۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۶

بیت‌کوین به اندازه کل حمام‌های بریتانیا آب مصرف می‌کند

ایتنا - استخراج رمز‌ارز به مقدار زیادی توان محاسباتی نیاز دارد که برای خنک‌کردن دستگاه‌های دخیل در آن از آب استفاده می‌شود.
بیت‌کوین به اندازه کل حمام‌های بریتانیا آب مصرف می‌کند

براساس برآورد الکس دو وریس، اقتصاددان مالی و مدیر سازمان شاخص مصرف انرژی بیت‌کوین، برای خنک کردن رایانه‌های موردنیاز پشتیبانی این شبکه ارز دیجیتال تقریبا ۱.۶ تریلیون لیتر آب لازم است.

پژوهشی جداگانه‌ در سال ۲۰۱۸ نیز نشان داد که ۱.۶ تریلیون لیتر همان مقدار آبی است که مردم بریتانیا سالانه به چاه حمام می‌فرستند – و تقریبا ۶۶۰ استخر به اندازه استخر شنای المپیک را پر می‌کند.

جدیدترین تحلیل که روز چهارشنبه در نشریه گزارش‌های سلولی پایداری (Cell Reports Sustainability) منتشر شد، نشان داد یک تراکنش بیت‌کوین به اندازه یک استخر شنای خانگی آب مصرف می‌کند.

دو وریس گفت: «بسیاری از نقاط جهان دچار خشکسالی هستند، و آب شیرین روز‌به‌روز به منبعی کمیاب بدل می‌شود.»

«ما همچنان از این منبع ارزشمند برای انجام محاسبات بی‌فایده استفاده می‌کنیم، و فکر می‌کنم این واقعیتی بسیار دردناک است.»

«محاسبات بی‌فایده» به محاسبه‌های پیچیده‌ای اشاره می‌کند که برای تولید واحد‌های جدید این ارز دیجیتال و تایید تراکنش‌ها در این شبکه لازم است. اگر ماینرها (استخراج‌گر) عملیات خود را زیر آب انجام بدهند، استفاده از آب برای خنک کردن سخت‌افزارهای ضروری به میزانی چشمگیر کاهش می‌یابد، به‌طوری که شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت هم اکنون برخی از مراکز داده خود را برای خنک کردنشان داخل اقیانوس قرار داده‌اند.

 


چین پیش‌تر در ماه جاری اعلام کرد که به منظور کاهش هزینه‌های برق و آب، ساخت بزرگ‌ترین مرکز داده زیر آب جهان را آغاز کرده است.

از بیت‌کوین پیش‌تر به دلیل مصرف برق انتقاد می‌شد، به‌طوری که طبق برآورد سازمان شاخص مصرف انرژی دو وریس، این شبکه رمز‌ارز تقریبا به اندازه کشور لهستان برق مصرف می‌کند.

طرفداران بیت‌کوین اتهام‌های مربوط به مصرف برق این رمز‌ارز را رد کرده و ادعا می‌کنند که به دلیل کاهش هزینه‌های انرژی باد و خورشید، ماینرها روز‌به‌روز به منابع انرژی تجدیدپذیر روی می‌آورند.

مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که استخراج بیت‌کوین درواقع انتقال به انرژی تجدیدپذیر را سرعت می‌بخشد، چرا که تاسیسات خورشیدی و بادی می‌توانند در طول دوره‌های تولید بیش از حد برق، صدها میلیون دلار از استخراج بیت‌کوین سود کنند.

آپورو لال، دانشجوی دکتری در دانشگاه کورنل که در این پژوهش شرکت داشت، گفت: «این پاداش‌ها می‌تواند برای ماینرها انگیزه‌ای باشد تا از منابع انرژی پاک استفاده کنند، که این امر به تاثیر مثبت چندگانه همچون کاهش تغییرات اقلیمی، افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر، و سود اضافی در طول عملیات پیش از عرضه ‌تجاری نیروگاه‌های بادی و خورشیدی منجر می‌شود.»  
کد مطلب: 75847
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام