپن ای آی چه کسانی هستند.

شرکت مادر اوپن ای آی نوعی از یک موسسه غیرانتقاعی است که به ندرت تحت تحقیق آنتی تراست قرار می گیرند. اما به گفته یک منبع آگاه در سال ۲۰۱۹ میلادی این شرکت یک زیرمجموعه تجاری ایجاد می کند که مایکروسافت ۴۹ درصد سهام آن را در اختیار دارد. سخنگوی مایکروسافت این جزییات را به چالش کشید و گفت محتوای توافقنامه محرمانه است و این شرکت مالک هیچ بخشی از اوپن ای آی نیست و فقط سهمی از سود آن دارد.

مایکروسافت تعهد کرده بیش از ۱۰ میلیارد دلار در این استارت آپ سرمایه گذاری کند تا برای دستیابی به سود ناشی از هوش مصنوعی با گوگل رقابت کند.

اداره رقابت و بازارهای انگلیس روز جمعه در این باره گفت: اخیرا تحولاتی در نظارت اوپن ای آی ایجاد شده که مایکروسافت در برخی از آنها دخیل است.

این سازمان مشغول بررسی است تا تحقیقی در سرمایه گذاری مایکروسافت انجام دهد تا مشخص شود به رقابت در انگلیس آسیب می رساند یا خیر.

از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ نیز اعلام کرده کمیسیون فدرال تجارت(FTC) آمریکا نیز مشغول بررسی آن است که آیا سرمایه گذاری مذکور ناقض قوانین آنتی تراست کشور است یا خیر و همچنین اشاره شده تحقیقات در مراحل اولیه است و آژانس مذکور هنوز تحقیقات رسمی در این باره را آغاز نکرده است.

البته مکس فون تون مدیر بخش اروپا در انستیتو بازارهای آزاد( یک سازمان غیرانتفاعی متمرکز بر قدرتمند شدن قوانین آنتی تراست) معتقد است با توجه به افزایش توجه به هوش مصنوعی ممکن است تحقیقات رگولاتوری دیگری درباره همکاری این دو شرکت انجام شود. او در این باره می گوید: حیاتی است که مقامات آنتی تراست به سرعت درباره این معاملات تحقیق و در صورت لزوم آنها را ملغی کنند تا رقابت حفظ و از انحصار فناوری های نوظهور حیاتی جلوگیری شود.

در این میان رگولاتورهای آنتی تراست اتحادیه اروپا اعلام کرده اند وضعیت را از نزدیک رصد می کنند.
کد مطلب: 75970
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام