۰
plusresetminus
جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۱۹

OpenAI و مایکروسافت با اتهام نقض حق چاپ از سوی نویسندگان آثار غیرداستانی مواجه شدند

ایتنا - سنکتون پنج سال و ده‌ها هزار دلار برای تحقیق و نوشتن کتابش صرف کرد. در این دادنامه آمده است: «چنین سرمایه‌گذاری در زمان و پول برای شاکی سنکتون و سایر نویسندگان به این خاطر مقرن به صرفه است که در ازای تلاش‌های آفریننده‌شان، قانون کپیرایت به آنها "مجموعه‌ای از حقوق انحصاری" در آثارشان، از جمله "حق بازتولید اثر دارای حق کپیرایت" اعطا می‌کند».
اتهام نقض کپی‌رایت علیه OpenAI و مایکروسافت
OpenAI با شکایت دیگری روبرو شده است که آن را متهم به استفاده بدون مجوز از مالکیت معنوی دیگران به منظور آموزش فناوری هوش مصنوعی خود کرده است. البته تفاوت این بار این است که این دادخواست از مایکروسافت نیز به عنوان متهم نام برده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این شکایت توسط جولیان سانتون به نمایندگی از گروهی از نویسندگان غیرداستانی مطرح شد که گفتند به خاطر استفاده از کتاب‌ها و نشریات آکادمیک‌شان در آموزش مدل زبان بزرگ این شرکت غرامتی دریافت نکرده‌اند.
 
این نویسندگان در دادخواست خود بیان کرده‌اند که چگونه سال‌ها را صرف «متصور شدن، تحقیق و نوشتن آثار خود» کرده‌اند. آنها OpenAI و مایکروسافت را به امتناع از پرداخت پول به مولفان متهم کرده‌اند در حالی که کسب و کاری به ارزش ده‌ها میلیارد دلار با بهره‌برداری بدون مجوز از مجموعه آثار بشریت ایجاد کرده‌اند». در این شکایت آمده است که این شرکت‌ها وانمود می‌کنند که قوانین کپی‌رایت وجود ندارد، و «از طریق بهره‌برداری از مطالب دارای حق چاپ از منافع مالی عظیمی برخوردار شده‌اند».
 

سنکتون نویسنده کتابی با عنوان «دیوانه‌خانه‌ای در ته زمین: سفر بلژیکا به قطب جنوب تاریک» است که داستان واقعی بقای یک گروه اکتشافی قطبی در سال 1897 را روایت می‌کند که در وسط زمستانی در قطب جنوب بدون آفتاب در اقیانوس گیر کرده بود. سنکتون پنج سال و ده‌ها هزار دلار برای تحقیق و نوشتن این کتاب صرف کرد. در این دادنامه آمده است: «چنین سرمایه‌گذاری در زمان و پول برای شاکی سنکتون و سایر نویسندگان به این خاطر مقرن به صرفه است که در ازای تلاش‌های آفریننده‌شان، قانون کپیرایت به آنها "مجموعه‌ای از حقوق انحصاری" در آثارشان، از جمله "حق بازتولید اثر دارای حق کپیرایت" اعطا می‌کند».
 
فوربس گزارش کرده است که OpenAI قبلاً گفته بود که محتوای تولید شده توسط ChatGPT به منزله «کار مشتق‌شده» نیست و از این رو هیچ حق چاپی را نقض نمی‌کند. شکایت سنکتون صرفاً تازه‌ترین شکایت از این شرکت به دلیل استفاده از آثار دارای حق چاپ برای آموزش فناوریش است. اوایل سال جاری، مایکل چابون، فیلمنامه‌نویس و نویسنده، نیز از OpenAI به خاطر همین موضوع شکایت کرد، همانطور که جرج آر.آر مارتین، جان گریشام و جودی پیکولت شکایت کردند. سارا سیلورمن، کمدین، نیز علیه OpenAI و متا شکایت کرده بود.
سنکتون در حال حاضر به دنبال گرفتن خسارت و قرار منع برای همه متهمان دعوی قانونی پیشنهادی است.
 
کد مطلب: 75679
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام